HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad påverkar 3D-ljudet mest?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:15:31  Show Profile Send Vox a Private Message
Vilka delar i en anläggning, inkl. placering av högtalarna, påverkar mest den 3-dimensionella ljudbilden?




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:28:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En farlig tråd då 3D (eller nån annan egenskap) inte skall hängas upp på en ensam "viktigaste" parameter.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:43:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, jag håller med EA den ändring som kan avgöra mest beror ju på tidigare förutsättningar. Exempel: Systemet är högupplöst men högtalarna står dikt an den bakre väggen och den ena högtalaren spelar 90 grader utåt. Ställ dem rätt och de gör mest för 3D. Exempel 2: Förstärkaren är en köksradio, byt den mot en Accuphase E-530 och det gör mest för 3D givet att alla andra komponenter är bra. Exempel 3: Cd-spelaren är en 299kr Mp-3 spelare från Claes Ohlsson (inget ont om dem), byt den mot en Opera consonace 2.2 och det gör mest för 3D givet att alla andra komponenter i kedjan tillåter det. Exempel 4: dina högtalare är två 4" bredbandare som ligger utan låda på golvet. Montera dem i nån fräsig hornkonstruktion, följ ritningarna och det gör mest för 3D, givet att alla andra komponenter i kedjan medger det. Finslipa allt med kabelkombinationer och det blir ännu bättre.

OBS! ta inte detta inlägg så allvarligt, det är humor (dålig kanske) Ja faktiskt det är dålig humor men eftersom jag skrivit så här mycket nu så känns det ju skittråkigt att slänga allt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:49:27  Show Profile Send Vox a Private Message
Notera att jag frågar efter vilka delar (plural) som är viktigast.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:10:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Källmaterial, rum, högtalar/slutstegs-komination och övrig elektronik. (Min uppfattning i fallade viktighetsordning) Kablarna kan definitivt ge pricken över i.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:35:54  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Höjd, djup och bredd påverkar mest. Ho. Ho.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:44:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tror nog mest på högtalarplacering och din position till dessa?

M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:53:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kör den "gyllene triangeln" finns beskrivet på forumet x flera!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:05:49  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Att skivan verkligen har 3d-info inspelat (pga fasinformationen, jmf hologram), via exempelvis tidsskillnadupptagning. Ingen 3d-info på skivan bör ju också leda till att uppspelningen saknar "djup".

Monopanorerad stereo (typisk pop-musik där varje instrument är inspelat för sig och sedan utpanorerat i stereobilden) uppvisar sällan 3d-information.

Här kan nämnas att mina Quad ESL-57 (som det iofs var ett tag sedan jag spelade på) uppvisar "djup" på alla inspelningar (pga "dipol-studsen" i framväggen), medan mina Ino kan mejla ut ett fantastiskt djup på exempelvis tidsskillnadsinspelade operor och samtidigt låta helt platt (som de bör) på taskigt inspelad pop.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:52:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
De saker jag tyckt mig (i mitt system) påverkat mest har varit
Att ha INTE ha TV mellan högtalarna.
Att "tåa" in högtalarna tämligen mycket. (På de alla jag testat på, dock ej Jontemans högtalare som lät bäst i hans rum rakt ut tyckte vi. Påverkade där dock inte djupet speciellt mycket.)
Och att ha gott om utrymme bakom.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:01:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Många verkar välja godtyckligt att t.ex. A är vitkigast för 3D medan jag anser att dom uttalanden bäst lämpar sig under rubriken "Hönan eller ägget"!

Självklarheter så som att 3D måste finnas på skivan är just en självklarhet och kan väljas vara viktigast...eller som nån ovan skrev att man spelar med en köksradio som byts ut mot en Accuphase - med köksradion lär det inte bli mycket 3D!

Vad jag varnade för ovan varnar jag fortfarande för!

Att få bra ljud, att uppleva 3D till exempel, ställer rätt stora krav på ALLA delar. Tyvärr kan vi inte ha Aftonbladet-journalistik med "Så får du bra 3D!" (självklart en lista om 3 punkter, 10 meningar och en bild). Allt måste stämma; allt från skivan vi spelar, rummet vi spelar i och självklart apparaterna vi spelar med så som signalkälla, förstärkare och högtalare.

Om jag ser på nått specifikt är högtalare oftast undermåliga, alternativt får man betala rätt mycket för kvalite just där. Självkalrt (!?) har Bernt rätt i att rummet spelar roll då t.ex. eko kan grumla vilken upplevelse som helst.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:08:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Hur kombinationen högtalare och rum uppför sig akustiskt anser jag vara den viktigaste parametern givet att källmaterialet är "korrekt" och utrustningen i övrigt är rimlig.

Bästa 3D-bilden har jag bara hört i akustikreglerade rum. Med bra källmaterial kan man då tro att man har surroundhögtalare trots att bara 2 högtalare spelar.


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:49:05  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
allt från skivan vi spelar, rummet vi spelar i och självklart apparaterna vi spelar med så som signalkälla, förstärkare och högtalare.



Du glömde kablarna EA
Man bör ju ha även sådana "tror jag"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:09:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja kablar är inget roligt, men nödvändigt, så dom glömmer jag lätt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:17:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Avståndet mellan högtalarna och väggen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/01/09 :  18:30:42  Show Profile Send Gebex a Private Message
Frågan blir intressant eftersom bredd och djup i ljudbilden ibland kan uppfattat som motsatser. Ljudbilden kan uppfattas som smalare när man gör något med ett system så att man får mer djupkänsla.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/10 :  08:26:06  Show Profile Send Vox a Private Message
Kan någon rekomendera någon skiva med bra 3D-ljud på?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/10 :  08:48:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad man ser när man lyssnar kan åxå påverka negativt/positivt. Har man en massa meter fritt bakom talarna så tycker många att det hörs djupare än vad det är. Samma med talarna riktigt nära vägg då många blir lurade av vad dom ser.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:43:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Johan: exakt. Därför är det trevligt att lyssna i mörker!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:44:55  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag brukar faktiskt blunda när jag "fin-lyssnar", vilket min sambo lite sarkastiskt kommenterar. Men det blir så mycket mer njutbart då tycker jag i alla fall, när man slipper störas av att se högtalarna och väggen bakom vilket innebär att det är så mycket lättare att "titta på" personerna som spelar, om någon nu förstår vad jag menar. *skäms lite och känner mig fånig*

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:52:02  Show Profile Send Tomas a Private Message
Högt och klart uppfattas som nära, lågt och diffust uppfattas som längre bort. En distinkt urskiljning bör ge ett 3D perspektiv. Alltså hela den elektroniska kedjan med början vid transporten. Men nästan framför vid mixern i studion.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/10 :  10:14:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message



quote:
Jag brukar faktiskt blunda när jag "fin-lyssnar"


Det gör nog dom flesta skulle jag tro. Jag själv kan inte det pga knäppt balanssinne. Jag trillar av stolen om jag skulle göra det.
Fast jag har vant mig vid det o brukar kunna "lyssna" förbi väggarna

quote:
quote:
Därför är det trevligt att lyssna i mörker!



Kan det bli mysigare

Det är helt underbart

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/01/10 :  11:51:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag börjar allt mer tro att det som har störst betydelse är högtalarnas placering och rummet, förutsatt att högtalarna är bra.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000