HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalar bygge för 5:1, vad ska man bygga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/01/18 :  09:45:32  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Min bättre hälft la in en flik att det var dags att skaffa lite bio ljud nu....

Så jag tänkte ge mig på att bygga egna högtalare, men frågan är vad man skall satsa på....

Funderar starkt på ett par Proac 2.5 kloner fram, och ett par proac kloner 1SC till bak, men då skulle man ju vilja ha en center som passarihop med detta.... Desutom får inte centern bli för stor, utan skall rymmas i en IKEA OPPLI tv bänk, hålet är typ 43cm brett, 50cm djupt och ca 25 cm högt.... Och de center alternativ jag hittat på proac är större än så...

Eller kanske HFSL kan vara en bättre ide? Fast jag skulle vilja golv högtalare fram...

Så, nu när det är dax att pensionera min gammla TDL RTL3:or, vad ska man bygga...

Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/18 :  10:49:05  Show Profile Send nusse a Private Message
Kanske kan hitta något (bättre?) här: http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/
Annars "snikbyggen": http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/18 :  10:54:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej

Inte för att ProAc 2.5 är dåliga men frågan är om de är optimala till Bio?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46390

Ska det bara vara Bio? Du vill gärna ha golvare fram, hur har du tänkt med suben och var skall den ta vid från satelliterna. Ur det prespektivet är ju HFLS helt OK, så djupt går den...

Evt. kan du köra HFLS runt om och sedan förstärka med "Basmodulen" som finns i nån tråd.

Om du med centern tänkt "proppa" in den i ett skåp så är det risk att du måste anpassa en del, då centern i princip "väggmonteras" inne i skåpet.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:03:55  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Asså, jag har inte hört Proac 2.5, men är sugen på dem ändå...:)
Och när jag hittade ritningar på 1SC också, så blev det ännu mer sug...

Högtalarna behöver inte vara optimalt för bio ljud, utan skall spela bra med musik också. Alla har inte förmånen att ha en special anläggning för musik och bio, så det måste bli lite kompromisser....

Gällande musik smak så är det väldigt blandat. All ätare av musik, allt från pop till hårdrock.. Kanske proac är lite väl "strama" för detta?

Någon som har några kloner i Kalix / Luleå området och är sugen att dema lite?


Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:06:04  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Du menar att HFLS går så djupt att en bas inte kanske behövs? Hade tänkt snida ihop en aktiv annars, med lite fina aktiva delnings filter så man kan lyssna sig fram till rätt delning.

Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:46:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur stort är rummet? HFLS får väl räknas som "full-range" åtminstone i inte alltför stora rum.
Men en subbas behövs "alltid" till bio, och eftersom man har en Sub, så behöver ju inte övriga gå lika djupt och därmed räcker HFLS, anser jag. Sedan är frågan hur du tänkt köra evt. stereo-setup, ska även denna understödjas av Suben, så minskar väl behovet ytterligare av stora frontar. Men det är ju tycke och smak...det ska till väldigt stooora frontar för att inte en sub skall ge lite ytterligare fundament i botten.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/01/18 :  12:42:00  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Rummet är ca 35 m2. Hade inte tänkt köra subben till stereo, men det märker man ju om det kommer att behövas. Dock hade det varit nice med ett par golvare som klarar av att trycka lite granna iallafall....

Det jag gillar med mina TDL:ar är att de går ruskigt djupt för att vara 6,5". Någon som lyssnat på TDL, Proac och HFLS och kan bedöma styrkan i botten, upplösningen i de övre registren antar jag mina TDL:are är ljusår efter i....De har ju en hel del år på nacken, och betydligt billigare än Proac orginalare iallafall..


Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2006/01/18 :  13:04:06  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Dock hade det varit nice med ett par golvare som klarar av att trycka lite granna iallafall....
Bygg ett par EALS-3 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=32545&whichpage=1 som frontare och HFLS-1 till center och surround
Tror detta kan bli en lyckad kombination!
Behövs ingen sub vid stereo med dessa frontare då de gräver djupt i basen.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  13:54:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eller kör EALS-3 topp som center och bakisar?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:24:29  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Eller kör EALS-3 topp som center och bakisar?

Självklart!
Tänkte inte på det

Hmmm, om man modifierar topparna till basreflex och anpassar volymen till det borde dessa kunna gå ganska djupt...eller vad säger du, Engelholm?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:42:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det var så länge sen jag höll på med EALS-3 att jag inte minns så bra... Men självklart borde det kunna bli verkligt fina fristående toppar också!

Men jag har för mig att bl.a. Qts var lite högt vilket passar den slutna låda dom sitter i i EALS-3...men kanske mindre bra i en portad låda.

Men som sagt - jag minns inte parametrarna utantill!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:04:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är inte HDS:en i EALS-3 "discontinued" ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:27:29  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Men jag har för mig att bl.a. Qts var lite högt vilket passar den slutna låda dom sitter i i EALS-3...
Peerless 164 WR 33 102 SD AL LS (850439):
Re=6.2, Qts(free air)=0,35 Fs(free air)=44,9, Vas=18,7

quote:
Är inte HDS:en i EALS-3 "discontinued" ?
Detta torde vara en lämplig "ersättare": http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/830875.pdf
eller denna:
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/830874.pdf
eller vad säger Engelholm

Edit:
Denna diskussion kanske vi ska ta i en egen tråd så vi inte "förstör" tråden för Brannmark!
Ber om ursäkt för övertrampet!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2006/01/18 20:32:01
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/18 :  21:14:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Rätt Amatören, man kan ju bli brännmärkt....(f'låt).

Åter till ämnet, och kanske en viktig fråga i sammanhanget, vilket budget finns det. EALS går väl på minst 15' paret..ProAC är väl billigare...

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/01/19 :  06:31:35  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Element kostnad per par borde inte överstiga ca 6000-7000:-

Material i övrigt spelar ingen roll.

Faktiskt lite sugen på hfls, om man skulle få till en bra center. Någon som prov byggt en hfls center?

tackar så mycket för alla svar!

Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/01/19 :  07:33:32  Show Profile Send icewall a Private Message
Följer denna tråd med stort intresse. Fick nämligen en förfrågan om att bygga lite högtalare till ett 5:1 system för ett tag sen. Jag har också sneglat en hel del på HFLS, men är lite osäker på valet av center bland annat... Vad kan vara lämpligt som center och bakanaler till HFLS?

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/19 :  07:33:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Börja med att titta i tråden "Min HFLS-1'a" ovanför...sedan får du nog söka, finns nog en hel del...

Men fundera lite mer på hur Oppli och center skall fungera tillsammans evt. ska porten flyttas till framsida etc..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:45:35  Show Profile Send Brannmark a Private Message
tror du centern verkligen inverkar så mycket på? funderar om det inte är försumbart, skall ju inte användas till stereo där man verkligen vill ha detaljerna rätt?


Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/19 :  14:48:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Man brukar säga....öhh står jag för detta...att mycket info kommer via centern och att den är vikigt för känslan, hela dialogen och närvaron, en hel del bas också går via centern ....viktigt för balansen är att LCR har liknande karaktäristik....
men det finns fyra sätt att hantera din situation...

1. Kör med lika LCR och lev med de eventuella skillnader som man kan uppfatta.
2. Kör med lika LCR ,men köp en hembiostärkaren med EQ så du kan justera elektroniskt.
3. Bygg en moddad center
4. Kör med en Fantomcenter dvs. ingen alls...många anser detta är fullgott (bättre) jag har testat med inte enbart positivt resultat.

Sedan kan man ju fundera om Oppli skall överleva detta...det är ju en pengar och arbete som skall läggas ut och ner, så frågan är om en befintlig TV-bänk ska styra för mycket....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/20 :  16:03:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips är att bygga bi- eller dipoler till bakkanalerna om dessa endast ska användas för hembio. jag byggde ett par väldigt enkla väggmonterade högtalare som inte direkt lätt lyssande till musik (bland annat eftersom de började rulla av vid 100 Hz eller så) men den bättre spridningen gjorde att jag ändå föredrog dessa framför mina B&W 602 vid filmtittande.
Tyvärr ligger de nedpackade för närvarande eftersom jag inte har plats för dem i den nya lägenheten.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000