HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla högtalare av klass!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:21:15  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Jag "tror" att jag är en som giller ljudet från den gammla skolan (JBL L112 etc). Jag har även löst och hört lite på Infinity högtalare. Men min fråga är om det är några andra goa högtalare som man skall se efter SNELL, KEF etc.

Det jag söker är en golv högtalare som levererar värme och en ljuvlig dynamik

Mvh
'Jonas

Edited by - Monster on 2006/01/09 15:27:21

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/01/09 :  18:31:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har du plats är Snell typ A inte fel (stora som mindre kylskåp, en klassiker). Jag har ägt Snell JIII (J3) och dom var ok för pengarna men är omoderna nu. Lät ganska korrekt med lite färgat och inte så rent som mina nyvarande Revel M20 (stor skillnad faktiskt, men även prisskilnad). Snell E-5 eller K-5 verkar moderna och finns ibland begagnade.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/01/09 :  19:07:37  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Varme og "ljuvlig dynamik"? Som Snutten ville jeg nevnt Snell A, men også Snell B (pentagon-kabinett med 2 stk. 10" SEAS basselementer) og Snell B Minor (med mindre kabinett og 1 stk. sidemontert bass). Samtlige har lukket kabinett og ikke spesielt imponerende effektivitet, så man bør aller helst ha litt kraftfulle poweramps til å drive dem.

Som Snutten antyder, så har disse gamle Snellene sine åpenbare begrensninger i oppløsning og linearitet; de spiller nokså "färgat", men de samtidig spiller "musikalsk", med et stort lydbilde og med god dynamikk. "Ãven om" man kunne ønske større "tigthness" og definifisjon i bassen fra disse høyttalerne, så er bassutstrekningen "mycket" bra, spesielt på Snell B, faktisk bedre enn på mange av dagens såkalte "high-end" høyttalere.

Kommer man over feilfrie eksemplarer av disse Snelle'ene på bruktmarkedet, så får man nok mye "value for money".

Enkelte av Infinity's tidligere flaggskipmodeller kan kanskje også være verdt å vurdere, men kanskje ikke om det er "värme" du er ute etter.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:16:16  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message
Jeg har eid et par Snell B, og har et par e.5 i min andre stue. Disse er absolutt "recommended" hvis du skal ha noe brukt.


My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:50:34  Show Profile Send Monster a Private Message
Hur stor effekt kräver dessa Snell,

Sitter idag med Unico PRE/DM på 150w tror jag.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/10 :  08:18:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
ett par gamla 15" Tannoy är ju inte helt kassa heller...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:17:06  Show Profile Send edison a Private Message
Snell CIII
Mkt storslaget, tämligen distinkt och tämligen "fullregister"-ljud.
Finns mkt som slår dem men minnet av deras ljud har stannat som ett trevligt sådant.Kostade runt 22-25' ca 1989, vad ett beggat par betingar har jag ingen koll å.De syns sällan på begmarknaden.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:49:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tannoy 15 tum coaxial i lite olika lådor. Med Klipsch hörnhorn får du mycket dynamik och slagkraft,
JBL Hartsfeild eller Paragon är ju inte fel. Kanske kostar lite väl mycket, men det är fina högtalare.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/10 :  14:28:56  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Gamla, stora Infinity reference-serien från 1970-1980-talet

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:18:04  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Håller givetvis med Jeppe!
Reference går ju att få relativt billigt(vill säga om man hittar några!) 2.5, 4.5, RS IIA, RS IIB, RS 1A..

Själv har jag RSIIA: http://tinyurl.com/8fple

Men ett par fina Beta eller Gamma får dom flesta audiofiler att dregla kopiöst!

Mosterhögtalare som IRS och IRS V kan man nog bara drömma om..
IRS kostade 90 000 DOLLAR(1980)!!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:22:16  Show Profile Send cofra a Private Message
NHT's gamla serier innehåller godbitar som tex. 3.3, 2.9 som är minst sagt dynamiska.

Med vänliga hälsningar, Christian
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:27:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Circlomanen & Zombie



Vill ni komma och lyssna lite

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:30:40  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Gamla schyssta Allison One kanske, vill jag minnas har ett stort och "varmt" ljud. Dessutom är de ganska lättplacerade.

http://www.allisonacoustics.com/one.html

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:39:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag har haft ett par B&W 801F och de är både varma, dynamiska och faktiskt lättplacerade. Äter stärkare till frukost tyvärr. Krävs rejäl kraft för att det ska hända något och man ska inte para dem med för varm elektronik heller, då blir det bara såsigt. Fördel med ställbart mellanregister/diskant för att anpassa till olika utrustning och rum. Hittar du ett par ska du absolut kolla in dem, men kom ihåg att de kräver ström och järnhandskar för att leva ut. Känsligheten ligger på runt 84 db har jag för mig och det är sluten låda med 12" bas i, så särskillt lättdrivna är de inte. Däremot låter de förbaskat trevligt även jämfört med dagens högtalare och krossar absolut motståndet i klassen 6-10k vilket är vad de kostar om du hittar ett par. Senare Matrix-serien från B&W upplever jag som betydligt mer neutrala och monitoraktiga jämfört med F-serien.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:13:57  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Håller med OcA om att gamla B&W 801:an är en mycket bra högtalare som man kan få för mycket rimliga pengar. Jag hade ett par sådana i några år och uppskattade dem mycket. Det är en högtalare som låter bra på allt.

Stereotypen
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:16:50  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Jag har själv använt ett par JBL L112 som jag idag ångrar att jag sålde! Men hur står sig dessa (äldre) högtalara sig mot dagens.

Tex sneglar jag lite mot JBL 4430?

Sedan är det frågan om man ska lägga "mycket" pengar på en äldre hägtalare i stället för att sattsa på något nyare!

Många frågor
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2006/01/11 :  17:10:04  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message
Det går fint med 2x150W til Snell, men de har 86dB følsomhet så jeg anbefaler en strømsterk forsterker => stor strømforsyning.

My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300
Go to Top of Page

Daniel san
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/01/16 :  17:54:02  Show Profile Send Daniel san a Private Message
En högtalare som jag verkligen kan rekomendera är Kef 104/2. Jag är inne på mitt andra par efter ett glapp på över 7år. Jag sitter sent på kvällarna och går igenom gamla skivor jag inte lyssnat på på evigheter. Byggkvalitet och känsla är härligt brittiskt. Jag är nyfiken på 105/3 men något ska man ha att drömma om...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/16 :  18:04:38  Show Profile Send mayro a Private Message


hmm vilka pengar du kan tänkas lägga. Så därför frågar jag. Den frågan är rätt springande för VAD man skall ens ge för råd ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/01/16 :  22:18:20  Show Profile Send Balder a Private Message
Hej!

Köpte ett par KEF 105.4 1985 för 10 000;- demo ex, dessa levde jag med i nästan 20 år. Jag var mycket nöjd men hade problem med att delningsfiltren la av ibland så till slut bytte jag upp mig till ett par B&W DM603 S3 för 9000:- och jag tycker nog högtalar utvecklingen gått fram enormt på 20 år.

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2006/01/17 :  06:53:48  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Ett par Dynaudio Contour 4 är inte fel, modellen fanns väl till ca 1994, denna kan fås billigt begagnat.
Den står sig mycket bra mot moderna konstruktioner (det gör saker som är rätt byggda från början).
Nackdelen är att de är trögdrivna åbäken ca 124cm höga & väger 90kg styck !
Jag kommer att köra med mina tills de går sönder.

Mvh

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/17 :  09:56:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
MickeY: tack för inbjudan, hör av mig när jag tröttnat på mina Westminster...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:10:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
vadå? alla tystnade, skojade ju bara... :)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/18 :  08:48:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Zombie

Har du Westmister???!!!

När får vi komma?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/18 :  10:23:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
hehe, man önskade ju att man hade ett par och någonstans att ställa dom...en kille sålde ett par på ePay härförleden
har ett par Tannoyer i o f sig, men SGM-10B, har samma filterpaneler, men där slutar väl liknelsen...är väldigt nöjd med dom men skall ta ut filtren ur lådan och byta interna kablar och filterkomponenter...köra tannoy aktivt är lite mer problematiskt än andra högt...
OT: om jag tar ut filtren kan jag ju använda olika kablar till bas och diskant, några tips? Har Ixos 6003 nu, en bra budgetkabel

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:34:25  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Det blir att börja bevaka annonsmarkanden efter ett par Snell, eller ett par Infinity!

Tack för svaren

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000