HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kamera Inställningar på Ixus 430
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:40:38  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hej!

Jag har en Canon Ixus 430 digital kamera.

Ända sen jag köpte den så har jag haft problem med just kvaliten på bilderna, jag äger idag inget stativ och jag vet att det är en del av problemet.

Sen så i t.ex vardagsrumemt så är det inte så mycket ljus, vilket försämrar avsevärt.

Men finns det några tips som man kan ta nytta av när man ska fota och det inte är så ljust som det skulle behöva vara.

Vilka inställningar ska man laborera med.

Kör man auto blir färgerna rent åt h-vete, så det är inget att tänka på.

Köpte kameran i tyskland så baar manual på tyska tyvärr.

Tacksam för svar.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:01:30  Show Profile Send edison a Private Message
A.Skaffa stativ, utan det glöm riktigt bra bilder inne (om det nu inte blir bra med blixten...)
Antar du har fotat med blixten och fått 'trist' ljus pga blixten 'slår' rakt på så att säga.Blir sällan vackert, även om det kan funka hyggligt iaf.
Med stativet kan du köra med blixt avstängd samt använda självutlösaren så det inte blir 'skaksuddigt'.
Du kan ställa vitbalansen på 'glödlampsljus' så blir färgen tämligen korrekt kvällstid, annars ställ på 'dagsljus' el. 'mulet/skugga* så blir färgen korrekt om du fotar dagtid.
Vitbalans på 'auto' funkar men är oftast bäst utomhus har jag märkt
(där kan det iofs diffa lite på kameramärken/modeller men så brukar det bli med mina 2 digitala, 1 Canon system och 1 Konicakompakt)

B.Skaffa manualen.Canon Sverige har såna, bara höra av dej till 'närmsta' butik så fixar dom den saken.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:08:34  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag har varit i kontakt med Canon och då skulle jag få betala 500kr för att få en svensk manual, eller att jag skulle kunna ladda ner den på internet.

Att betala för en manual till kameran är absurt,oavsett vilket land man köpt kameran i.

Sen att ladda ner den känns inte aktuellt.

När vi snackar stativ, har ni rekomendationer åp ett billigt och bra stativ. gärna så billigt som möjligt.

Sen en annan sak jag inte får att funka är Panorama efekten att sätta ihop 2 bilder till 1.

Hur gör man ?

Sedan så har jag inställt på glödlampa annars blir de ju som sagt inte rätt färger.

En annan sak jag funderar över är vad man ska ha på iso inställningen? dag/natt

Eponeringen fattar jag heller så mycket av.

Man ser vissa som foptar med digicam och de får hur klara bilder som hellst, klar man vill åt samam kvalitet.

Ixus kameran är ju inte fy skam, även fast det inte är någon killer.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/16 00:15:21
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:11:50  Show Profile Send lbstr a Private Message
Den huvudsakliga begränsningen hos en kompaktkamera ligger i optiken. Ljusinsläppet är helt enkelt för litet.
Har själv en Ixus 400 och ett par systemkameror.
Undviker generellt att använda Ixus'en vid dåliga ljusförhållanden.

Inställningar att laborera med? Ställ ISO talet högt. Ökar ljuskänsligheten (på bekostnad av skärpan (kan bli bli grynigt)).

Noterar också att du får problem med färgskalan.
Finns inställning för ljustyp på en Ixus.
Med ljustyp avses dagsljus, lysrör, glödlampa....
Ljuskällors våglångd är olika beroende på typ.
Fel inställning här ger problem med färgen.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:22:04  Show Profile Send Snoop a Private Message
När jag sitter i sweetspot får jag inte med hela systemet på bild, därför vill jag använda mig av denna panorama effekt, men hur jag än bär mig åt så får jag inte bilderna att sitta ihop.

Först knäpper jag en, sen knäpper ja den andra och allt är frid och fröjd. Sen vill han att man ska knäppa en till och då försvinner den första bilden.

Blir galen på detta.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:34:51  Show Profile Send edison a Private Message
lbstr:
För att få bra ljusinsläpp i kameran med stativ spelar skillnaden mellan 'kompaktoptik' och 'normalt prissatt' systemkameraoptik mindre roll.

Dvs IXUS tex har ungefär F:2,8-5,6 vilket är nära på lika som normala systemkamerazoomar brukar ha, dvs dom som oftast köps tillsammans med systemkamerorna (inte kanske av mer medvetna entusiaster förstås, men av majoriteten som köper D50/EOS350 mfl...)

snoop:
I praktiken bör man använda den kortare delen av zoomområdet för mesta ljusinsläpp, samt ha stativ och då kan ISO ofta lika gärna väljas 100-200 så det inte blir onödigt grynigt.
IXUS kan vad jag minns använda tillräckligt långa slutartider på AUTO så det räcker till även inne (med lampor tända eller dagtid)
400 ISO blir rätt grynigt på kompaktdigitalerna.

"Att betala för en manual till kameran är absurt,oavsett vilket land man köpt kameran i"

Tja, varför det?
Om du vill ha den fördelen att få en svensk manual får du väl acceptera att svenska importören måste täcka SIN kostnad för att översätta (det är dyrt, och vi är en rätt liten marknad!)

Om Canon Sverige inte fått sälja har dom ju inte heller fått en spänn av dej, och kan naturligtvis inte serva gratis, var skulle dom få pengar till det ifrån?
(Kanske du skulle fråga företaget som sålt kameran och därmed fått täckning, men dom anser nog pengen inte räcker till en extra manual...)

Men Canon Sverige borde rimligen kunna sälja just manualer direkt till kund om någon önskar.

Bland annat HAMA och LOTUS har riktigt billiga (inte gjutgods kanske, men fullt användbara likväl...) småstativ, mellan 75-200 kr kan du hitta diverse bordsstativ, ofta (och rekommedabelt) med kulled för enkel justering av kamerans läge.

Panoramafunktionen är jag inte hemma på, men nog är det så att det är med ett av de medföljande programmen du fogar ihop bilderna, och det borde (väl?)räcka med 2 bilder för att fånga in ditt stereosystem(?)

edit: stavfel...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/16 00:39:03
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:37:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att det är svårt att fotografera inomhus på kvällar osv utan stativ med kamera av kompakttyp är som sagt ingen nyhet.

Har själv en Powershot A95 som dock är något större och har fler möjligheter till manuella inställningar om jag inte missförstått hur det ligger till med IXUS.

Men det går att få till bilder ändå även om man inte kan komma upp i Pac och Zalve nivå förstås.

Exempel:


Manuell blixtstyrka 1/3 eller 2/3. Bländare 2,8 och exponeringstid 0,3 sek. Stödd mot knät sittande på huk. Takbelysningen tänd och vitbalansen på glödljus.


Manuell blixtstyrka 1/3 eller 2/3. Bländare 2,8 och exponeringstid 1 sek. Stående på bokhyllans underdel. Takbelysningen tänd, tror att vitbalansen stod på auto här iom att bilden har det typikt "varma" i sig för glödljuset.


Vitbalans på auto, bländare 2,8 och exponeringstid 1/80 sek. Handhållet.

Jag vet inte riktigt vilka inställningar som är möjliga att göra på din kamera men vad du ska göra är att pröva, pröva, pröva. Det är det absolut bästa sättet att lära sig hur inställningarna hänger ihop och vilken verkan de får. Det kostar ju ingenting!

Men det enda raka är att köpa ett stativ, vilket jag inte heller fått tummen ur att göra. Det går att vara lite innovativ och få till bilder någotsånär utan även om det kanske krävs några försök.

Raderar? Den går väl bara till nästa för att man ska fortsätta panorera, så gör iaf min. Sedan ska du "sy ihop" dem i datorn, det bli ett antal separata bilder i kameran. Jag har dock aldrig prövat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/16 01:09:40
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:38:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vad gäller ISO-tal tycker jag att mer än ISO 100 inte är någon höjdare fast det händer att jag tar med 400. Bättre lite gryn än en fullständigt oanvändbar bild...

Tänk på att en del går att göra i något bildredigeringsprogram för att rätta till lite, fast att rädda en bild som är helt åt pipan går såklart inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/16 01:03:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/16 :  01:22:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vitbalansen är det som jag tycker spelar mest roll. iso värdet har jag låst på 100 på min D-70. Vitbalansen bör du kunna böja på dom olika inställningarna. Om kameran klarar av RAW format så kan du ändra vitbalansen i efterhand via Photoshop o allt vad Adobes bildredigerings prog nu heter.

På den första bilden så lider man av att blixten är riktad mot objektet. Kan man ändra till en "upplättningsblixt" så blir det kanske lite bättre

Sen får man alltid justera bilderna lite vilket dom som fotar analogt även gör. Här är 2 små justeringar gjorda vilket tog 5 sek

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/16 :  01:22:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den sista bilden på ljusen är ju en 100 poängare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/01/16 :  02:47:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Johan, jag trodde minsann att en d70 inte ens har iso 100 som val? 200 är väl lägsta isotalet som den stödjer?
Enligt dpreview så är det så i alla fall, och också enligt en kompis som har en.
Kolla http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page2.asp


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:33:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Claes det stämmer att D70 endast har 200 som lägsta Iso-tal.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/16 :  11:22:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
My Bad

200 är lägsta , men den är låst vid det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/16 :  11:36:54  Show Profile Send Snoop a Private Message
Alla dessa, termer ni använder som typ bländare/vitbalans osv säger mig inte ett skvatt tyvärr

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/16 :  11:41:23  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Prova fotoskolan på fotosidan.se.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/16 :  11:48:31  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tack för tipset, ska ta och läsa lite där.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/16 :  12:26:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, läs där, finns gott om bra tips.

Här är ett exempel vad jag fixade till lite snabbt, tyvärr blir det lite pixligt pga bildens komprimering men om man tar det direkt från kameran drabbas man ju inte av det:




Jag behöll dock lite av det gulaktiga ljuset iom att det hade blivit ännu pixligare annars...
(Curves+Unsharp Mask...)
Så in med något bildbehandlingsprogram och pröva lite även där.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/16 :  12:33:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ljus ässigt blev det ju väldigt bra, men kornigheten/bruset var ju mindre bra. tack för de tipset också.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/16 :  12:34:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Johan:

Tack!

Det där med blixet är ju ett problem med kompaktkameror iom att man bara har tillgång till den inbyggda som ju verken har någon diffusion eller går att studsa i taket. Dock har jag prövat några gånger med diverse fulknep, typ att hålla ett papper framför som diffusion eller att spegla det upp i taket genom att hålla något framför. Det fungerar ibland och när man inte behöver så starkt blixtljus men är knappast en idealisk lösning, tyvärr.

Att ta med blixt+exponering efter mjukar i alla fall upp lite men när det är så nära som bilden på NAD'en hjälper det inte riktigt även om det blir bättre.

Att man kan ordna med bilderna har även jag gett exempel på ovan, dock lade jag upp mina bilder så som de kom ur kameran eftersom det visar hur de såg ut från början. De två översta är dock något beskurna men inte mycket. Det är ju för övrigt ett tips att ta till när man vill komma nära istället för att använda zoomen, i alla fall till bilder som inte kräver så hög upplösning. Då slipper man ju zoomen som ju "snor" ljusstyrka.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/16 :  13:04:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ljus ässigt blev det ju väldigt bra, men kornigheten/bruset var ju mindre bra. tack för de tipset också.

Varsågod.
Det lär knappast bli så pixligt om du gör justeringen direkt från orginalbilden ur kameran, problemet här är ju att den är så förminskad och komprimerad.
Om du tittar noga på orginalet så finns pixlarna där också, det är bara det att de inte syns lika väl.
Bilden ur kameran är ju 1 MB+ beroende på inställningar och den jag justerade är 0,04 MB, det är ju inte så svårt att räkna ut att det inte blir så bra ur det hänseendet då.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000