HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Relaxa - Magnetbänk från Italien.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2002/11/13 :  09:33:59  Show Profile Send snare2 a Private Message
5000:- verkar vara en "billig" investering med tanke på vad den fick för beröm i tidningen HF. Det är svårt att få en ljudförbättring med bara 5 loppor..
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/11/14 :  11:40:37  Show Profile Send lindvall a Private Message
>>>snare2,Vilket nummer av HF finns den med i?
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/20 :  09:54:02  Show Profile Send bjorre a Private Message
Man blir ju otroligt sugen när man ser såna där läckar prylar
..någon som vet hur den funkar med apparater som har mer vikt på ena sidan? Borde inte det svävande hyllplanet luta då? Eller tänker jag galet?

/Mvh Björn
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/11/20 :  11:05:20  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hej bjorre!

Du har rätt i att om apparaten är betydligt tyngre på ena sidan så kommer hyllan att luta. Det gäller att få hyfsad jämvikt, man kan ju trixa lite med vattenpass och så, det har jag gjort på min skivspelare som jag har på hyllan. Men den är ju å andra sidan ganska jämntung.

Rörförstärkaren är däremot lite tyngre vid utgångstrafona, så där fick jag balansera upp det så gott det går genom att placera stärkarn lite längre fram på hyllan (i och med att trafona sitter "där bak").

ed.(PS. Har nu sett det lilla på fem minuter ihopslängda testet i High Fidelity. )

Edited by - lindvall on 2002/11/20 11:06:37
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2002/11/21 :  08:35:18  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Får man bara tag på nog starka magneter är detta något som borde gå att DIY:a!!
Skall kolla styrkan på Clas i sjön´s.

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:25:21  Show Profile Send snare2 a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

>>>snare2,Vilket nummer av HF finns den med i?



Den är med i nummer 8, 2002 (den senaste)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:11:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

För någon dag sedan testade jag och ett par vänner att ta bort den magnetupphängda hyllan "Relaxa" som tillverkas av italienska Strumenti Acustici di Precisione som min Nottingham Interspace vinylsvarv står på. Relaxa vilar i sig själv på ett bord från IKEAs Lack-serie.

Allt blev sämre när Relaxan flyttades bort. När den flyttades tillbaka blev allt bättre igen. Distinktare överlag. Svängigare musik.

Jag tror nog att det kanske kan vara problem om man har en från början flytande upphängd skivspelare, men har man en fast, tyngre konstruktion så blir det finemang! I Japan kom dom på att skruva fast transportskruvarna till sina LP12or och sätta upp 12an på Relaxan istället, och detta tydligen med gott resultat. Det kanske också behöver vara lite tyngd i prylarna för att det ska funka som tänkt, en 3kilosspelare kanske blir lite darrig, vad vet jag?

Jag har inte provat Baseplattorna, men det skulle vara intressant att höra vilken som är bäst, vad jag förstått så rör det sig ungefär om samma pengar, och då är Relaxan ungefär 8,5 gånger så snygg som en Base-platta.

Naturligtvis funkar Relaxan bra med cdspelare och förstärkare också, min Spark 734 står också på en.
(Priset för en Relaxa ligger på en 5 000pix.)




Hej Lindvall!
Rent spontant verkar det alldeles galet att göra LP12:ans upphängning stum eftersom vibrationerna från motorn då kan nå upp till tonarmen. De japanska lyssningsresultaten måste man då ta med en nypa salt eftersom de kan ha hört andra ljud som eventuellt tillkommit musiken och de tyckte lät trevligt.

Naturligtvis är det även galet att ha dubbel vibrationsisolering då man inte har koll på vilka resonansfrekvenser systemet har. Det går att göra sådana system som fungerar, men det är lite svårare. Dessutom är det ännu klurigare med dessa system eftersom de även har resonansfrekvenser även i horisontalplanet.

Precis som du skriver, vore det lämpligast att prova Relaxaunderlägget med en skivspelare som från början är byggd med ofjädrad skivtallrik.

Japanerna är nog lite galna. Och inte tål de alkohol heller.


Jag har sett Relaxa och den ser cool ut. Fjädringen är dock olinjär p g a magneterna, men det spelar troligen liten roll.


Hälsningar

Johan


P.S. Har själv en LP12:a D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/05 :  09:52:26  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Hej Lindvall!
Rent spontant verkar det alldeles galet att göra LP12:ans upphängning stum eftersom vibrationerna från motorn då kan nå upp till tonarmen.

Japanerna är nog lite galna. Och inte tål de alkohol heller.

Jag har sett Relaxa och den ser cool ut. Fjädringen är dock olinjär p g a magneterna, men det spelar troligen liten roll.


Hälsningar

Johan


P.S. Har själv en LP12:a D.S.



Hej Knoppen!

Kul att höra dina synpunkter!

Nog kan det vara så att japanerna har lite egna idéer om hur saker ska gå till!

Hur menar du förresten att fjädringen blir "olinjär"? (Tänk på att du talar till en som inte är insatt i teknisk vokabulär i ditt svar).

Nu har jag mixtrat med Relaxan så den ser ännu tuffare ut. Jag har satt ett värmeljus bakom hyllan, så att skivspelaren ser ut att vila på en skiva av ljus, man uppnår lite samma effekt som shanlingcdspelarens blåbelysta skiva*. Nu tänker jag skaffa mig ljusstakar med glas i olika färger så kan man få riktigt trevliga effekter (Det skulle t. ex. passa bra med rött nu till julen, och blått när man lyssnar på Jean Michel Jarres "Waiting for Costeau").

Sen har jag också klämt fast en sån där batteridriven lampa (som är tänkt att fästa i bokpärmen så man kan ligga och läsa) i Relaxan så det bildas häftiga ljusspel i vinylen och tonarmen, och pickupen kastar en dinosaurielik skugga på väggen bakom (Ja, jag vet att det blir lite snebelastning, men vad gör det, bara det är snyggt! Egentligen skulle jag behöva en sån där liten lampa som DJarna har till sina SL 1200). Helt fantastiskt i detta vintermörker!





*Shanlings cdspelare

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:05:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Hej Lindvall,
kraften mellan magneter är om jag minns rätt (nu gräver jag långt ned i minnet från gymnasietiden) inverterat proportionell mot avståndet. Om man gör (mäter eller beräknar) en kurva på kraft som funktion av avstånd ser man då att den är olinjär. En (ideal) fjäder som pressas samman beter sig linjärt (kraft = fjäderns styvhet multiplicerat med hoptryckning). För små svängningar spelar det i detta fallet troligen mycket liten roll att fjädringen är olinjär.

Om skivspelaren blir snedbelastad kan du säkert balansera upp den i våg med tyngder på andra ställen. Det är ganska viktigt att skivspelare står i våg.

Hälsningar Johan
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:13:36  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ahh, då förstår jag vad som menas med olinjär fjädring! Tack för det. När jag fått tillbaka mitt utlånade vattenpass ska jag kolla att allt står rätt till.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000