HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sqeezebox 3 som alternativ till uppgradering ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2006/01/16 :  04:16:16  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Funderar på att skaffa nått nytt som ersättning för min gamla trotjänare Rega Planet. Efter att ha kikat runt lite på olika alternativ fann jag att en squeezebox 3 från slim devices tilltalade mig mer och mer. Vad tror ni om detta alternativ ? Som jag ser det är lagringen av media på en plats utan större kvalitetsförluster ett stort plus. Inge mer slitna skivor eller askar på hög ( som det lätt blir ) och den ska ju låta rätt så bra + radio från nätet. En snar uppgradering med separat dac är också i tankarna.

Så ? är jag på rätt spår eller ?

test: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdevices_squeezebox.htm

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2006/01/16 04:17:23

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/16 :  04:28:00  Show Profile
Tror det är ett klockrent alternativ, särskilt med en bra separat dac.
Inga läsfel/felkorrigeringskretsar och annat dumt.

Vill gärna skaffa en själv så fort det finns en lucka i ekonomin

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2006/01/16 :  04:44:46  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Har nästan bestämt mig men det är alltid roligt med en extra knuff. Tack Martin Precis som du tror jag SB:n ( tillsammans med datorn ) blir en utmärkt transport.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2006/01/16 04:45:14
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:37:12  Show Profile Send templar a Private Message
Det enda jag undrar är om man kan styra uppspelningen från datorn eller måste man alltid använda fjärrkontrollen?

Ändring: Svar till mig själv som är alldeles för lat ibland: Ja, det verkar gå.

"Can I play the same audio Squeezebox is playing on my computer at the same time, synchronized?

Yes, this is possible through a program by Richard Titmuss named SoftSqueeze. Please note that SoftSqueeze is written in Java and requires Java 1.5 in order to synchronize, but for more information please see Richard's SoftSqueeze web site. SoftSqueeze is also now included in SlimServer. For more information on this, see the WebStart documentation."

http://www.slimdevices.com/pi_faq.html#about-softsqueeze

La chispa adecuada


Edited by - templar on 2006/01/16 10:49:48
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:52:09  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Jag har tittat på ett alternativ på:

http://www.pixelmagicsystems.com/products/...hd_mediabox.htm

Deras släpps i Februari, och hanterar både bild och ljud. Deras audiofilvariant verkar seriös med Burrbrown osv. Annars har man ju både coax och optiskt ut om man vill köra separat DA. Tror det kan funka riktigt bra....

Mvh
mattias andersson
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/01/16 :  13:26:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det såg ut som en riktigt intressant produkt. Finns det några konkurrenter? T.ex. nån liknande burk som dessutom har en inbyggd DVD-spelare?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/16 :  15:54:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använder Squeezebox i mitt sovrum med trådlös nätverksanslutning.
Musiken har jag lagrat i en lös hårddisk till datorn i lossless-format.
Jag rycker det fungerar utmärkt.
Ljudkvaliten har jag egentligen inte testat då jag kopplar den till en extern DA-omvandlare via en jittermumsare.
Men handhavandet är klockrent utom möjligtvis väckarklock-funktionen som man inte alltid kan lita på. Men när det fungerar så är det klart bättre att vakna till mon favoritmusik än till en ilsken ringsignal.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:18:58  Show Profile
Ayn: Det finns hundratals! Kiss, Pinnacle, D-link, Neo-digits... ja hur månda som helst har lite olika lösningar.
Själv var jag sugen på Neo-digits helios tills jag fick reda på att dom inte kommer att implementera flac-support.
http://www.neodigits.com/body/product/X3620/feature.asp

Har för övrigt ett pinnacle showcenter som jag använder som "video" i vardagsrummet, funkar klockrent.

Pixel magics låda verkar intressant också, men den verkar inte heller ta flac, nästan bara squeezebox som gör det...

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:48:34  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Bra att du tog upp FLAC Martin. Det är en av orsakerna till att SB är högintressant. Dock att så få produkter, förutom SB, stödjer FLAC visste jag inte. Trodde det var mer utbrett än så.

Planeten får stiga åt sidan. Trodde aldrig datorn skulle bli min primära källa för musik men där ser man....

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/01/16 :  17:44:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jo, Pinnacle känner jag till, minns att jag kollat på den men att jag valde bort den ganska snabbt på grund av några grundläggande brister. Helios som du visar verkar intressant! Precis sånt som jag är ute efter

Om den grejar undertexter av diverse slag känns det ju klockrent.

Edit: ...men ingen hårddisk. Det känns som en dum brist.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2006/01/16 17:47:59
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/16 :  20:38:57  Show Profile
Ayn: Ändå inte, man vill ju helst ha det tyst i anläggningen! Du har väl antagligen en dator som står på för det mesta? .. Ha filerna i den, kanonbra :)

Enda som hindrat mig från att köpa en Helios är avsaknaden av flac, har varit i direkt kontakt med killarna som gör firmware till maskinen och enligt dom finns det inga planer på att detta ska implementeras, riktigt riktigt synd.
Men i värsta fall får man väl decoda sin samling och ha dom i wav format eller något annat lossless! Diskar kostar ju inte så mkt numera.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/17 :  08:25:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet med wav är att dom saknar ID-taggar.
Jag kör Apple-lossless av den anledningen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/01/17 :  09:12:39  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag håller med Björn-Ola om att avsaknaden av ID-taggar är ett stort problem med wav. Jag har lagt över hela samlingen till FLAC just på grund av detta. Än så länge har jag inte kopplat in datorn till övriga anläggningen men det känns onekligen som att det börjar komma intressanta apparater nu.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000