HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Mindre roliga nyheter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/01 :  22:12:52  Show Profile Send bjorn a Private Message
Läste på Stereophiles hemsida att Lars Fredell, tidigare skribent på Ultimate Audio och Fi och även känd som Sam Telligs svenske vän Lars, avled i en hjärtattack 28 Juni. Lars var kanske inte så känd i Sverige, men var en välkänd audiofil i USA.

Kurt Kaminsky är en annan mer känd profil i den svenska hifi-världen som nyligen har avlidigt. En klar personlighet som höll vinylens flagga högt.

Det är bara att konstatera att juni inte var någon bra månad för oss audiofiler...

mvh

Björ

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/02 :  01:19:32  Show Profile Send Morello a Private Message
Det är inte utan att en tår rullar ner för kinden när jag läser att Curt Kaminski avlidit.
Jag har haft det stora nöjet att träffa Curt vid ett flertal tillfällen. Varje gång man besökte butiken på Karlbergsvägen i Stockholm hade Curt en rolig historia att bjuda på.

För att inte tala om alla berättelser kring fotografierna på väggarna och hans katt som han lärde äta apelsiner.

Curt var en sann vinylentusiast och ägde enligt hans egen utsaga inte någon CD-spelare. LP-skivorna spisades med en SME 30 utrustad med SME V-arm samt Clearaudio Insider Refernce.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/02 :  13:13:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Oj... Nä..

Det var väldigt tråkigt att höra. Lars Fredell skrev väldigt kul. Han skrev väl artiklar i den numera nedlagda svenska Audio & Video också har jag för mig? Jag minns hans lyriska och roligt skrivna test av en bärbar mycket billig CD-spelare med digitalutgång som han tyckte tampades med "de stora". Och så minns jag testen av hans vattenledningsrör av koppar (de användes som högtalarkablar) har jag för mig, fast det var ett tag sedan så minnet kanske är lite suddigt.

Och Kurt, han var en speciell man. Det var några år sedan jag fick veta att han var så pass gammal. Han såg inte alls gammal ut, mer som 65 - 70 år kanske. Han blev väl över 85 år någonting? Det var vinyl, rör, och rullbandspelare som gällde.


/Johan Lindroos (Knoppen)


P.S. Björn: Har du fått några artiklar från mig ännu? D.S.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2002/07/03 :  02:37:20  Show Profile Send jajo a Private Message
Usch vad hemskt, Curt Borta. Jag var in där i veckan och pratade säkert bort en halvtimme med honom. Nä-ä, det får inte vara så. Den underbare
trevlige karln, trots sin ålder, 90 år, underbart härlig och fortfarande en liten räv bakom örat.
Förra månaden så gick Bosse Gustavsson bort, Skivix marknad, som bara sålde vinyl. Det är så tråkigt.
Nu blir jag lite lite ledsen.
/Jan
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/07/03 :  23:23:30  Show Profile Send Per a Private Message
När hände detta hemska? Inte för att man är förvånad, han var ju ingen ungdom direkt.

sayonara
Go to Top of Page

n/a
deleted

4 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:24:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Något försenad - jag är gröngöling här på forumet - vill även jag framföra mina kondoleanser till Curt Kaminskys anhöriga och, givetvis, alla sanna audiophiler. Med Curts bortgång har vi mist en sann hi-fi entusiast, som in i det sista levde för sin passion. Jag kommer att sakna Curt med glimten i ögat och alltid en rolig historia från hi-fi:ns tidiga år.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/07/08 :  22:44:16  Show Profile Send Bland a Private Message
Det var tråkigt att läsa att Curt har gått bort. En sann personlighet. Jag blir nästan mer bedrövad över att läsa att skivixmarknad, B Gustavsson, har avlidit. En mycket trevlig person. Vinylen har förlorat två sanna vännner (ingen av dessa herrar ägde cd-spelare eller cd-skivor). Våga säg nej till CD. Vi bildar skivixvänner. Ett vackert emblem till denna förening är B.Gustavssons fina Keith Moonks skivtvätt. En raritet.

Go to Top of Page

lasse
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/07/25 :  03:19:19  Show Profile Send lasse a Private Message
Första gången jag träffade Curt Kaminsky var på sextiotalet
när han jobbade på Svea radio som då låg på Sveavägen i Stockholm-
Jag pryade där som femtonåring.
Han hade ett hjärta av guld men också ett jävla humör.
Hans stora projekt då var utvecklingen av en robot som jag tror
hette Robert.
Han var kung på Svea radio alla såg upp till honom.
Så en stor personlighet har gått ur tiden.


Gusta
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000