HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Viktigt med nivåkalibrering!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:36:39  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ja, jag vet att detta sagts förr, men personligen har jag inte riktigt förstått exakt HUR VIKTIGT detta är! Lånade hem Thåströms nya skiva på CD för att jämföra med min vinylskiva och blev grymt besviken på att vinylen faktiskt inte lät bättre, snarare sämre :-( med tår i ögat. Fylligare ljud från CDn, mer botten på något vis. Slog lite fram och tillbaka mellan CD och vinyl och upptäcker att det är högre volym på CDn. Så jag drog ner den 3-4dB och CD och vinyl spelar på ett ut. Digital nivåsänkning dessutom..... Nåja, jag vet att gain och inimpedans på RIAAt ändrats, så jag får ta en koll på switcharna och se om det går att få tillbaka lite där, kanske satt inimpedansen lite lågt för pickupen, kan ju förklara problemen med diskanten som kommit sedan dess.
Men återigen; Jämför inga apparater utan att MÄTA upp insignalen till förstärkaren, det GÅR inte att dra några slutsater utan att kalibrera signalerna. Detta var inget blindtest, men tro mig när jag säger att jag verkligen ville att vinylen skulle låta bättre, så det spelar nog ingen roll att jag visste vilken spelare jag valt...... *suck* Nåja, ett steg i rätt riktning för mig i alla fall, en insikt rikare.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:48:30  Show Profile Send markih a Private Message
Kan bara instämma i denna 'väsentlighet' för att få relevans vid jämförelser, speciellt om det är subtila skillnader som hörs!

markih
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:12:17  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
går det ens jämföra två olika format rättvist?

jag har vissa vinyler som låter bättre än CD-versionen, och vice verse. så jag tror mera det hänger på mastringen/mixningen.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/01/12 :  07:54:27  Show Profile Send markih a Private Message
Ofta går det inte, då det är olika mastringar mm. Jag tänkte mest på vikten av nivåkalibrering generellt, - om man nu vill kunna avslöja små skillnader.

markih
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/12 :  09:45:00  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Med tanke på den upplevda skillnaden på CDn som varmare och bättre när det var högre signal från den, och när man minskade den signalen så var ljudet påfallande likt så var det mer en aha-upplevelse hur mycket det gjorde att ha "lika" signalstyrka på båda.
Sedan kan man väl ha åsikt om mastring osv, inte det jag var ute efter. Men nog tycker jag att man kan jämföra olika format, ta en audiofil skiva på vinyl och en på CD, då borde de vara bra mastrade båda två och jämför dem. Lyssnar man sedan på några skivor och man hela tiden föredrar vinylen (eller CDn), då borde väl det vara en rimlig jämförelse mellan formaten i mina ögon.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000