HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Effektslutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/17 :  20:34:28  Show Profile Send p1son a Private Message
Så då har jag kommit så långt på min utbildning då det är dags att göra något verkligt utav teorin. Är väldigt mycket gröngöling då det gäller det praktiska för tillfället. Men tanken är att jag och en kamrat ska bygga ett slutsteg som ligger omkring 100W och är hifimässigt, därför jag är här ju =). Så nu kommer jag till alla er här ute som har eller håller på att bygga, kom med förslag ideer, ja allt möjligt som kan vara till hjälp. Så ska vi se hur det kommer arta sig.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/17 :  20:38:49  Show Profile Send Hasse a Private Message
klass D kanske. Om ni vill ha mvg..

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/17 :  20:41:34  Show Profile Send p1son a Private Message
Det finns ju färdiga moduler att använda sig av från Tripath och Hypex. En grupp har hoppat på tripath redan så vi får se vad de blir.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/01/17 :  21:25:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska ni kontruera ett slutsteg eller´"bara" löda ihop en färdig konstruktion?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/17 :  21:41:30  Show Profile Send p1son a Private Message
Meningen är att vi ska konstruera själva.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/01/17 :  21:50:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad jag förstått så är de flesta switchade slutsteg baserade på färdiga IC-kretsar, personligen skulle jag nog känna att det tog bort lite av tillfredställelsen av att konstruera själv.
Att konstruera ett diskret uppbyggt klass AB transistorsteg är nog med "allmänbildande".

Nu sitter jag och gissar och spekulerar, jag har har ingen aning om vad det är du läser och vad du vill åstadkomma.

Mvh
Daniel

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/17 :  22:25:35  Show Profile Send p1son a Private Message
Läser analoga projekt på LTH (lunds tekniska högskola). Är igång med en civil ingenjörs utbildning. Ge mig bara en massa ideer så jag har nått att börja med. Ett klass AB är något jag tänkt på. Eventuellt ett klass A.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/01/17 :  22:43:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Är du intresserad av klass A så finns det en sida du ska besöka och det är www.passdiy.com

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/17 :  22:49:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nja...ÄVEN om nu en klass-D förstärkare är baserad på en IC...så är det nog ÄNDÅ en utmaning att bygga dessa...layouten är väldigt viktigt att få till...för att det skall fungera väl...p1son har du läst nån EMC-kurs?...då får du tillfälle att använda det du läst där skulle jag tro..MEN en klass -AB förstärkare kräver ju inte så litee kunskap det heller..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/17 22:50:52
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/18 :  10:33:52  Show Profile Send p1son a Private Message
Under slutet av projektet ska jag faktiskt läsa just en kurs om EMC.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:38:40  Show Profile Send radelius a Private Message
Har precis färdigställt ett nytt slutsteg, NCC200, det utgår ifrån en klassisk Naim konstruktion. Färdiga kretskort finns att köpa om man inte vill göra dem själv. Ni kan få färdig layout av mig om ni vill. Hur som helst så är det ett vansinnigt bra steg och behöver dessutom ingen gigantisk kylfläns. Jag byggde mina för runda slängar en tusenlapp, hade trafo lytar etc sedan tidigare. Bygget är väldokumenterat:
http://www.users.zetnet.co.uk/avondale/aaModnPcbsPowAmps5.htm
http://www.areyoulocal.com/avondale.asp
http://www.pinkfishmedia.net/forum/ här diskutaras friskt allt som har med Naim att göra.
H/S

Staffan Rådelius

Edited by - radelius on 2006/01/18 19:39:16
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/01/19 :  19:35:36  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag skulle reckommendera att du tittar på klass-AB förstärkare byggd med en opamp plus ett utgångssteg. Det förenklar konstruktionen vesäntligt men du får ändå insikt i hur ett klass-AB steg fungerar. Det borde finnas flera exempel på temat på nätet. Här är ett exempel som du kan använda som inspiration; http://sound.westhost.com/project76.htm

/Jesper
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/19 :  23:07:07  Show Profile Send esl a Private Message
När mankonstruerar elektronik så BÖRJAR mman med att konstruera för EMC.
Annars får man göra om från början ändå när konstruktionen är klar.
Detta gäller SPECIELLT vid en design av Klass-D föstärkare.

Som någon nämnde innan.. gör nåt riktigt bra, typ Singel End med konstant strömgenerator och balanserat ut.

Spännande koppling.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/20 :  17:28:25  Show Profile Send p1son a Private Message
Vi kommer inte att konstruera förrän vi har kommit fram till kopplingsschemat. Men tack ändå esl. Så som planerna ser ut nu kommer det att konstrueras ett klass AB steg, där vi kommer att kunna variera viloströmmen beroende på när vi vill att den ska övergå från klass A till B. Exempel på ett enkelt blockschema är då att vi kommer ha ett differentierings steg på ingången och därefter kommer ett GE steg att vara spänningsförstärkningen och sen kommer då klass AB steget som utgångssteg. Bilder kommer när vi väl kommer igång till att koppla. Änså länge ligger det på skiss/beräknings stadiet. På återseende

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein

Edited by - p1son on 2006/01/20 18:23:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000