HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magnepan MMG W Var?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/14 :  11:36:10  Show Profile Send IRONBERG a Private Message
Första inlägget

Jag har varit på jakt efter ett par sådana ett tag nu och letat som en tok efter försäljare i europa som har dessa utan resultat....

Enligt magnepans hemsida så ska dem finnas i europa nu (An offer You can´t resist) står det i vänster kanten på deras hemsida http://www.magnepan.com/the_offer.php för att vara exakt. Någon som vet vart jag kan köpa dessa? Har försökt kontakta magnepan, men inte fått något svar när jag ringt. Är det genom magnepan direkt jag kan köpa dem?

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2006/01/14 :  12:07:07  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Kolla på www.lefflershifi.se
Dom säljer Magnepan här i sverige så dom kan kanske få in dom modellerna som du vill ha.

Musik är livet
Go to Top of Page

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/14 :  12:17:19  Show Profile Send IRONBERG a Private Message
Redan kollat med audionord som lefflers köper sina av och dem har dem inte. Lefflers skulle höra av sig till mig om dem hade dem. Det var för 1.5 månad sen.
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2006/01/14 :  12:57:16  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Det ser ut som om man bara kan beställa dem direkt från Magnepan. Tanken är något med att nå nya kundgrupper som aldrig skulle drömma om att gå in i en riktig hifi-butik.

Jag har inte läst allt om dem, men kolla recensionerna så framgår det lite mer. Bara inte riktigt hur man beställer, annat än "factory direct". Någon mail har jag inte hittat till dem heller.

Jag skulle absolut kunna tänka mig ett par (eller 2) sådana. Hoppas det går att lösa med beställning för då är jag nog sugen att testa ett par.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:41:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har en annons på HiFimagasinet där just den setupen säljs

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:48:07  Show Profile Send mayro a Private Message


Det är Leif Häggmark som är agent för magnepan över även tyskland om jag inte är ute o cycklar helt här..

Så om du vill beställa så är det nog bara att göra det via Audio Nord...

Reference audio jobbar ju med Leifs grejor också.. Så slå Anders en signal.. Han brukar vara kanon på att få fart om kunder knackar på hans dörr...Så han kan nog få fart på Mr Häggmark också..

Annars talar du med Wolfgang på Creative som talar perfekt tyska så kanske han kan hjälpa dig via Tysk återförsäljare..

Hoppas du finner lösning..
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/19 :  10:19:12  Show Profile Send IRONBERG a Private Message
Lösningen är funnen. Högtalarna beställs direkt genom magnepan för oss nordbor också. Frakten är lite saftig dock ~150$ går det på. Så total kostnad för ett par blir 299 + ~150 + eventuell (ganska garanterad) tull & moms sisådär 30%? Slutsumman hamnar iaf runt 4500-5000 Kr. Jag ska nog ta och käka makaroner ett tag till så jag kan beställa 2 par eller MM GC på en gång.

Nummer till Magnepan: 0016514261645
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/19 :  10:36:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vi förväntar oss ett bildreportage så vet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/19 :  10:53:40  Show Profile Send jaejin a Private Message
Härligt, då kan jag komma och kabla upp din anläggning och ta med min proje så kan vi säkert få en juste biokänsla.

Vi kanske skulle ta och testa dessa i min nya lya med en riktig magnepan hemmabio.

Förresten var du med och hörde då vi körde tympani 1d som frontar och mina mgIIc som bakhögtalare med projektor. lite trångt men trevligt ljud.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:56:59  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Någon som har en uppfattning om dessa högtalaren basförmåga samt hur mycket kraft de ungefär behöver?
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/19 :  12:03:36  Show Profile Send jaejin a Private Message
Som alla magnepan kan jag ju tänka mig att ju mer man matar dem ju mer får man tillbaka.
Men givetvis med kvalité så antar svaret är hur mycket man har råd med.
Har man en hemmabio förstärkare med pre-out så är det nog fördelaktigt att koppla extra slutsteg.
Det har väl skrivits att de är lite basfattiga vad gäller till musik och att de främst är ämnade till hemmabio och att man ska komplettera med en musiksub för gott resultat i musik.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/01/19 :  12:08:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Lite udda att en leverantör går förbi sina distributörer och säljer direkt till kunder ??

Men det kanke enbart är på just denna modell iof....

/M
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/19 :  15:35:12  Show Profile Send jaejin a Private Message
tror inte att distrubitörerna säljer dessa så det är väl därför magnepan i usa går in och gör detta. har frågat butiker själv men aldrig fått något svar tillbaka vad dessa kostar att köpa i sverige.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/20 :  01:24:05  Show Profile Send edison a Private Message
Dessa "offer you can't resist"-modellerna säljs bara på nätet, och i alla fall i USA har man 60 dagars returrätt.
Så kan man också byta in dom för nypriset om man inom viss tid vill köpa upp sej inom Maggie-sortimentet hos deras auktorisreade handlare.

Alltså ett sätt för tillverkaren att nå kunder som är utanför den gängse HiFi-sfären, och inte känner till annat än vanliga låd-högtalare.
Såna som känner sej osäkra på om "så tunna högtalare som 2,5 cm KAN vara nåt att ha..." kan på detta viset köpa utan risk, och även 'riskfritt' uppgradera till vassare modell om instegshögtalaren skulle vara 'för klen' tex...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/20 01:25:03
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/20 :  09:50:54  Show Profile Send jaejin a Private Message
Själv måste jag säga att jag gillar magnepan ljudet starkt. det är en mycket fin upplösning och luftigt ljud. Mellanbasen är riktigt bra och musikförmedlandet är mycket trevligt. dock så är de ju väldigt speciella både till utseendet och även för i vilket rum man skall ha dessa.

Har man ej lyssnat på ett par så tycker jag absolut man ska försöka se till att göra det.
Varning är äl att man kan bli lite förstörd av detta. själv blev jag helt hänförd av ett så helt annorlunda ljud än "lådor" vilket lät mycket trevligt i mina öron.
om man gillar hemmabio så är kostnaden för ett sådant här paket mycket liten. komplett magnepan hemmabio för under 10 000kr är ju helt sjukt. nypris direkt ifrån magnepan....
Go to Top of Page

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/20 :  11:30:57  Show Profile Send IRONBERG a Private Message
MMG W & MMG C spelar "bara" ner till 100 hz så om man bara ska köra dessa så är nog en subb mer eller mindre ett krav om man ska få ut allt. Har man större högtalare fram är det bara & ställa dem bakre på small och främre på large. Själv ska jag endast ha dem för ambient ljuden i filmer. I Stereo kommer dem inte användas är det tänkt.

Vi europeer har också "60 days money back" garanti. Men frakten fram & tillbaka blir lika mycket som själva högtalarn.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000