HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scan Speak-bas - perfekt för slutna lådor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/12 :  16:34:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Nån som har testat eller funderat på detta element?

LÄNK

Simuleringar verkar ge mycket bra prestanda i rätt liten sluten låda men en enda nackdel - kräver mycket effekt. Men effekt är ju förhållandevis billigt.

Vad får ni för resultat om ni simulerar detta element (i sluten eller portad enligt egna ideal)?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/01/12 :  19:47:03  Show Profile Send weedo a Private Message
Intressant! Jag har inte provat elementet men jag skulle välja en sluten låda på ca 20 l. Det skulle betyda en f-3dB på ca 35 Hz (med hänsyn till lite förluster etc).

Det är mkt bra för en 9" i en så liten låda. Den långa slaglängden (13 mm) gör att man inte behöver oroa sej för dist vid låga frekvenser i samma utsträckning som brukligt för ett så pass litet element.

Om jag hade stålar (SS är dyra) skulle jag säga att 2 st per låda (40 l) skulle vara rätt. Då skulle också känsligheten öka till mera rimliga 88 dB.

Jag skulle dock vara mkt försiktig med Linkwitz filter eller liknade för att försöka pressa f-3dB ännu djupare. 9" är bara 9"....

2x 23W/4557T00 är mer intressant än tex 1x NHT1259 (12" element som ju också är specialanpassad för slutna lådor). Låda blir bara hälften så stor för lika djup bas i en mkt mindre låda. Slaglängden är ungefär den samma så det är helt jämförbart.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:21:06  Show Profile Send jonasz a Private Message
Var det inte nån kille i huvudstaden som byggde en sub med detta element för något år sedan? Har för mig att det fanns bilder här på forumet.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:25:38  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hittade tråden... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36426&whichpage=1&SearchTerms=23w

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2006/01/12 20:27:33
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:55:06  Show Profile Send MatsT a Private Message
Med Q=0.7 blir lådan cirka 37 liter om man kör sluten låda och -3dB vid cirka 30Hz, det är inte dåligt alls. Med lägre Q (som många fördrar) blir lådan större, 20 liter verkar alldeles för lite.

I en basreflex på cirka 75 liter får man -3dB en bit under 20Hz så visst går det bygga en riktig subwoofer med elementet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/12 :  21:52:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack for inputen grabbar! Traden dar nan bygger med detta element hade jag glomt! Tack!

MatsT: 37 liter later som en god komprimiss av de siffror du ger!

Enda problemet som jag ser det (iaf nu) ar den laga kansligheten.

Nan som vet nagot om distortionen i motorsystemet?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/12 :  22:47:43  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har aldrig sett några mätningar på just det SS elementet, men SS brukar göra riktigt bra magnetsystem. Tror att känsligheten och priset är enda nackdelarna.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/13 :  05:18:11  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
kan stick in med att den simulerar bra och låter bra men innan man köper så ska man titta noga på konutslagskurvan!
när jag la till 2 slavar så klarade den sig bättre och gick såklart djupare.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000