HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reviewing the reviewers (Intressant läsning)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/01/12 :  00:18:55  Show Profile Send Carlos a Private Message
http://www.high-endaudio.com/RR-TAS.html

Hittade denna artikeln på nätet och jag tyckte att det var värt att belysa problemet på forumet eftersom man inte alltid har möjlighet på grund av olika omständigheter att provlyssna alla prylar när man letar efter uppgraderingar och många gånger förlitar man sig på tidningar och vad dom skriver.

Nu är det ju så att tidningar till ganska stor del lever på annonsintäkter vilket gör dom tror jag mindre objektiva på grund av att de måste vara positivt inställda till dom som betalar deras lön.



Några kommentarer?

Edited by - Carlos on 2006/01/12 00:19:36

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/01/12 :  00:22:21  Show Profile Send Carlos a Private Message
PS Just de högtalare dom skriver om är mina drömhögtalare som jag skall försöka byta till mig.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/01/12 :  01:22:28  Show Profile Send svanbo a Private Message
Orkar inte läsa allt men tycker ämnet är mycket relevant. Det finns hur många recensioner som helst, inte minst på nätet, och man vet aldrig vad man ska tro på. Det är få förunnat att kunna provlyssna allt man köper hemma hos sig själv, så man tvingas ofta gå på recensioner. Ofta får man hitta en tidning eller liknande som man väljer att tro på och sen gå på deras rekommendationer. Tror det är många som köper blint efter att ha läst en bra recension och sen blivit besvikna... det dräller ju som sagt av recensioner och jag vet inte hur många "detta är det bästa du kan få för åtminstone x gånger pengarna!!" t.ex. Detta kan inte alltid vara sant.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/01/12 :  01:22:49  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
"Tycker" ikke dette var interessant lesning. De fleste vet vel at audiopressen - som alle andre kommersielle bedrifter - lever av sine kunder, men kundene består ikke bare av annonsører, men også av abonnenter og kjøpere av audiomagasinene. Verden er aldri sort/hvit, heller ikke i audiopressen.

Audiopressen må ha adgang til å tjene til sin egen eksistens uten å bli anklaget for korrupsjon. Så lenge man er kjent med den vanskelige balansen mellom integritet og kommersielle hensyn som de fleste audiomagasiner står overfor, så kan man lese audiomagasinene med en sunn kritisk sans og ha både glede og nytte av dem.

Audiopressen skal ikke være fritatt for konstruktiv kritikk, men å drive rene "korstog" mot audiopressen, slik den aktuelle linken er et ganske outrert eksempel på, forstår jeg verken grunnlaget for eller motivasjonen for. Se for eksempel http://www.high-endaudio.com/RR-FREMER.html Ikke spesielt konstruktivt, og i alle fall ikke interessant. At en audiojournalist har nedlatet seg til å svare på dette viset, overrasker meg, men de angrepene på audiopressen som her er publisert blir ikke mer konstruktive av den grunn.



HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/01/12 :  01:31:09  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
svanbo:
Leserne av tester av audioprodukter burde også forstå at tester er delvis subjektive og at det ikke finnes noen absolutt sannhet innen audio. Alt er relativt. Noe er objektivt (spesifikasjoner målt etter noenlunde samme standarder), men mye er subjektivt.

Bruk testene for de er; subjektive omtaler av ulike produkter, influert av mange ulike hensyn og betingelser, men som likevel - lest med et kritisk blikk - kan gi gode og nyttige indikasjoner på produkters kvaliteter og egenskaper.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2006/01/12 01:32:15
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/01/12 :  01:59:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
MONTANA: Point taken, jag förstår vad du menar. Men jag tror inte hela sanningen är att recensionerna är subjektivt skrivna, utan tror att det kan finnas andra bakomliggande intressen med i bilden. Med detta pekar jag inte på de största inom hifipressen utan de mindre och kanske lite mindre seriösa som det dräller av på nätet. Tror det finns tester som rent av är fabulerade för att locka köpare t.ex.

Sen ska man givetvis alltid läsa tester kritiskt o.s.v. men jag tror att det är lätt att "ryckas med" och tro på en produkt för att någon är lyrisk över denna, särskilt om man t.ex. nyligen sett ett mycket attraktivt erbjudande på just den produkten...

Jag medger att man inte kan ställa audiopressen till svars för ens egna felköp. Ändå tycker jag att de har ett ansvar för att vara så objektiva som möjligt, om det nu är syftet.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/12 :  12:21:21  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mina ögon blöder efter att ha försökt dechiffrera den där attacken av röd, grön, blå, fet, understruken och centrerad text...

Nåväl, ämnet var uppe alldeles nyligen i tråden om Elac i Hi-Fi & Musik. Jag länkade till en diskussion på Stereophiles forum där John Atkinson diskuterade recensionsmoral och redaktionspolicy.

Hr Salvatore är faktiskt lite oschysst när han styckar upp andras brev. Hr Markwell verkar ha klara attitydproblem. Men, den som sig in i high-endleken ger, får high-endleken tåla. Jag föreställer mig att seriösa audiofiler skaffar sig erforderliga kunskaper och erfarenheter att själva göra en rimlig bedömning innan man pyntar 50 laxar eller mer. Å andra sidan vill jag inte behöva bli byggmästare för att köpa hus.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000