HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur fungerar en skärm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/01/10 :  16:38:10  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag tycker ofta att man ska ha skärmad kabel, tänker mig det bara som ett skydd mot störningar utifrån. Men hur fungerar det egentligen, på populär-fysik nivå?

Man kan ju tänka att det är stor yta som kan ta upp störningar. Men var tar de vägen, är de aldrig i närheten av musiksignalen, transporteras de bort eller jämnas peakar ut?

Tacksam för svar på inte allför svår nivå, gått 1 år på natur, bytte till estetiska sen ...

Mvh/

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/01/10 16:38:27

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:47:29  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Mina nätkablar kopplar jag skärmen till jord-kabeln på vägguttags-sidan,men inte på apparatsidans kontakt.
Ska ta och leda ner de störningar mm till jord och därmed "skärma" av....

Rätta till mina småfel,dem som vill!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/10 :  21:54:41  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Nej, det är det vanliga - här finns en liten byggbeskrivning:
http://www.tnt-audio.com/clinica/merlino.html


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:09:08  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Tack för båda svaren! Det var ungefär det jag behövde veta om nätkablar, men hur är det med skärmade högtalare och signalkablar då? De har väl ingen jord? Om man tänker en högtalarkabel kan man väl tänka signalen som växelström? Hur kopplas "jorden" då?

Stereo Audio
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:57:19  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
I signalkablar är det som så (i en obalanserad kabel) att mittenstiftet i RCA-kontakten är signal, och den kringliggande "manteln" är jord.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/11 :  16:22:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
I vanlig koax-kabel (signalkabel) sa fungerar skarmen bade som just skarm och som referens for signalen("minus"). Storningarna kommer ju inte igenom skarmen.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:20:25  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, boergars och f95toli... Jag tror nog helt enkelt att jag vet för lite om detta för att få ett svar jag kan förstå. Strömmen måste väl ha en sluten krets för att flyta. Om signalen går in genom mittenstiftet i RCA, så måste väl den fara vidare någonstans. Är det ut via jorden/skärmen i en obalanserad, med två ställen att löda på endast? Så skärmen agerar som minus?

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/01/11 18:21:36
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:31:21  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Kika lite på den här sidan,Kalle

http://www.vandenhul.com/artpap/wiring.htm

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:41:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Stereo Audio: Precis.
Skärmen fyller alltså "dubbla" funktioner hos en koax-kabel med RCA-kontakter.
Det är en anledning till varför vanlig koax-kabel är lite sämre än ex. en partvinnad kabel med separat skärm om man har känslig utrustning. Jag använder ibland triax vilket är koax med ytterligare en skärm utanpå, den yttersta skärmen kan då användas ENDAST för skärmningen.
Ett annat problem med vanlig koax är att man måste koppla skärmen till jord i bägge ändarna, om man bara vill får bort störningar så är det oftast bättre att bara koppla skärmen till jord i ena änden av kabeln eftersom man då undviker jordloopar.

Det ska tilläggas att det går att skärma utan att koppla till jord också. Så länge man gör an tät metallisk "bur" runt hela kopplingen så kan inte störningar ta sig in utan de kommer flyta runt på ytan eller reflekteras (detta kallas Faradays bur). Det är därför man kan skärma utrustning i ex. ett flygplan eller för den delen all batteridriven utrustning.

Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/01/14 :  18:21:23  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, tack för svaren. Kollade en gång till på den här länken som Tommypeters tipsade om: http://www.tnt-audio.com/clinica/merlino.html

Vad gör ferritringarna och vad är de?

Stereo Audio
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/14 :  18:42:59  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Feriter e väl ett magnetiskt material som "suger" till sig störningarna...Har klämt fast en på min tv-sladd...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000