HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Garanti och service ärenden, vad är rimlig tid?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/01/18 :  10:55:00  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Skickade in min förstärkare runt den 20:e December för service. Kan dra hela storyn lite kort:

Köpte en någon månad gammal förstärkare av en privat person här i sverige. När jag fick den var det något problem med fjärrvolymen. Ringde säljaren direkt och sa det men han säger att den fungerade innan alltså har det hänt i frakten enligt honom alltså ingen som vet eftersom jag inte känner personen.
Ringer importören/återförsäljaren och säger som det är. Då går det ju inte under garanti eftersom det är en transportskada. (posten var omöljig att ha att göra med och dom sa det inte var lönt att reklamera) Men vi kommer överens om att jag står för frakt och dom för reperationen. Ibland lönar det sig inte att vara ärlig för hade jag sagt att det funkade först sen inte så hade det varit ett garanti ärende men ärlig som man e så säger man som det är!

Nu till mina frågor:

Vad är skälig tid för en service eller reperation?

Jag vet det e många saker som spelar in så som felet, finns reservdelar hemma, beställa recervdelar mm mm.

Idag är det den 18:e Januari och jag står utan stärkare än! Har mailat och ring och nästan terroriserat men knappt fått något svar och fått i svar att om någon dag, nästa vecka mm.? Visst har kanske mycket att göra men lovar man något då?

Sen e jag kanske inte en högprio kund precis men vad e skälig service för min del?

Vill höra era erfarenheter, skräck som bra!

Tacksam för svar!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:06:21  Show Profile Send ryst a Private Message
Beror på var servicen/rep.-arbetet utförs.
Min CD är nu på service i danmark så då är det helt ok med 3-4v för min del.
Men är det hos den lokala höken så blir man ju lite sne efter 2v. om det inte är ett större ingrepp.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:07:06  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Min erfarenhet är att reparationer ALLTID tar längre tid än beräknat och att en månads väntetid är absolut minimum. Har haft flera saker inne för reparation på olika ställen.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/01/18 :  12:11:22  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tack för svaren. Men varför säger man och "lovar" om man inte vet? Det var en annan fråga från mig.

När jag ändå e igång så kan jag lika bra köra vidare med annat oxå.

Varför e man en "mindre" viktig kund hos vissa när man rör sig i "instegs" segmentet av lite seriösare hifi. Har märkt det flera gånger när jag varit runt i butiker samt pratat i tele med andra butiker? Om man får ett dåligt eller oseriöst intryck av en säljare/butik tror dom man går dit sen när det e dax för uppgradera?

Nåja nu spårar det ur lite, sorry. Bara sugen på att skriva av mig lite och se vad ni andra tycker och tänker och har för erfarenheter i dessa frågor.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/18 :  12:51:33  Show Profile Send edison a Private Message
Angående "orsaken" till felet:

Oavsett om den funkade före transpoprt samt var felaktig när du fick den så skall garanti gälla tills verkstaden (evt) KONSTATERAT att felet beror på en skada.
Först DÅ kan dom börja snacka kostnader för din del, men INTE förr såvida det inte är 100% klart att det är en skada, till exempel om en ratt lossnat/blivit bockad, eller nåt skramlar löst inne i apparaten.

Frakt kan du möjligen vara "tvungen" att betala om du inte lämnar den till köpstället eller ombud för köpstället, originalkvittot (det din 'säljare' fick när han köpte apparaten) vill dom givetvis ha då, eller kopia av det.

Nu har du nog en gratisrep. att räkna med trots allt, och jag skulle tro du får räkna med bortåt 1 månad från när dom fick apparaten, vilket inte innebär att jag tycker det är en rimlig tid...men 2-4 veckor för service på "större centralverkstad" är tyvärr oftare norm än undantag.

Har viss erfarenhet av rep-service på ett "stort" kameramärke, det har oftast tagit mer än 1 månad...tur kameran funkar oftare än den är trasig...

Min CD var inne vid 2 till fällen för rep. när den var tämligen ny, det tog då ca 3 veckor båda gångerna.

Hoppas nu att det inte var en skada på din stärkare, utan 'bara' nåt komponentfel...

Är det en skada borde nog säljaren kunna ta en del av ansvaret då det rimligen borde beror på otillräckligt väl förpackad försändelse(?) Posten är som bekant inta alltid så snäll med paketen, eftersom det är 'allom bekant' får man räkna med att packa in grejorna REJÄLT då brukar det aldrig vara nåt strul.Detta inte nåt förvar för posten, men det är ju inte enkelt att få rätt mot dom så bättre agera så man slipper ta den diskussionen med dom...tyvärr 'måste' man tänka så...
Och det är avsändare som ansvarar för att förpacka tilllräckligt väl, alternativt ta hand om reklamationen med posten.
(Möjligen är det annorlunda mellan privata avändare-mottagare, men så är det iaf med företagspaket).

Lite OT:
Fick min tuner på post, och sämre inpackning har jag aldrig sett - låg lös i en sån där kartong man kan köpa på posten, utan annat än nån tidning slarvig lindad runt tunern.
Som väl var överlevde den ändå...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/18 12:57:11
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/01/18 :  13:46:06  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Edison för responsen och tipsen!

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:38:39  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tyvärr gäller inte garantin för dig eftersom denna är bunden mellan det avtal din säljare slöt med återförsäljaren, alltså kvittot. Kan du ändå fixa en gratis reperation så all heder åt dig, men räkna inte med för mycket om de är insatta i konsumentköplagen. Vid såna här affärer lönar det sig aldrig att vara ärlig. Du skulle agera ursprungskund isåfall.

Rimlig reperationstid är vad som är skäligt. Om det är en vanlig vara av ett känt märke kan man räkna med kortare reperationstider osv. Har de lovat ett datum så måste det gälla, annars kan du kräva ersättning eller kompensationsvara under tiden för reperationen. Någon eller några månader bör rimligtvis INTE vara skälig reperationstid.

Du kan även hävda att något gått sönder i frakten och kräva ersättning av fraktbolaget, men då måste du göra detta inom en kortare tid fr.o.m att du hämtat ut varan annars försakas denna rättighet. Det bästa är att alltid göra en liten anmärkning på kartongen när man hämtar ut sitt gods (man hittar en liten skavank någonstans) så kan man på så sätt i efterhand kräva ersättning, annars är chanserna i princip minimala att något fraktbolag tar sitt ansvar. Jag har själv råkat illa ut vid just ett sånt tillfälle. Gud vet vad jag tycker om ASG !

Lycka till

PS. Kika lite närmare på konsumentköplagen eller kontakta en konsumentsombudsman där du bor. Maila brukar funka bra och de flesta svarar snabbt. Sen kan du använda detta som ammunition vid nästa samtal med verkstaden.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2006/01/18 17:31:10
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:31:46  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jupp, konsumentköplagens reklamationsrätt gäller bara ursprungskunden. Däremot kan ju en fabriksgaranti gälla även vid vidareförsäljning, om man har tur.

Vad jag tycker om en viss verkstad och deras service kan läsa o i min medlemstråd. Se signaturen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:59:24  Show Profile Send edison a Private Message
Förutom konsumentköplagens 6 månaders stipulerade garanti***, kan sägas att "fabriksgaranti" eller "butiksgaranti" som regel är minst 1 år.
Butiksgaranti brukar inte skilja på VEM som lämnar varan för rep, så länge köpdokument finns, i original eller kopia, dvs första köparens kvitto.

Som redan framkommit är transportskadereklamation avsevärt krångligare att få rättelse på, men jag skulle också påstå att det är aldrig bäst att ljuga ihop nåt...förutom att det är fel i sej(!), så är det knappast nåt som i denna trådens fall skulle ha nån betydelse alls.HAR grejen åkt i golvet så har den...
Har den lagt av utan användarfel så är det garanti.
Simple as that...


Det är ju så att OFTAST går elektronik sönder vid start- eller avstängningsögonblicket.
Dvs även då som i trådskaparens fall apparaten tydligen funkade innan säljaren skickade den, och var trasig då köparen startade den, eller alldeles efter, så kan felet inte helt säkert anses vara en transportskada.
Verkstaden kan ju finna annat, OM det är spräckt/brutet eller liknande på nåt ställe i apparaten, då är det en annan sak givetvis...men även transorten TILL verkstaden är ju isåfall ett riskmoment...



***sen finns enligt KKL 3 års rätt att reklamera, då med större ansvar för köparen att påvisa att felet var ursrspungligt.

"Garanti", säljarens eller fabrikantens - och oavsett man talar om KKL's 6 månader eller butiks/fabriks längre perioder - innebär att 'de' har ansvaret att påvisa/bevisa skadad vara, annars måste 'dom' reparera utan kostnad för köparen!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/18 17:09:52
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:34:10  Show Profile Send binmarv a Private Message
edison: Det är inte fråga om att ljuga ihop något. Om det finns en liten skavank på kartongen så finns möjligheten att innehållet är skadat. Självklart ska man inte vidta några åtgärder om varan inte är skadad eller man vet att skadan uppkommit på annat vis. För att försäkra sig om att transportbolaget tar sitt ansvar krävs det ofta okonventionella metoder. Här gäller det att helgardera sig !

Jag antar att det till viss del blir en moralisk fråga, men jag uppmuntrar ingen att ljuga. Om det finns en skada som uppkommit under frakt så gör man det enkelt för sig om man förebygger problemet. Bara ett litet tips...


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2006/01/18 20:16:33
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:24:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
edison har rätt i att det är tre år numera. Däremot ska man inte blanda ihop goodwill och avtal/lag.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:40:49  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag har skickat 3 mail sedan mitten december och ännu inte fått något svar...

Hihi. :)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:22:14  Show Profile Send edison a Private Message
Guldfisk:
Ja, visst är KKL's reklamationsfrist tre år, medan samma KKL också innebär att Garanti på säljarens fulla ansvar/bevisbörda är 6 månader, dvs det är vad lagen säger.

Sen kan garantier vara vilken tid som helst, det är givetvis inte nåt som tar bort den lagliga rätten.Tror inte jag skrev det heller, men kanske det kunde tolkas på annat vis - beklagar isåfall det

-------------------------------

binmarv:
Jag har uppenbarligen övertolkat din mening "Vid såna här affärer lönar det sig aldrig att vara ärlig", sorry för det...

------------------------------------

Angående vem som 'får' lämna en vara för rep/reklamation:
Jag kan svårligen tänka mej företag överlever vilka 'tramsar' om vem exakt som lämnar in varor på garantiservice, så länge ett korrekt kvotto finns på att köpet verkligen gjorts hos det säljföretaget.

Finns säkert undantag i vissa branscher eller vid vissa situationer, men i allmänhet och i "vår" bransch (HiFi) tror jag knappast det ska vara nåt problem.
Bra om de som har erfarenheter av strul i det avseendet delar med sej.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/18 19:24:44
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:43:50  Show Profile Send mayro a Private Message
Att sända något på rep just i jultid är att tappa en månad snudd per automatik.. Dom flesta är lediga eller går på lågfart i mellandagarna. Samt även efter jul ett bra tag. Så där tappar du nog en hel del fart...

Så ifrån 13 dan brukar allt börja återgå till "normal" långsam service tid..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:49:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag skulle lämna in min 8 månader gamla TV på Centralservice i Göteborg (TV inköpt på SIBA).
Man bad mig vänta med att lämna in den 5 veckor --- för vi kan inte göra något innan dess --- Låne TV under tiden / Nix --- därefter rep ... 6 veckor.
Det tog oss totalt 12 veckor att få en ny TV Garantireparerad ! !
De minna vänner är Service

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:51:50  Show Profile Send mayro a Private Message


Så går det då man moddar sin tv för hårt wolfgang

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:52:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
KKL säger att en reparation skall påbörjas inom 3-4 veckor har jag för mig, men det är bara påbörjande, sen kan ju själv reparationen ta lång tid pga av omständigheter...

Mvh, Martin
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:24:12  Show Profile Send binmarv a Private Message
edison: Precis, aningen övertolkat. Du antydde att butiksgarantin brukade gälla för vem som helst. Detta oavsett ursprunglig köpare så länge originalkvitto fanns. Enlig lag så gäller enbart avtal/garanti mellan de två som ingått avtal, vilket alltså inte är rabbe66 i detta fall. Sen kan jag hålla med om att de flesta butiker tar sitt ansvar oavsett ursprunglig köpare, men vad jag menade var att det lönar sig inte att vara ärlig och berätta att man själv inte är ursprunglig köpare. Om det är fel på varan så anser jag att man ska ha samma rättigheter. Hoppas det blev tydligare nu.


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000