HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt rum, massa ljudproblem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  20:38:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Har flyttat och ställde upp stereon i det nya "lyssningsrummet" och blir inte klok på hur illa det låter. Hur jag än beter mig låter det som att systemet är kopplat ur fas. Det finns noll och ingen bas, men diskant och mellanregister låter ok om än något framskjutet jämfört med innan. Gamla rummet var vanligt 60-tals hyreshus med betongväggar osv. Det nya rummet har relativt högt i tak (runt 3 meter) samt har snedtak. Systemet står mot långsidan av rummet och jag har en relativt fri lyssningsposition med vägg ca 30-60 cm bakom huvudet. Väggarna består av träplankor med isolering bakom och golvet är i massiv furu. Det problem jag kan tänka mig är att det kanske borde dämpas upp mera? I med fler mattor, tjocka gardiner osv? Men det låter absolut inte vasst och tråkigt, utan bara basfattigt och torrt. Ett par bilder kanske kunde klargöra det hela, ska se om den gamla kameran fungerar så kanske jag kan lägga upp lite bilder?

Det är ingen som har en spontan tanke på vad det kan vara som är fel? Rummet är kanske 25 kvadrat, dvs lika stort som mitt gamla.

Snacka om att rummet är det som gör mest för ljudet. Inte ens ett högtalarbyte gör såhär stor skillnad. Testade att koppla in mina gamla Cervin Vega VS-10 för att se om det var mina högtalare som packat ihop, men det lät etter värre med Cervin. Ingen bas alls.

Det låter klockradio helt enkelt och inte stereo för 55.000:-

Någon som har idéer på vad som kan krångla? Har dubbelkollat alla kablar och har t.o.m testat i ett annat rum i nya bostaden med samma basfattiga och tunna ljud som resultat.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:29:13  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Jag har haft lite motsvarande problem i mitt rum. Huset är byggt på träram, så basabsorptionen är grym. Mätte upp en -20dB grop vid 55Hz. Lösningen har varit ett par V4-resonatorer från Svanå, ett antal bass traps i hörnen, samt mycket noggrann högtalarplacering. Då ligger jag på +/- 6dB från 20-100Hz. Förutom högtalarplaceringen bör man även se över lyssningspositionen.

Efter det kan man fundera på dämpning (med måtta) för att nå rätt balans i ljudet.

Hoppas detta hjälper ens lite..

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:49:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen!

Är tyvärr inget permanent boende utan mera av tillfällig art, så några större investeringar är inte på tal. Vet att trähus kan fungera som en stor basfälla, vilket verkar vara fallet här. Dessutom finns det ett par djupa hyllor inbyggda i väggarna precis bakom lyssningspositionen, så de suger väl upp rätt mycket bas också. Testade för skojs skull att koppla ur fas och upptäckte till min fasa att skillnaden knappt var hörbar!!! Blev lite diffusare ljud, men mindre bas blev det iaf inte. Nästan tvärtom, den blev hårdare och hördes mer konstigt nog (har koll på plus och minuskablarna, så det är inte det som spökar).

Har testat med lite mattor och annat tyg, men det gör ingen direkt skillnad. Att flytta runt högtalarna verkar inte hjälpa heller, det låter lika tunnt hur jag än bär mig åt. Diskanten är dock riktigt bra, mjuk och fin. Man undrar om rumskorr kan råda bot på detta? Verkar vara ett svåprt fall. Jag som trodde att vanliga hus lämpade sig bättre för välljud än lägenheter, men jag hade visst fel där...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:55:54  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Eftersom det är snedtak är det lite svårt att med formler räkna sig fram till hur det rent teoretiskt sett borde vara i ditt rum, men när det gäller basen är det effektivare att ändra lyssningspositionen än högtalarnas position (förutom kanske hur nära väggen högtalarna ställs). Se om du kan ändra något där. Finns det dörrar till rummet som går att stänga kan det också hjälpa till.

Visst kan rumskorrigeringselektronik hjälpa en del, men den är effektivare om du har resonanstoppar som du behöver dämpa ner än i din situation.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:02:50  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
hej. om rummet absorberar bas . så blir ljudfältet jämnare och inte som i ditt fall. det kan ha blivit en mycket lång efterklang som kanske lurar dig?.
eller så har dom gått sönder av flytten.
ställ dig i ett hörn och svep med sinus . låter det ojämt så är det stående vågor som förstör för dig låter det jämt så är det högtalarna som helt enkelt spelar för lite bas.

högtalarna kan vara konstruerade för att ha en vägg bakom som inte släpper igenom bas och då har dom inte det baffelstöd dom behöver i ditt rum. det går bara att råda bot med mer baskapabla högtalare. / subb.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:12:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, ska köra testskivan med sinussvep en gång till och se vad som händer. Grejen är att det lät alldeles utmärkt i gamla lägenheten med mer än tillräcklig bas efter rätt mycket tweak och pulning. Högtalarna är ganska kräsna på positioner och rum, men när man väl får till det blir det jackpot. Nu är ju problemet att samma sak händer även med baskapabla Cervin med varsin 10", det låter för lite helt enkelt.

Vad händer då när man kopplar på en sub? Risken finns väl att basen äts upp av rummet iaf?

Ska även försöka se om jag kan flytta på hela systemet mot en av kortväggarna istället, men jag tror inte det är möjligt tyvärr...

Problemet påminner inte så lite om när jag byggde billjud och inte tätade tillräckligt mellan högtalare och baffel. All bas försvann och det lät skrikigt och tunnt pga att elementen inte hade något ordentligt stöd och så sipprar allt välljud ut i skarven mellan element och baffel.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:22:59  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
om rummet äter bas får du inte ett sådant problem.

tänk dig ett frifällt utomhus .utan refletioner. Då kan ljudet fritt sprida sig åt alla håll.
En högtalare kommer då att låta som bäst.
Men om högtalaren har ett inräknat baffelstöd alltså en vägg ca 50-100cm bakom som då kommer reflektera allt ljud bakom ja då kommer det bli mer bas.
en tun vägg i trä som (andas) kan upplevas av högtalaren som oändlig rymd.
mellan registret har alltid det baffelstöd den behöver eftersom baffeln sitter på högtalaren.

Om du har ett rum som har fritt ljudfält i basen så kommer det bli mycket bra att stoppa in fler basar och istället akustikreglera det övre registret det kan bli riktigt bra,

Dom riktiga problemen får man i med lufttäta väggar då det reflekteras fram och till baka där vist innehåll ligger i fas och annat ur fas så kallat ståendevågor.

Dina mastordonta cv högtalare behöver inte uppfattas som mer bas kapabla då dom kommer att drabbas av exakt samma problem.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:41:19  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Något som ttillfälligt, för test, ställs mot väggen bakom högtalarna kanske kan påvisa om det är den väggen som är "boven"?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:44:18  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
det får då bli mycket stor= våglängden

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/09 :  12:26:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Hm... Det verkar vara som vi har hittat något som kan förklara beteendet. Väggen bakom högtalarna är som sagt tvärliggande grova plankor som är vitlaserade och bakom ligger det rejäla mängder vanlig husisolering. Skulle tro att väggen knappast är lufttät, utan släpper igenom det mesta av ljudet. Vad för typ av stöd skulle man kunna ha bakom högtalarna för att ljudet ej ska sippra imellan och ut i husväggen? Vilket material är tillräckligt solitt och vad bör undvikas? Har ingen direkt lust att gjuta en 4x2 meter betongplatta och släpa upp i rummet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/09 :  12:50:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
MDF är väl det första man kommer att tänka på eller dubbelgips.
Om du ska använda rummet som dedikerat musikrum kan man passa på att bygga en massiv diffuserande vägg, antingen så köper man diffussorer, tex från svanå, eller bygger själv. Tror dock att det är svårt att få samma finnish för samma peng. Diffusorerna i folieträ är mycket snygga, har för mig att de kostar 450kr st.
En länk på hur det kan se ut.http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1319&st=150
Bilderna ger inte riktigt verkligheten rätvisa.
Kombinera diffusorer med släta ytor av MDF eller dubbelgips.
Ev kan man tänka sig att ha några större ytor med rockwool klätt med högtalartyg infälda i väggen för absorbtion i högre register, reglar man dessa med massivt trä i samma träslag som folien, ca 30cm cc, får en snygg infälld bredbandsabsorbent.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2006/01/09 12:54:49
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:31:42  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Dämpa..
Det är det rådet ja kan ge.
Jag har ett rum som är 3x6 meter med snedtak mellan 2.2 till nästan 4 meter i takhöjd.
När rummet var kalt så lät det verkligen köksradio, jättetunt o basen fanns inte, borta.
Efter att ha botaniserat i sängklädersskåpet o norpat nästan alla lakan o hängt upp dom på väggen så lät det destobättre.
Sen dess är rummet ombyggt o har en hel del dämpning numera, vilket ger mer bas helt enklet.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:29:10  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Jag tycker nog du skall ta till vara den fina egenskapen ditt rum har och sikta in dig på att dämpa i de övre registren. Kanske med tiden kompletera med basar.
att bygga om rummet är jobbigt och i detta fall kan det likaväl förstöra.
sikta in dig med andra or först på möbler.

du kan ävan ha vant dig med det förra rummet och kanske behöver mer tid.

mvh

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:05:04  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Vi gjorde ett litet test på jobbet när vi skulle absorptions bestämma ett material. När vi var klara med absorptions bestämningen så placerade vi materialet med 50mm luft mot en vägg med 12mm spånskiva ytterst och 195mm isolering bakom och då fick vi helt sjuka värden vid 31,5 hz där absorptions faktorn blev 0,71 (71%)när den legat på under 0,1 vid samma frekvens innan. Så sättet att bygga väggar skall absolut inte lämnas åt slumpen.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2006/01/10 09:05:42
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:18:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Vilka råd finns det då för att förhindra att man bygger in jätteabsorbenter i sitt hus? Man vill ju gärna veta när det är dags att bygga eget...

Vore bra att få lite tips på vad som funkar bäst/inte funkar osv? Är ju beroende på många faktorer, men ett par generellea riktlinjer borde ju finnas? Tycker det är märkligt att ett betongrum i 60-talshus funkar bättre rent ljudmässigt än ett trähus? Går emot alla mina tidigare erfarenheter och principer? Problemen med betonghus är väl att det inte absorbera någonting, utan allt bara studsar runt?

Hursom så låter det äckligt illa när det inte finns botten i ljudet och man blir ju inte glad när man lagt ut så mycket cash på ljudet när farsans microsystem på bottenvåning presterar monsterbas i jämförelse med mitt dyra på övervåningen... Inte lätt att motivera mina inköp då precis! Han tyckte det var ett jävla slöseri med pengar när han lyssnade på systemet... Var tvungen att försäkra honom om att hans eget system förmodligen skulle låta sju resor värre i samma rum, men det är som att visa bibeln för en oxe!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000