HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hi-End Push-Pull UL yeeeeeeeeessss!.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/13 :  18:16:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan det här va nåt?
http://www.audiodesignguide.com/my/pp3.html
Efter flera misslyckandepå pappret ser den enkel ut
Får jag ihop 1674 försteget och det här slutsteget så är jag hemma
Det enda som saknas då är en kompis till banden

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2007/03/11 12:29:44

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  18:25:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kopplingen ser ju onekligen sund ut med sin enkelhet. Jag hade nog undvikit att koppla interstagetrafon på det viset, är lite skeptisk mot stepupvarianter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/13 :  19:33:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag är ju novis på området så du får gärna utveckla din tes lite
jag gillade schemat för att det var enkelt ,få komponenter.
å men dyra.
Hur mycket går man ner i kvalite om man byter utgångstrafo mot Hammond,(ge mej gärna ett förslag)1650 nånting...
Nättrafo har jag redan beställt en ringkärna på 240v 500va ,300va var utgången
AC eller DC glöd?
Kondingarna i förstärkarkopplingen 220uf?
några lätt att få itagpå förslag?
I orginalschemat hur är interstatetrafon kopplad?enligt v,t,s,q,n eller m?1:2.25 jag fattar inte riktigt?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/01/13 19:48:40
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  19:45:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Interstagetrafon där har en omsättning på 1:2,25. Iofs kanske han menar 1:1,125+1,125 och då verkar det rimligare.
Frekvensgången brukar bli lidande vid upptransformering.

Hammonds utgångsjärn brukar anses helt OK för "brukshifi", riktig highend är det nog inte men det märks på priset också.
Har inte i huvudet vilka av deras modeller som har vilka impedanser, men det är bara att kolla på deras hemsida (hammondmfg.com)

AC glöd, finns inga skäl att komplicera det hela när det gäller PP med indirektupphettade rör.

Jag brukar köra med de rödbrunaktiga lågimpedanslytarna som finns på Elfa. Shunta gärna med en bra plastfilmare på ett par uF.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  19:46:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Personligen hade jag tagit bort katodavkopplingen till slutrören och sitället sett till att de drar nog med ström för att gå i ren klass A.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:03:31  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
scr mkp 220 uf elfa 500 st

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:10:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vänsta ska vi se.
LL1660... Enligt schemat är trafon specad till 10 mA men har kör 20mA genom den, då får man anta att han har parallellkopplat primärsektionerna två och två. Ungefär som koppling V fast han kör den baklänges för att få lite upptransformering.
Nåt i den stilen i alla fall.

Du behöver knappast köra bara plastfilm i katodåterkopplingen, mitt förslag är en skaplig elektrolyt på 220uF parallellt med en plastfilmare på kanske 2,2uF eller större.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:14:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ungefär som den jag aldrig får byggd. Fast med pentoder istället för trioder. Jag tycker den ser fîn ut. Lücka till!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:18:11  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag får nog avkräva lundahl på lösningen av 1660 kopplingen om jag beställer
I schemat det som ser ut som en bygel mellan galler och ...på utgångsröret?
Det datablad som jag kollat på ser det ut som den bygeln finns i röret?
Skall det vara en bygel mellan pinne? och pinne?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/01/13 20:23:40
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:39:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
I schemat det som ser ut som en bygel mellan galler och ...på utgångsröret?
Det datablad som jag kollat på ser det ut som den bygeln finns i röret?
Skall det vara en bygel mellan pinne? och pinne?


Eh, det där törs jag inte börja nysta i faktiskt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:45:39  Show Profile Send Lord a Private Message
Den där kopplingen ser ut att ha en del potential!
Transformatorkopplingen har en del del kvalitér, det förutsätter dock att dom är välbyggda vilka Lundhal del klart är.
KT88:an har alla elektroder exteran .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2006/01/13 20:59:54
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:57:26  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
På KT88:an har alla elektroder exteran?
Det här är inte hemmeplan direkt

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:03:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag tror Lord menar "Externa", och det tolkar jag som att inga elektroder är ihopkopplade med varandra invärtes utan allt går till respektive stift på sockeln. Har jag rätt?

Håller med om att det finns potential i kopplingen,
Har sett liknande grejer med direktupphettade trioder.
Jag tror utan tvekan att en BRA interstagetrafo låter bättre än samtliga rörbaserade fasdelare.

Jag har faktiskt lurat på att bygga nåt liknande själv med triodkopplade 807:or och ett par skapliga utgångsjärn som jag har liggande, men jag tror inte att de interstagetrafos jag har lämpar sig nåt vidare som fasdelare (LL1621 och LL1671).

Som sagt, jag skulle alla gånger offra lite uteffekt mot att få köra äkta klass A i utgångssteget.
Det faktum att det sitter en katodavkoppling på slutrören antyder att förstärkaren är gjord för att gå i AB.

Psst: Är inte LL1660S bättre än 1660 förresten?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/01/13 21:06:49
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:08:53  Show Profile Send Lord a Private Message
Alldeles rätt Fuling.
Sen skulle jag inte dra bromsgalleret till katoden utan till jord , låter bättre så .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:31:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Verkar som att man kan ha mycket för sig med bromsgallren, vissa drar dem till anoden och nånstans har jag sett nån som använt batterin för att lägga dem på - relativt jord.
Men nu ska jag inte förvirra till begreppen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:44:02  Show Profile Send Lord a Private Message
Den varianten har jag inte provat !! , skall prova det vid tillfälle.
Men om man lägger det som jag sa till jord så hamnar det på samma potetial som styrgalleret likströmsmässit, men på jord för signalen om katoden är riktigt avkopplad . Men vad som igentligen händer annat än det låter bätter har jag inte rätt ut.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/01/14 :  10:10:14  Show Profile Send Bardis a Private Message
Exakt den kopplingen har jag tänkt att prova. Samlar delar just nu.
Vad kul om man kunde bygga parallellt o utbyta ideer.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/14 :  10:25:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag tror personligen mer på Susan Parkers Zeus amp. Den har provat och den låter väldigt bra. O-elektriskt och lätt flytande som en bra triod förstärkare men med bättre tryck och nästan så många watt man vill.
Min gav 120 watt.
http://www.susan-parker.co.uk/
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/14 :  10:50:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
För en gångs skull är jag inte riktigt enig med Circlo, jag tror nog att en sån här rörkonstruktion har större potential än Zeus.
Jag är lite tveksam till Susans metod att fixa spänningsförstärkningen med hjälp av en buffrad stepuptrafo istället för ett förstärkande steg.
Har man behov av mycket effekt så är nog Zeus bra, men till finlir tror jag mer på trioder (eller som här triodkopplade pentoder)

...fast båda stärkarna har ett grundläggande fel: de arbetar i pushpull...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/14 :  11:08:20  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kör på efter schemat för jag har inte kunskap att ändra på nåt
Utgångs trafo måste bli ett billigare alternativ
Hammond 1645 5 k ohm 30w 128ma eller 1650H 6,6 k ohm 40w 200ma?
Kanske nån har nåt förslag

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/14 :  11:50:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Båda trafoförslagen lär fungera utmärkt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/14 :  11:55:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ursäkta! Jag såg inte att det var en rörkonstruktion. I all hast och stress med två hungriga barn i knät så trodde jag att det var en sand-konstruktion. Då hade nog Zeusen varit bättre.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/14 :  12:16:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan man hänga på två slutrör till o tjäna lite effekt.
Eller är det att röra till en enkel o bra konstruktion.
Jag hittade en ringkärnetrafo med 240v sek 500va det ska väl räcka?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/14 :  12:30:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Circlo: Visst kan man köra såna kopplingar med sand också, men då måste man få till nån sorts återkoppling om man vill köra dem med normala högtalare.

Hoktuna: Om man absolut behöver effekt så visst kan man köra med fler slutrör. De flesta "experter" är dock eniga om att parallellkoppling av rör inte är gynnsamt för ljudkvalitén, man tappar detaljrikedom o.s.v.
Två KT88:or i PP ger nog effekt så att det räcker till det mesta skulle jag tro, med tanke på vad två matchade kvartetter kostar jämfört med två matchade par...!
Mycket pengar för att kunna höja volymen 3dB, mer än så vinner man nämligen inte

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:36:23  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kör på enl. schema med 6550 som slutrör och 5842 som ingångsrör

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:38:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja just det, 6550 var det. Samma sak iofs, nån av dem är aningen klenare än den andra men jag minns inte vilken. I övrigt ekvivalenta.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000