HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ren Klass A, stänga av eller...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/05 :  14:34:29  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har nu mer 80W äkta klass A..
Den blir riktigt varm, man kan knappt hålla handen på den!

MEN: Ska jag lämna den på eller?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/01/05 :  14:37:34  Show Profile Send labrat a Private Message
Inte om du inte vill bidra till energikrisen...
Jag kör klass A själv, 50W och tror att förstärkaren drar ungefär det tiodubbla när den är på.
Snordyrt och inte alls speciellt miljövänligt!
:D

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/05 :  15:47:56  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Nu är ju elen en rätt dyr energikälla, annars är det ju inte fel med lite värme inomhus på vintern...

Stänger man av en klass A-förstärkare bör den ju sedan sättas på ett bra tag före man ska använda den, själv får min stå på rätt stor del av tiden förutom om jag vet att jag inte ska använda den på mer än ett dygn.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/05 :  16:04:25  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag skulle slå av vid längre tids tystnad.. Typ om du slår av på kvällen.. nattar o jobbar innan du skall lira igen... Sedan direkt då du kommer hem slår du på.. Då kan du lira efter nån timme med snudd fullt gos ut i högisarna..

däremot om du skall ha träff. Då bör du inte slå av grejorna på dagar före.. Se till att högtalarna spelar sig varma.. osv osv...

Så slå på nu o ge Jeppe72 en hifiresa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/05 :  16:46:54  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Min Plinius Kompplar om sig till AB läge, när det inte kommit någon signal på 30 Min och det går att ställa om till 1 tim eller kontinuerigt Klass A.
Min får stå i AB läge dygnet runt, i AB läget drar den ca. 70W och i Klass A läge 500W.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/01/05 17:08:12
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:15:17  Show Profile Send Hajfi a Private Message
På vintern låter jag alltid mittt klass A steg stå på, det är enda chansen att få det varnt på övervåningen där jag har stereon.

Stereotypen
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:28:12  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det var ju inte så kallt igår, men vi hann ju inte köra det så steget fick gå varmt ordentkligt.

MUse: jag skulle köra det lite som man gör med rör stänger av när man inte använder det. Sätta på det en stund innan och sedan finlyssna först efter det stått på nån timme.

följdfråga - kan det vara farligt att ha på ett rentklass A steg säg i flera veckor??
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:37:09  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Mitt steg sitter det fläktar i så det kan man nog också ha som kupévärmare i bilen.
Mercedes A-klasse.

Stereotypen
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:56:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man sliter givetvis på grejerna om dom får stå på länge.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/05 :  19:03:16  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
följdfråga - kan det vara farligt att ha på ett rentklass A steg säg i flera veckor??

Det var dit jag ville komma..
Tar ett slutsteg i ren Klass A stryk av att vara på när den inte lirar?

Leif: Drar den verkligen 500W i vilande läge, alltså på men inte spelande?

Mayro: Jag ska göra mitt bästa för att Jeppe ska få en trevlig vistelse!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/05 :  19:04:33  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Johan: Sliter man inte väldigt mycket på grejorna vid mkt på och av hela tiden också?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/05 :  20:18:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Drar den verkligen 500W i vilande läge, alltså på men inte spelande?



Mitt 50 W klass A drar 310 W (kollat med W mätare)vilande så 500 är inga högra siffror

quote:
Johan: Sliter man inte väldigt mycket på grejorna vid mkt på och av hela tiden också?



Vi får väl hoppas att dom flesta steg har mjukstart
Av/på 20 ggr per dag är väl inte direkt bra

Det beror ju åxå på hur stegen är uppbyggda. Ta tex Pass Alephs enpetare som blir vrålvarma (55-70 grader)där trissorna får jobba järnet.
Mitt eget steg är uppbyggt med en himla massa trissor som endast ger en bråkdel av vad dom kan. Det säger sig själv att ett sådant steg inte slits lika mycket som tex Pass Aleph

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/05 :  20:49:28  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Den drar ca: 70W i "Viloläge" Klass AB och i Klass A drar den 500W kontinuerligt. Som johan riktigt påpekar så är det inget konstigt för ett Klass A steg.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/06 :  10:24:48  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Och mitt är på 80W..

Blir väl att stänga av som innan då
Tyvärr så tar det ganska lång tid att få min rigg att lira.
Som grädde på moset så har jag rör i CD´n också.

Men försteget stänger jag aldrig av, never..7W i viloläge, det har man väl råd med?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/06 :  10:32:04  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
F-n det är ju nästan billigare att basta varje dag istället..
Brukar vara ganska restriktiv med mycket bastande med tanke på åtgången av el, men man kanske kan ha med sig riggen in..?

Man kan skrubba den på ryggen, snacka lite, knäcka en pils..

Två flugor på smällen..?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/06 :  11:42:24  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Om man lyssnar på musik för jämnan eller med avbrott på 1-2 timmar är det väl ok att ha på steget alltid men i mitt fall så inträffar detta inte så ofta, alltså stänger jag av när jag inte lyssnar. Det känns onödigt att elda för kråkorna. Inget problem för grejorna låter bra direkt .

Däremot har jag hört grejer som verkligen låter apa från scratch men då kan man ju undra om konstruktionen är så bra....oavsett pris.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:58:35  Show Profile Send Figge a Private Message
Jag tror nog alla med rent samvete kan ha sina apparater på, med tanke på hur mycket ström som alla Tv-apparater förbrukar i standby-läge. Vore nog en rätt ansenlig minskning av den totala strömförbrukningen, brukar var med på de tips som ges för att minska sin elförbrukning.
Här kan göra en totalkalkyl:
http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/
Brukar du låta teven och datorn stå i viloläge? Alla apparater i hemmet som inte är avstängda med strömbrytaren stjäl energi. Använd alltså inte fjärrkontrollen vid avstängning av teven. Beräkningar visar att så mycket som 300 - 700 kWh el per år går till datorer, teveapparater, mobiltelefonladdare och annan elektronik som står i viloläge i ett vanligt hushåll.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/06 :  13:54:57  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Mitt steg (Perreaux 200P) är ju också ett klass A/AB hybridsteg och går förmodligen som Leifs Plinius över i någon form av "AB-viloläge", det blir ju inte oerhört varmt precis om man inte använder det.

Slutsteg, som mycket annat, slits mycket när man sätter på dem. Motsvarande kanske ett halvt till ett dygns användning, brukar man säga. Riktigt så mycket tror jag inte det är, däremot är det väldigt ofta som steg går sönder just när man sätter på dem - så den där "sista droppen" kommer ofta vid det tillfället. Sedan gör ju en del steg en "mjukstart" (t.ex. mitt Perreaux) vilket kanske sliter lite mindre på många av komponenterna.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:38:41  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har "mjuk" start.

Krellmaster: Vad har du för prylar som låter 100% från start?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:12:43  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Plinius mjukstartar också vid kallstart, en lysdiod blinkar på fronten och när den är klar så blir det fast sken, och den ställer sig i "Mute" läge.
Den behöver "koka" en stund i Klass A läge, ca: 30 min, längre vid kallstart, innan den låter som bäst. Inget speciellt för Plinius gäller nog all Klass A.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/01/06 19:16:31
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2006/01/06 :  20:33:28  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ur ett teoretiskt perspektiv är det faktiskt så att en klass-A förstärkare är mindre utsatt för uppvärmningsfenomenet än en klass-AB eller klass-B förstärkare. I en kritiskt biaserad klass-B förstärkare (dvs precis så mycket tomgångsström som behövs för att eliminera högfrekvent switchdistorsion vid övergången av noll i signal, det är så 95% av alla förstärkare är gjorda) så är prestandan mer beroende av temperaturen. Vid uppstart då transistorerna är kalla har man övergångsdistorsion eftersom bas-emitter-spänningen är högre men då den blivit varm justerar den in sig i kritiskt biaserat läge. En klass-A förstärkare har alltid så stor marginal i tomgångsström att den aldrig hamnar i ett dåligt arbetsområde mer än om man spelar väldigt högt.

Jag tror mer att det är psykologiskt betingat, man tänker sig att förstärkaren måste värmas upp precis som man själv måste innan man presterar bra i tex idrott. Förväntar man sig dåligt ljud så hör man ofta dåligt ljud. Sedan kanske det också tar en stund innan man slappnar av tillräckligt för att njuta av musiken.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/06 :  23:13:58  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Pabo: Håller med...

Muse: Jag har en Aleph 3 (kan inte bli mer klass A) och en Dynaco ST70 (väldigt mycket klass A) som får alternera och en Audion Premier 1.0 som försteg. I manualen till Alephen skriver Nelson Pass att den låter bra från start men presterar max efter nån timme men jag vet inte om det är nån större skillnad. Vill man höra skillnad så kan man säkert höra men jag bryr mig inte, jag vill komma igång å njuta av musik direkt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/01/07 :  01:57:20  Show Profile Send lennartj a Private Message
Hittills har jag inte sett någon nämna att t.e.x. elektrolytkondensatorerna åldras betydligt snabbare om de utsätts för 80 grader istället för 55 för att ta exempel ur någon tillverkares specifikationer. Jag misstänker att vissa klass-A förstärkare blir minst så varma inuti vid kontinuerlig drift. Det är länge sedan jag byggde själv och läste komponentspecifikationer, men mitt intryck är att komponenttillverkarna är alltmer obenägna att garantera 10 år vid extrema temperaturer, som MIL-specarna på gamla goda (eller snarare onda - kalla kriget) tiden. "Computer grade" är ju inget kvalitetstecken längre när den ekonomiska livslängden på datorer är neråt 3 år bilr komponentkraven därefter i priskonkurrensen.
Jag skulle bli glad om någon kan påvisa att jag har fel och att dagens klass-A försärkare även i måttliga prisklasser är byggda med komponenter som är garanterade att hålla (sina värden) i de temperaturer de verkligen utsätts för i kontinuerlig drft.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/07 :  02:31:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det beror ju på hur bra kylning där är. På mitt eget så blir bara flänsarna varma medans resten är inte ens ljumet , inkluderat trafo o kondingar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2006/01/08 :  16:15:54  Show Profile Send Pabo a Private Message
johan

Det är ju i princip endast utgångssteget som genererar värme i en klass-A förstärkare eller vilken annan förstärkare som helst för den delen. Det skall ju därför vara möjligt att hålla värmen borta från allt annat än just utgångssteget om förstärkaren är välkontruerad termiskt sett vilken din då verkar vara. Jag tror dock att ganska få tillverkare bryr sig om att bygga för 10-års livslängd. Samtidigt tror jag att de flesta kondensatorer är överspecade och därmed tål mycket mer än vad som anges. I mitt yrke körde vi en gång accelererat livstidstest på Rubycon ZL och de uppvisade knappt mätbara skillnader efter 5000 timmer i 105 grader.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/09 :  00:15:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det är ju i princip endast utgångssteget som genererar värme i en klass-A förstärkare eller vilken annan förstärkare som helst för den delen. Det skall ju därför vara möjligt att hålla värmen borta från allt annat än just utgångssteget om förstärkaren är välkontruerad termiskt sett vilken din då verkar vara. Jag tror dock att ganska få tillverkare bryr sig om att bygga för 10-års livslängd. Samtidigt tror jag att de flesta kondensatorer är överspecade och därmed tål mycket mer än vad som anges. I mitt yrke körde vi en gång accelererat livstidstest på Rubycon ZL och de uppvisade knappt mätbara skillnader efter 5000 timmer i 105 grader


Dom andra Klass A stegen som jag har ägt där har hela chassit hållt nära på samma temp som flänsarna. Svaret på problemet heter överdmensionera rejält !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000