HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Stjärnor, antal inlägg och registreringsdatum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/12 :  17:39:52  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
13/1 01.45: Ändrade rubriken från "Kommentarer och synpunkter på hififorum.nu"

Eftersom det saknas ett underforum eller liknande för kommentarer och synpunkter på forumet får jag starta en tråd här på fritt forum.

Spörsmål om stjärnor
Stjärnorna under användarnamnet är missvisande. För det första är antalet inlägg inte någon garant för kunskapsnivå eller meriterat deltagande i forumet. För det andra är skalan felviktad. Att bli fullvärdig "advanced member" redan vid 200 inlägg är för tidigt - det finns folk som fixar det på en vecka. Man kan vara "new member" även efter tre år. "Senior" tycker jag är en hedrande titel.

Jag vet inte vad som är tekniskt möjligt och meningen är inte att skapa någon komplex hierarki, men jag föreslår något i stil med följande:


* Prospect Member
** Junior Member >100 inlägg OCH >3 månader
*** Regular Member >250 inlägg OCH >12 månader
**** Senior Member >500 inlägg OCH >24 månader
***** Administrator

Moderatorer och administratörer bör ha avvikande färg, övriga samma.

Alternativt ta bort Helst borde man ta bort stjärnorna helt och bara använda (administrativa titlar,) antal inlägg och registreringsdatum. Registeringsdatum är viktigare än stjärnor. Jag vill kunna se om medlemmar är ordbajsare som använder forum som en chatt.

Så, låt metadebatten börja!
.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/01/13 01:46:21

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/12 :  17:53:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det här är, i mitt tycke, en fullständigt onödig diskussion.
Dessutom har jag ett vagt minne av att detta inte är första gången detta kommer upp. Om jag minns rätt var svaret på stjärnorna att det är standard för forummjukvaran hur många inlägg som krävs för vad.

Antal inlägg, registreringsdatum osv. har absolut inget att göra med en persons kompetens, allmänna trevlighet osv. Det enda sättet att få en bild av en medlem är ju att läsa de inlägg denne gjort och än bättre kanske till och med träffas "i verkliga livet".

Man kan skriva få inlägg som är skit, många inlägg som är bra, många som är dåliga etc.
Att mäta någon efter registreringsdatum är ju även det fullständigt absurt.

Slutsats:
Läs och bilda egen uppfattning och lämna stjärnor och annat därhän även om det ibland kan vara kul kuriosa att se hur många inlägg någon gjort.


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/12 :  21:04:38  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ack, jag borde ha varit lite tydligare. Helst inga stjärnor, om jag får välja.

Jag skulle inte välja ett så starkt ordval som "absurt" när det gäller registreringsdatum. Ofta brukar en medlems beteende på ett forum förändras med tiden när man lär känna andra, fått svar på frågor och skrivit av sig. Därför kan registeringsdatum tillsammans med antal inlägg vara intressant. Jag tycker det kompletterar bilden av en medlem bättre än stjärnorna, som du verkar anse vara ok, men jag tycker är kontraproduktiva i sin nuvarande utformning. Bara för att du medvetet ignorerar stjärnorna, betyder det inte att alla är immuna mot omedvetna associationer till dem.

Jag uppskattar främst nätgemenskapen på detta forum och har inget jättestarkt behov av att träffa medlemmarna i verkligheten, så jag vill optimera just nätupplevelsen ur användbarhetssynpunkt. Varför inte försöka?

Tyvärr gav en sökning på "stjärnor" inget resultat.


...perspektiv...
.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/12 :  21:46:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Sålla agnarna från vetet mao.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/12 :  21:49:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har starkt för mig att jag sett detta någonstans men jag kan ju ha fel. Tyvärr så fungerar inte sökningen i de arkiverade trådarna som den skall, vilket Pac, Brewitz mfl är väl medvetna om.

Stjärnorna gör varken till eller från anser jag, spelar mig absolut ingen roll. Det förhåller sig ju dock så att det är direkt kopplat till antalet inlägg som ju du anser är intressant...
Om man nu har stort intresse av registreringsdatum så är det ju bara att titta i personens profil så jag ser inte riktigt problemet där.

Att jag kallar det absurt är just därför att jag anser det är farligt att generalisera åt varken det ena eller andra hållet. Vissa kanske behöver skriva av sig, andra inte medan en del kanske gjort det på något grannforum.

Men jag kan fortfarande inte se på vilket sätt registreringsdatum, antal inlägg, stjärnor, planeter eller andra "verktyg" klassificering av medlemmar egentligen tillför något för att "optimera nätupplevelsen ur användbarhetssynpunkt"...?

Det sätt som är och förblir mest effektivt för att klassificera medlemmar i huvudet är och förblir att läsa och ta in det de skriver!


Edit:
Bara för att förtydliga: Att admin och moderator mm ska framgå ser jag som självskrivet...

Det system du föreslår i första inlägget är ju någon sorts form av diskriminering där man ska se ner på de som inte varit med särskilt länge eller skrivit så många inlägg. Enligt mitt tycke inte riktigt vad som behövs i den här branschen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/12 21:54:18
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/12 :  22:03:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag brukar överhuvudtaget inte reflektera över antalet stjärnor eller inlägg hos folket här, utan istället läsa vad dom skriver.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/01/12 :  22:06:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har också bestämt för mig att det har varit uppe förut, men det är svårt att komma på nåt bra sökord som verkar täcka in det...speciellt när arkivsökningen inte funkar, för det lär vara där tråden är nu.

Hursomhelst, alla sätt att kvantitativt försöka beskriva medlemmars egenskaper är ganska dömda att misslyckas. Enda sättet att ge en rättvis bild är att lära sig helt enkelt, vilket man också gör när man varit mer ett tag. Det finns folk här som både har varit med länge och har skrivit mycket, men som jag inte litar på en sekund. På samma sätt finns det folk som bara hunnit skriva en bunt inlägg på det lilla korta tag de varit med, men som har ett uppenbart kunnande som lyser igenom direkt.

Stjärnorna är mer en gimmick, lite kuriosa om man inte har något bättre för sig. Det kanske vore något att ha möjlighet att stänga av dem för folk som inte vill bli distraherade, men själv tycker jag inte det stör...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2006/01/12 22:08:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/12 :  22:36:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sökningen fungerar OM du söker på ämnet.

Vad det gäller inställningen av stjärnorna, så är den enkel. Färg och antal poster för att få en stjärna till, är det enda som finns som standard.
Möjligt att Brewitz skulle kunna fixa nåt annat, men känns inte som att det är nåt att lägga energi på.

Antal poster ger mig lite. Jag har inte kolla på hur alla medlemmar uttrycker sig och tycker, även om man vet om en del,
så där är postantalet en hjälp för mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/12 :  23:20:07  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag brukar överhuvudtaget inte reflektera över antalet stjärnor eller inlägg hos folket här, utan istället läsa vad dom skriver.



Blue blue... härligt inlägg helt enkelt...Tack för det...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/13 :  00:01:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det är nog ett tecken på överengagemang att jag börjar kommentera forumsutformningen, även om jag är rätt nyfiken och analytisk som person. Det är ganska petiga detaljer jag är inne på nu.

Jag känner inte direkt att jag föreslår någon form av diskriminering (stjärnorna), snarare avskaffandet av dem eller en korrigering så att de fyller sin skenbara funktion, om folk vill ha dem kvar. Iofs, termen "prospect" var väl inte helt lyckad, fast det var inte "new" heller. "Junior" antyder någon man tar väl hand om. Fast om ni är säkra på att folk inte påverkas, medvetet eller omedvetet, så kan ju nuvarande någorlunda genomskådbara system gott vara kvar.

Själv tycker jag att många inlägg (på kort tid) sällan har någon vidare korrelation med kvalitet. Snarare att personen gillar att producera text. Det är en liten fördom jag har.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/13 :  02:13:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På ett Amerikanskt reptilforum med samma mjukvara var samma ämne uppe.
Där ändrade dom om det ett par ggr allt eftersom dom blev fler o folk postade inlägg som galningar.

Sen struntade dom i det för dom märkte att det gav inget direkt. Vill man se när nån reggade sig så är det ju bara att klicka på namnet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000