HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig hitta välljudande hårddisk-dvd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:53:29  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Min far ska till och köpa en sådan där inspelningsbar DVD med hårddisk och tänker även använda den som cd-läsare. Därför är det viktigt att den låter så bra som möjlig. Han har dock inga audiofilambitioner men hör när det låter direkt illa, sådär som vissa billiga dvd-spelare ibland kan göra. Han bryr sig betydligt mer om ljudet än bilden men vill ändå ha allt i samma låda.

Någon som har några förslag/erfarenheter?

Kan man säga att vissa märken satsar mer på ljudet än andra?


Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/12/20 23:32:53

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/12/21 :  13:40:06  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag försökte med samma fråga ganska nyligen, gensvaret var minst sagt tamt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46127

Om du kommer till någon form utav slutsats får du gärna berätta det här.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:08:57  Show Profile Send dude a Private Message
Hejsan, jag har erfarenhet av Philips HD-dvd och den ger en massa ljud ifrån sig, tyvärr inte den typen du är intresserad av utan snarare så att hela maskinen surrar som bara den när du använder den. Så mycket faktiskt att jag skulle ha svårt att ha den på samtidigt som man ser på det som spelats in (mina föräldrar har en sådan).

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:54:46  Show Profile Send Nygga a Private Message
Sverker testade inspelningsbara DVD-spelara och de skrev så här:

Det finns två olika typer av inspelningsbara DVD-spelare. En där man bränner ner filmen på en DVD och en annan där man lagrar filmen på en hårddisk. På hårddisken kan man lagra lite tillfälligt, ett program man inte vill spara så länge utan kanske titta på dagen efter. Detta blir både enklare och kostar heller ingenting att använda. Den har också fördelen att man kan göra en paus i en direktsändning för att exempelvis svara i telefonen och sedan trycka på play när man kommer tillbaka och fortsätta se där man var. Samtidigt som den spelar in den man ännu inte sett.

Även de billiga spelarna håller bra kvalité även om bildkvalitén är något bättre på de dyrare. Den stora skillnaden mellan billigt och dyrt ligger i ljudkvalitén. Är man väldigt intresserad av att få bästa bild och ljud, exempelvis om man har för avsikt att ansluta en projektor, så kan det med andra ord vara värt att satsa på en dyrare spelare. I övrigt duger en billig spelare gott.

Det finns egentligen ingen anledning till varför man skulle köpa annat än en regionsfri spelare. Man vill ju kunna titta på alla möjliga skivor. Å andra sidan så finns det ett väldigt stort utbud av region 2-skivor i Sverige. Många butiker kan hjälpa till med att få spelaren regionsfri genom ett litet ingrepp.

Från början var en DVD-spelare just en DVD-spelare. Sedan kom man på att man kunde spela CD i den och då blev den även en musikspelare. Lite senare blev den även en MP3-spelare och nu finns även möjligheten att spela upp digitala bilder i vissa spelare. Detta bör man också kräva av sin DVD-spelare. Läs det finstilta, det finns billiga spelare som har det och dyra som inte har det.

Tänk på att den DVD-spelare är något mer än en videospelare. Se möjligheterna och funktionerna och välj därefter. DVD-spelarna kostar så lite idag att det inte är någon större fara att köpa en för dålig maskin. Vill du å andra sidan ha den yttersta kvalitét som DVD verkligen kan ge så duger inte de billiga maskinerna. Satsa helt enkelt på det som passar dig!

Källa; Bertil Hellsten, tidningen Ljus & Bild. Ur Plus 9/12 2002


Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Colossus
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/01/20 :  13:40:01  Show Profile Send Colossus a Private Message
Har en Pioneer DVR-920H....låter ljuvligt tillsammans med min Denon DVP-A1 (Poa 1 & 2)....kan även tipsa om Scan-Speak R2904/70000 diskanter som låter underbart.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000