HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Teflonpanna och glashäll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/01/09 :  19:41:02  Show Profile Send Roq a Private Message
Vi är nu inne på vår tredje teflonpanna/släppa-lätt-panna eller vad de nu kan heta. Detta p.g.a att varenda en slår sig och får till slut knappt nån kontaktyta alls med plattan.
Vi har ändå köpt hyggligt bra grejer (Hackman) men det är samma sak varje gång...
(Vi kyler inte pannan hastigt i vatten)

Jag läste nånstans att såna här pannor inte hänger med i glashällens snabba upphettning och att det då skulle kunna vara risk att pannan slår sig.

Måste man gå tillbaka till tunga gjutjärnspannor?
Det måste ju finnas fler som har glashäll och teflonpannor och alla kan väl inte ha samma problem? Tips? Märken? Handhavande?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/09 :  19:57:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Köpte Titan2000. Slår sig inte, men kan tappa "släpp-lätt"-funktionen något om man inte sköter om dem rätt.

M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:00:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Va Lagar du mat ?

Är själv på G att inhandla en ny, vår är rent sagt utsliten.
Men det kommer väl att bli häll inom några år, så detta är intressant.

Skall givetvis fungera på induktionshäll oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:12:13  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Va Lagar du mat ?

Jodu Zalve, det händer. Mest makaroner nu för tiden dock...
Induktionshäll verkar rätt tufft!

Det här intressanta hittade jag på ett annat forum. Det mesta fakta här visste jag redan men det understrukna var nytt för mig:

"Råd och dåd vad gäller stekpannor som jag nyligen fått mig till livs av en initierad kvinna på Werner & Werner:

Teflonpannor och liknande ska diskas med varmt vatten och diskmedel. Och det ska göras när pannan svalnat, annars slår den sig och blir skev.
Det spelar inte så stor roll om pannan är dyr och fin - den tar slut efter ett par år hur som helst. För att öka livslängden ska man inte hetta upp pannan när den är tom utan ha i olja eller margarin från början. Det är nästan viktigare än att inte använda metallbestick att röra om med.

Gjutjärnspanna - ska sköljas ur med hett vatten när den fortfarande är varm. Inget diskmedel för då tar man bort "instekningen". Kan med fördel torka på eftervärmen på spisplattan.


Intressant. Här har det nog blivit lite fel
edit: rannagarden: Tack för tipset förresten.

Edited by - Roq on 2006/01/09 20:14:15
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:12:18  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Roc

Jag reckomenderar titan i så fall, Den är tjockare och slår sig inte.
Den är inte så mycket bättre om man pratar släppa-lätt funktionen än teflon den åldras och håller inte i en evighet!
Titan kostar runt 600 kronor en bra teflon köper du på ica för runt 125-160 kronor. Ser man till prisskillnaden så kan man ju tänka sig köpa teflon och kanske byta oftare. men som sagt titan slår sig inte.

Stekpannan skall vara het när du slänger i fettet det skall fräsa. Om klicken ligger med från början är det risk för att det bränner fast.
Jag använder mest titan men dom börjar bli slitna. Ett sätt att underhålla pannan om det är lite beläggningar är att ta maskindiskmedel vatten i pannan låta det koka upp ta av smörj in med matolja.

Mvh Anders
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:50:26  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Med risk för att bli off topic, anses som en kuf, vara en bakåtsträvare, stockkonservativ...

Strunta i allt vad belagda stekpannor heter.

Jag har testat en handfull olika varianter och samtliga har varit utslitna eller på annat sätt oanvändbara efter ett år.

Det enda som fungerar, inte slår sig, fungerar på glashäll - och som bara blir bättre och bättre med tiden - är gjutjärnspannor.

Basta
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/01/09 20:51:24
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:20:30  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jörgen_G har helt rätt. Efter många år gav jag upp och vandrade in på gjutjärnsvägen. Har en urgammal, ärvd, panna nu och den är fenomenal. Teflon och annat sattyg kommer inte i närheten av min spis igen.

Edit: Zalve, Roq är en utmärkt kock, han har matat mig vid ett flertal tillfällen och jag har fortfarande hälsan.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:29:55  Show Profile Send K-man a Private Message
Håller helt med inläggen på slutet...tacka vet jag Skeppshults rejäla gjutjärnspannor...! Stora som små!!!

\\K-man
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:50:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Håller helt med inläggen på slutet...tacka vet jag Skeppshults rejäla gjutjärnspannor...! Stora som små!!! "

Så sant som det var sagt!
Bara man vet hur man "använder" en gjutjärnspanna så är den bättre än allt teflon i världen.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:19:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har även gjutjärnspannor i skåpet, men vill ändå ha "Titanpannor" till vissa saker.

Tex Svamp och fisk, den lukten lämnar aldrig pannan, tycker jag.
Rätt illa, om man som jag inte äter svamp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:34:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Till fisk - och framför allt svamp - använder jag stålbelagda kopparkärl avpassade till mängden som ska tillagas. De kan diskas som vilken stålkastrull som helst.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/01/09 22:35:29
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/01/09 :  23:29:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Det fanns ju en hel del åsikter i det här ämnet!
Hmm, det blir till att fundera över valet titan/gjutjärn...
Teflon har jag härmed övergett.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/01/10 :  03:38:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Gjutgjarn ar det anda som duger.
Alla anti stick saker ger konstig stekyta tycker jag.
Vad ar poangen med det om du maste ha fett i?
En riktigt omhandertagen gjutgarnspanna branner inte fast latt alls.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:22:56  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag köpte en Skeppshult gjutjärnspanna när jag flyttade hemifrån och den blir bara bättre och bättre för varje år som går.

På de restauranger jag arbetat på används nästan uteslutande teflonpannor, i de få undantagsfall som man använder stekpanna istället för stekbordet, som ju alltid är gjutjärn. Detta kan nog i första hand sägas vara en ergonomisk fråga, då normalstorleken där är 25-30 cm i diameter. Gjutjärn blir då väldigt tungt.

Pannorna har ofta bockat sig inom en månad, trots "professionell kvalité", men då det ofta är gasspis på krogen, så spelar det mindre roll hur skålad botten är. Helt utsliten och dags att slänga brukar ta mellan ett halvår till ett år, beroende på hur mycket stekpanna den gällande menyn kräver.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:36:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
För att späda på lite om gjutjärnspannor så kan jag ge tips om hur du sköter om denOm du nu köper en vill säga.

När du stekt klart så häller du i vatten så det får efterkoka lite på eftervärmen, för att få bort ev rester.
Diska den sedan i varmt vatten (OBS använd aldrig diskmedel)med en vanlig diskborste.
När den torkat smörjer du in den rikligt med vanlig matolja.
Klart!
Jag lovar att om du gör detta varje gång du använder den så är den BÄTTRE än en non-stick panna.Samt att du får rätt stekyta på maten du tillagar.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:45:17  Show Profile Send Roq a Private Message
Börjar luta åt gjutjärn... Tack för alla tips.
ILLY: Känner igen det där med gasspis. Jag hade det i Sthlm och jäklar vad pannorna böjde sig! Som sagt, det spelar ju dock inte så stor roll om man bara fortsätter använda gas.
reeltoreel: Har nyttjat metoden som du tipsar om när jag var i "omelett-svängen", dvs. jag skulle få till "den perfekta omeletten"
Att man alltid ska snöa in på nåt i omgångar: Omeletter, den perfekta espresson, det perfekta ljudet...

Edited by - Roq on 2006/01/11 10:46:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000