Author |
Topic |
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 17:49:17
|
Hej,
Vill få lite feedback om dessa burkar. Och vad kan kosta i Sverige?
Intressant är bara förnamnet! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 20:06:23
|
Jag vet att det finns minst 1 person på minhembio som har ett par, möjligt han är medlem här också?! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
|
HenrikN
Member
77 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 01:28:23
|
Antar att det är XZ-8 du syftar på och svarar utifrån det.
Som det tidigare nämnts så finns det en lycklig ägare i Sverige till ett par xz-8 och han befinner sig i norra sverige. Vid intresse tror jag säkert att man får hälsa på och lyssna, det är en trevlig människa som liksom oss alla är intresserad av en god lyssningsstund.
Rek. pris för XZ-8 är idag 87tkr vilket är en rejäl slant, men väl grundat med tanke på elementval, material, men framförallt finnish och uppbyggnad. Ett par av dessa tar 4-6 veckor att tillverka!
Btw. Kul att det dyker upp ett par trådar om Compact nu, de är värda uppmärksamhet och jag ska göra vad jag kan för att så många som möjligt ska få lyssna till dom via träffar, mässor m.m.
Ett par bilder och lite info finns via länkarna i min signatur.
Mvh |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 18:02:34
|
Visst är det XZ-8 jag syftar på..Tryckfels-Nisse!
Hur står sig XZ-5 mot andra högtalare i prisklassen runt 30000:-? Och hur står den sig mot XZ-8, är skillnaden milsvidd? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/17 : 22:59:05
|
muse: Det allra bästa vore om du kom hit och lyssnade Jag förstår att det kanske inte är helt lätt sådär på direkten, men du är iaf välkommen.
Om man förser xz-5 med ordentligt med förstärkeri så spelar den mycket vackert. Inte den lägsta djupbasen, kanske, men är man ute efter det får man komplettera med en musiksub. Det man mest fastnar för hos xz-5 är den rena klangen i mellan- och diskantregistret.
Jag har inte lyssnat på så många högtalare runt 30k faktiskt, mest mellan 10-20 resp över 40k. Jag kan inte komma på nån som kan ge det stora ljudet hos en bra golvare och samtidigt matcha den rena och detaljerade ljudbilden för 20k, men för över 40k så blir den utkonkurrerad pga bas och dynamik hos stora, välbyggda golvare.
Jag har aldrig lyssnat på xz-8, men jag skulle tänka mig att soundet och klangen är likartad, men med en större botten.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
|
Topic |
|