HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur länge håller en CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:14:06  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Plockade fram en gammal skiva igår som jag inte lyssnat på på flera år. Satt så där skönt och halv slumra och hörde hur musiken försvann längre och längre bort ur min dröm värld tills 6:e låten kommit ett par sekunder in och ett frenetiskt dadadadadadadada hördes ur högtalarna. HACK i skivan!, trode inte det var sant, förbannad eftersom jag vaknat på ett omänskligt sätt stutsade jag ur stolen.
Hur i He..vete kan det bli hack i en skiva som bara ligger i fodralet???

Hur ser skivsamlingen ut om 10år kommer man kunna spela sina skivor utan problem eller blir cd skivor gamla? Hur lång är livstiden på en skiva???

Måste få svar innan jag sätter mig i favorit fotöljen för att ta en 5 minutare på lilla visaren igen.


"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2006/01/16 16:15:39

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:28:50  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har hört nånting om 600 år men det kan jag naturligtvis minnas fel.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:40:28  Show Profile
Jag har hört allt mellen 10-30 år beroende på luftförhållanden

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/16 :  18:09:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
Sen kan det ju bero på spelaren också...jag hade tidigare en NAD502:a å den blev med tiden alltmer kinkig...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/16 :  20:08:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ohmega; Det finns en svamp som äter sig in mellan lagren på CD skivor, läste artiklar om detta i både engelsk och tysk hifipress .....

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/16 :  20:26:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ajajajajaj .....men vad jag menade var bara att det inte måste vara fel på skivan för att det skall låta på det där sättet..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/01/16 :  20:49:30  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Ohmega: Den svampen "Creative Audio" pratar om finns på Electric Banana Bands - Svampen Sorry OT men kunde inte hålla mig
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/16 :  20:57:34  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har haft cd i 20år, inte en skiva har slutat fungera utan att jag själv varit orsak.

/J
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/16 :  21:03:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mina äldsta skivor är cirka 15 år och jag har samma erfarenhet som U1. Inte heller någon bränd skiva har gett upp, de äldsta är från 1999. De enda som gett upp för mig är CD-RW skivor där en del blivit dåliga rätt snabbt vilket jag bittert fick erfara med en backupskiva (för data) en gång.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/01/16 :  21:39:30  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm Jag har haft ett par CD-R som har gått till CDplattornas himmel...
Men inga köpe skivor som gett upp ännu.... Men man får väll bespruta dem mot svamp...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/16 :  21:48:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, jag känner en del som har CD-R som gått åt pipan och den gemensamma nämnaren är ofta billiga skivor/no-name o dyl. Förvaringen av CD-R har ju också stor betydelse!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/16 :  22:55:10  Show Profile Send edison a Private Message
Mina äldsta Cd-plattor är från ca 1985, och funkar till 100% perfekt.

Det om svamp kan stämma, handlar nog om att fukt kan ha kommit in, vid tillverkning eller efteråt på ett eller annat vis.
Om man använt felaktiga material till tex skivans framsidas texttryck eller om aluminiumskiktet inte fåtts att fästa ihop med polykarbonatbasen skivan görs av ja då kan det skita sej.

En typ av fel kan man se om man håller skivan mot en stark ljuskälla typ glödlampa:
Ser man ljusa prickar (= små hål i aluminiumskiktet) är det ju ett icke-korrekt aluminiumskikt och KAN evt strula vid spelning.
Är dom få/tillräckligt små kan nog felkorrektionen klara skivan(!) men det kan ju bli mer eller mindre märkbar försämring av ljudet.

Ja har iaf inte varit med om att EN enda platta av ganska många, vare sej från 80-talet eller från senare tid, gett sej annat än om jag tex repat eller spräckt skivan...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/16 22:58:53
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/01/17 :  07:23:22  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Vad är det igentligen som gör att vissa spelare klarar att spela repade, mishandlande party plattor medans andra spelare bara låter som om de tuggar i sig skivan som ett ballerina kex?

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/17 :  09:52:52  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hade en gammal Monthy Pyton-samling på CD som slutade fungera efter ca 10 år. Om jag inte aldeles misstar mig så var skivorna guldfärgade. Övriga "reliker" funkar utmärkt.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/01/17 :  10:48:39  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Är inte "svampen" ett första april skämt?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000