HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placering av "oönskade" möbler...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/14 :  15:08:40  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Har flyttat nyligen och håller på att "möblera" mitt V-rum för musiklyssning. Jag kommer fästa div. textilier på väggarna mellan högisarna och lyssningspositionen, kommer även ha en tjock matta... skissar lite på div. absorbenter dessutom, men det är inte det jag vill disskutera här. Jag har försökt plocka bort så många "onödiga" möbler som möjligt men vissa begränsningar har ändå infunnit sig! Om man har ett bokskåp m. glasdörrar... Var skall man då placera detta i relation till högtalare och lyssningsposition???

Misstänker att hörn är uteslutna och tror dessutom att placering på bakväggen eller på kortväggen bakom lyssningspositionen riskerar att generera onödigt mycket reflektion då glasdörrarna då blir vinkelräta plana "högrefleketerande" ytor!?!? Stämmer det resonemnaget? Har funderingar på sidoväggen bakom lyssningspositionen, tror att detta skulle störa minst...

Ja, ja jag vet - prova och lyssna - men jag har inte ännu införskaffat div. "dämptextilier" och då möblemanget är minimalt så ekar det så in h----e att det är svårt att höra något annat, men vill ändå få en uppfattning om skåpets ungefärliga position för att kunna anpassa övriga möbelinköp...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/14 :  15:21:55  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag har ett vitrinskåp med ca 2 m2 glas 4 dec ifrån min lyssnings stol.... Jag hör itne ett smack från det efter att jag stälde det på gummi duk. ekade så in i &&&¤/( innan det. Lät som om jag hade 3 högtalare varav den 3e med en viss fördröjning....

Mitt rum har måtten längd ca 6 m bredd ca 4 m och jag spelar på "tvären". Tyvärr är mitt rum lite trist utformat så jag har fönster efter ena 4 m väggen och en dörr i andra... Så det är stenvägg som återstår. Nackdelen är att jag får dämpa väggen talarna står mot så att det inte släcker/stärker vissa frekvenser.

Men det är kul att prova olika möbleringar...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/14 :  15:34:27  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Det låter ju betryggande...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:55:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Fler möbler borde göra ditt rum mindre symetriskt och symetri gör att stående vågor lättare uppstår.

Asymetriska 1:a reflektioner kan iofs påverka negativt, men många här vittnar ju om att en bokhylla kan fungera bra som en diffusor och därmed förbättra akustiken.

Bokhyllan med glasdörrar hade jag nog ställt så att du inte ser någon högtalare speglas i den från lyssningsposition och inte heller mellan högtalarna, men också lite beroende på hur stort rummet är och vilka avstånd mellan högtalare och lyssningsposition du tänkt dig. Ett hörn kan säkert funka bra då hyllan bryter sönder symetrin.

(Får jag rekomendera lite tjockare absorbenter bakom textilierna, det kommer hjälpa till mycket! Titta också på möjligheten att diffusera reflexerna från väggar och tak.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/15 :  13:38:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har diffuserat och dämpat bakom talarna. Där står inte en pryl i rummet mellan mig o Stereon. En enkel lyssningsfotölj kör jag med. En matta är allt där är mellan mig o talarna

Bakom den finns sen soffa , bord o tv 2 st vitrínskåp. I taket dämpar jag bort förstareflexen vilket även görs på sidorna (difusering/dämpning)

Att ha möbleringen bakom är för mig en kanon lösning.
Rummet är i vinkel o är 7 meter långt så jag har ganska bra med plats vilket påverkar positivt. Hade jag haft ett mindre rum så hade jag hållt plana ytor borta från första/andra reflexen om jag hade kunnat.
Även mellan talarna hade jag försökt att ha minimalt med prylar.

Hoppas det löser sig o ha inte för bråttom

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:16:52  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Tack för råden och tipsen...

Jag kommer placera absorbenter för att dämpa reflexen från höger högtalare till vänster öra och vice versa men inte reflexen från höger högtalare till höger öra och vice versa. Jag kommer dessvärre ha möbler (soffbord) mellan mig och lyssningspositionen (soffan) men har utrymme i rummet att skjuta bak soffan och bordet och dra fram fåtöljen när jag skall lyssna. Glasdörrar i hörn är inte att rekomendera - åtminstone har det inte funkat förrut för mig då glasdörrarna riskerar att skallra p.g.a. basen. Har placerat bokhyllan tillfälligtvis ca 1-1,5 m bakom lyssningspositionen på sidoväggen...

Visst riskerar möbler att bryta symmetrin men med en tre-sits soffa stående fritt i rummet med en litet soffbord framför borde dessa möbler dock störa symmetrin iaf. Jag kommer sannolikt ha lite diverse möbler bakom soffan (i motsatt ände av rummet jämfört med högtalarna).

Just nu har jag 2 m mellan högisarna, 1,6m t. bakväggen och 2,5 m till lyssningspositionen. Rummet är 3,6*6,1m totalt...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:32:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det låter ju inte så hemskt ju

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:19:00  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hm, är det inte just första reflexen från höger högtalare till höger öra som man vill dämpa bort vanligtvis?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/20 :  21:04:56  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag vet inte, jag är ju som sagt "nybörjare", men jag har hört lite motsägande saker i den frågan...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2006/01/20 :  21:43:38  Show Profile Send Allison One a Private Message
Enklast är att montera bort glasdörrarna på bokskåpet!
Då förvandlas de genast från reflekterande resonanslådor till absorbenter/difusorer (Stavning?)om du nu har dem fulla med tunga böcker.
Nackdelen är väl att man får ta ner och damma böckerna och torka hyllplanen någon gång om året, men å andra sidan slipper du putsa glasluckorna titt som tätt.
Vitrinskåp med den ärvda kaffeservisen och alla tjusiga kristallglas ställer man i ett annat rum eller säljer på auktion så man får råd att uppgradera...;-)

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000