HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför pratas det så lite om Engelska högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:10:03  Show Profile Send Totem a Private Message
En sak som har slagit mig den senaste tiden är hur det kan komma sig att Engelska högtalar-producenter inte verkar vara så "heta" längre.

Det är i och för sig kanske inte så konstigt, för 15-20 år sedan fanns inte alls samma konkurrens; i dag vimlar det av prisvärda produkter; men ändå!? Jag tänker på Harbeth, Ruark, Spendor, och Rega, som de kanske bästa exemplen på detta. Tycker folk att det är något fel på dessa, eller är det helt enkelt så att de som köper dessa märken inte är särskilt intresserade att prata om det. De nöjer sig kanske med en bra produkt, och sedan är det musik som gäller... Vad tror ni?

Appropå Engelska högtalare så gjorde jag ett fynd härom dagen. Kan bara inte låta bli att skriva om det. Ett par JPW Mini monitor i nyskick, för 100 spänn. Haha, jag skrattade hela vägen till tunnelbanan från tjejen som sålde dem till mig...

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:20:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.hififorum.nu/artiklar/harbeth/index.html

Sen pratas det ju en hel del om Quad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:24:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det beror nog på modeväxlingar, de Engelska högtalarna borde kanske vara mer omtalade men i Sverige just nu verkar det vara andra ideal som råder.

B&W är ju för all del Engelska och de är väl rätt omskrivna...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:29:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmm..B&W är väl engelska å ganska populära..dom nyare JPW:erna har jag inte lyssnat på...tycker att dom ser väldigt plastiga ut..men dom kanske låter bra..dom var ju i alla fall populära vid slutet av 80-talet å början på 90-talet..en kompis hjälpte sin dåvarande tjej att köpa en anläggning med ett par JPW (P1 tror jag den heter)...kostade bara 1800-2000kr nånting...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:35:28  Show Profile Send mayro a Private Message


Kan bero på att pundet är väldigt dyrt så man får mer valuta per kr av andra märken kanske också...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:41:05  Show Profile Send Piggen a Private Message
Monitor Audio är väl också från öriket...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:46:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
De får väl inte tillåtelse att komma in i så många tunga hihgendbutiker, vad vet jag? Det verkar ju som att importörer måste starta sina egna butiker för att kunna sälja andra märken än de som dominerar i Sveriges största highendbutiker. Synd är väl det för oss konsumenter eftersom möjligheten att jämföra minskar. Tänk vad kul om de stora drakarna kunde få sälja allt möjligt, från alla världsdelar i samma butik. Nu har det blivit uppdelat i undergrupper som exempelvis Kinahifiaffärer kontra etablerade märkesaffärer. Man kan ju fråga sig vilka motiven till det är. Men man kan också fråga sig varför en handlare (affär) skulle vilja hålla fast vid etablerade märken om det finns andra märken som har ett mervärde i form av bättre prestanda/kostnad. OBS! Jag ställer bara frågan, jag har inte svaret. Nu pratar jag endast om etablerade märken i Sverige. Ni kan ju reflektera över varför jämförelseanläggningar i utländsk press ofta innehåller produktnamn man aldrig hört talas om i highendsegmentet här hemma.

Sorry för lite OT men jag kände ett behov av att ventilera samma fundering som du fast utvidgad om man säger så.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/01/15 12:32:00
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:48:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
Sen är väl frågan om det är bra eller dåligt (med minskad marknadsandel för brittiska högtalare)...tyckte nog ett tag att det var "lite mycket" dominans utav britiska högtalare på svenska marknaden. Jag menar...hur många tyska å franska högtalarmärken har haft någon ansenlig del utav svenska marknaden?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/15 11:50:24
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:51:17  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Kan bero på att pundet är väldigt dyrt så man får mer valuta per kr av andra märken kanske också

Kina..... Sedan så annser jag att tex Monitor Audio som kom upp här, står sig "mycket" bra mot konkurenterna samtidigt som det finns andra Engelska märken som fortfarande är för dyra i jämförelse mot annat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:00:47  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja kina är nog på hårt antågande som du säger.. Jag kan avslöja nu att ett av systemen här på den inställda träffen skulle nog ha spelats med just en kinahögis.. "Hyperion" var tänkt som användas i ett system..Det var endast småsaker att lösa. Men i stort sett var det klart..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:07:15  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Har ett par Engelska Mission 774 står och samlar damm här.
Dom fuskar och har satt i Franska element så helt Engelska är dom väl inte.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:09:21  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Jag menar...hur många tyska å franska högtalarmärken har haft någon ansenlig del utav svenska marknaden?


Tja, JmLab och Canton är väl rätt hyfsat representerade?

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:27:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
UnBeliever: Jo..men sen är det just inte så mycket mer..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:31:37  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Okej då, det ligger lite i det Ohmega. Tillbaka till topic...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/15 :  13:42:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kanske det har lite att göra med marginalerna som erbjuds?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2006/01/15 :  13:43:33  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Här i Dalarna är det nog relativt många som har Roydhögtalare som vår lokala Hifi-shop var importör för tills konstruktören av högtalarna tog pension och lade ner företaget :(

Själv har jag instegsmodellen och är jättenöjd! Jag tror tillohmed det finns några till här på forumet som har Royd och är himla nöjda!

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/01/15 :  15:59:19  Show Profile Send Totem a Private Message
Ja, några av förklaringarna ges säkert här i tråden, och Kina har ju flera av de gamla Engelska märkena börjat jobba med. Jag tänker på Wharfedale exempelvis. Tannoy är väl "Engelskt" också? Bowers & Wilkins försäljningssiffror i Sverige torde ha att göra med Hifiklubben; om inte de hade funnits är det väl inte alls säkert säkert att de hade sålt så mycket? Ett stort märke också, förvisso...

Quad tillverkar ju också i Kina, och frågan är väl om vi vill betala de extra pengarna för att få "made in England" som Harbeth, Spendor och Ruark fortfarande ståtar med.

Heybrook och JPW verkar för övrigt föra en ganska tynande tillvaro numera. Någon som vet hur det är med Epos? De var ju också i ropet för några år sedan...

Det skulle vara intressant att jämföra Engelska högtalare made in China med Engelska högtalare gjorda i England.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2006/01/15 16:22:46
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  16:20:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det var tal om att epos skulle säljas av nån firma nånstans i skåne om jag inte minns fel...

Här...http://hem.passagen.se/referens/?k

Har sett tidigare att epos "els3" (som beskrivs som minimonitor på tillverkarens hemsida) tycks vara mest intressant för hemmabio

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:13:04  Show Profile Send Sweede a Private Message
Jag har ju skrivit om mina Acoustic Energy Aegis Evo3:or i nästan alla mina inlägg (iofs inte så många).

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:36:57  Show Profile Send EAR a Private Message
Ett av de bästa exemplen är väl QUAD´s electrostater som tillverkas i England och som dessutom har ett av de bästa priserna i världen just i Sverige.B&W är väl i allra högsta grad en högklassig tillverkare som ju representeras av Hi-Fi klubben.
Totalt sett tror jag inte alls att Brittiska högtalare skulle vara underrepresenterade på något vis

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:02:09  Show Profile Send Jazz a Private Message
JE-Jr: inne på mitt fjärde par royd!!!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:17:23  Show Profile Send Totem a Private Message
Rätt kul att det skulle bli så mycket respons på mitt inlägg!

Ju mer jag funderar, ju fler Engelska tillverkare kommer jag på (ni påminner mig ju också en del, hrmm ;-) ).

Kanske handlar det snarare om att de tillverkare jag hade i åtanke är de som inte hoppas på Kina-vågen. När jag tänker på Engelska tillverkare tänker jag på BBC och den eran. Lite sentimentalt kanske, men det är också något i utseendet som jag tycker mycket om med när det gäller Ruark och Spendor, för att ta två exempel. Synd att Rogers gick i graven förresten. Men det handlar ju om att sköta ekonomin också..

Acoustic Energy? Hade fått för mig att de var Tyska. Lätt att blanda ihop ibland; de är lika ALR Jordan på många sätt tycker jag; flera modeller som är rätt lika.

Är det någon här som lyssnat på REGAs nya serie? Jag tänker främst på deras nya, lilla golvare, R3.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2006/01/15 19:18:11
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:29:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
aha..du tänker på brittiska högtalare med "old school"-stuk..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:33:59  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Jazz: Hur ofta måste man byta dessa Royd? Förlåt, men jag kunde inte låta bli!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:40:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
PMC är ett fabrikat som jag associerar till "typiskt brittiska" högtalare av äldre modell..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/16 :  12:00:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
och Kina har ju flera av de gamla Engelska märkena börjat jobba med


Nu är det ju så att många inte bara har börjat jobba med kineser, de ägs av kineser.

Vad gäller Hyperion så är väl det en "kinahögtalare" med modifikation, så vitt jag förstått är det kineser i ett Kalifornien baserat företag med kontor även i NY, som bygger dem i Kina. Är väl en definieringsfråga, vad man skall kalla att "utlokaliserade" produkter har för "hemland".

Här kommer några engelska till som jag tror hittils ej varit uppe i denna tråd:

http://www.atc.gb.net/
http://www.audionote.co.uk/
http://www.tannoy.com/

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000