HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Undanledningsmanöver (Kattungar i ensamhet??)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/10 :  13:52:30  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Bestämt något namn då?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/10 :  14:02:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nupp!!

Tar nog den diskussionen med jäntan i eftermiddag!! Men nu har jag en hel uppsjö med namnförslag att ge.. Gillar idén med att ge kissen ett musik/hifi anknytet namn!!

:)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/10 :  14:11:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Klart hon ska säga sitt.
Sedan är det ju du som bestämmer ändå i slutändan
Haha ! Du ska ha en riktig hifimisse då mao!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:29:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Update!

Nu är missan hemma i sitt nya hem!!

Hon är söööööööt!!

Bilder kommer som utlovat så fort jag hinner och hon känner för att vara riktigt söt på bild!!

Namn då??

Diskuteras flitigt!! Hittills tror jag faktiskt att ett par föreslagna namn på forumet varit mest intressant.. Tjejens favorit är MISSY!! Själv propsar jag förståss på en riktig hifi katt.. Aria gillade jag, Grace gillade tjejen ochså!!

Nå, uppdatering på namnfronten samt bilder is coming soon!!

"To a forum near you"

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:48:07  Show Profile Send jerico a Private Message
Blir det "tesla" så kan du läsa på här....

http://www.amazing1.com/tesla.htm

Nä nu var jag OT.......

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:53:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Närrå,

Namnet är kirrat nu!!!

Skulle gärna vilja ha en snabbinstruktion och gärna lite länkar till hur man lägger in bilderna??? Länken till bild tråden funkar inte konstigt nog! ;(

Någon?

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/01/10 18:53:40
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:58:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Letar du efter denna?
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm

Isf är det ju bara att gå in under forums/ariklar och sedan klicka på länken dit...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:59:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
Behövs inte förresten!!

Hittade en annan länk som funkade!

So without further ado!!

Välkommen hem TOSCA!!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:28:18  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Det var en söt liten rackare Nu blev till och med min fru nyfiken att titta lite på forumet
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:15:30  Show Profile Send jari a Private Message
Vi har en norsk skogkatt,tjej,och en vanlig bondkatt,hane.
Absolut inga problem med skogkatten,däremot bondkatten kan
bli vild ibland.Det har aldrig varit problem med katterna
och "Hifin".Vaccination,försäkring och senare kastrering,
är att rekommendera.Hade vi haft kattlucka så hade huset
varit fullt med halvdöda och döda djur,ormar och fåglar.
Det räcker med alla de djur de släpat in under sommarn
när balkongdörren stått öppen.När en av dem tagit in en koltrast
och gett den en omgång,ja j-r vad fjädrar det blev.
Sött litet liv,lycka till med resten av planen.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2006/01/10 20:16:58
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:49:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vilken sötis!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/10 :  21:10:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Å jösses vad söt

Var det fikabröd eller opera som ni tänkte på eller..?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/10 21:20:45
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/10 :  21:40:33  Show Profile Send edison a Private Message
Ett kanonnamn - och en grymt go katt ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/01/11 :  07:53:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, tycker nog att du kan ha fast hand med en katt med. Mest med rösten. Lär kissen ett "fy" ord. Välj vad som passar. Var sen inte rädd för att ryta till om det behövs. Kissen måste veta när något är fel.

När jag var runt 19, fortfarande bodde hemma så hade vi en bondkatt. Kalaskatt på alla vis. Inte kastrerad, men gick på kattp-piller. Trots det så blev det lite löpbetende på våren. På något vis fattade hon att jag var kille, och mina prylar fick mer uppmärksamhet än syrrans och moderns. Flera par skor gick åt. Men, det värsta som hände ska jag berätta nu.
Jag var på väg hem med mcn, skinnställ på. Rejält nödig, nummer två som tutar på. Kommer innanför ytterdören, av med skinnstället på golvet, in på toan. Gör det jag ska, när jag kommer ut har kissen pissat/markerat I skinnstället, inte utanpå. Mycket var det med Då såg jag rött, kissen var då inte långt från att få en flygtur från tionde våningen. I vilket fall så torkade jag upp det kissen gjort, med katten, hyfsad uppsugningsförmåga i kattpäls. Efter det pissade den aldrig på någon av mina prylar mer.
Så, lite barsk kan du vara, men självklart inte slå katten eller så. Det vi fann fungera var just ordet "fy" Om du var nära så duttade jag till på nosen med pekfingret samtidigt som jag sa fy. Det verkade fungera bra. Var en ganska uppfostrad katt, men ändå busig.

Nu har tjejen jag bor med en fyraårig katt, från "the cat pound" alltså en hittekatt. Med den kissen fungerar det dock inte att dutta den på nosen, den skyggar sen är du ska klappa den, tror det fått lite stryk i sitt liv tyvärr.
Den katten tog en familj, hade ett år, lämnade sen tillbaka. Den har seriösa problem. Men barsk röst har gjort stor stor skillnad på en månad. Nu är kissen helt ok.
Till exempel så ville den gärna klösa dig när du klappar den, särskilt på magen, även om kissen själv kommer till dig och vänder upp magen. Jag har gjort så att när kissen försöker klösa mig, då förlorar den alltid. Nu har den slutat med det. Så, kissar är nog lite som en hund eller bebis med. :) Den här kissen vill tjejen ta med till Sverige. Oj oj, jag vet inte om jag vill, inte så där jätteförtjust i den här katten, men det är tjejen och katten eller inget alls. He he, vi får se hur det går.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/11 :  08:17:21  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack tack allihop och tack för tipsen Claes!! Ang. toabesök så är hon klart rumsren redan.. Vi bara visade henne var lådan stod och ca en timme efter första lilla munsbiten bar jag dit henne varpå hon gjorde sina behov pipandes och jamandes!! Nu går hon redan dit själv!! Jag tror heller inte att katten lär sig att det var fel att pinka i ditt skinnställ genom att använda den som mopp faktiskt!! Möjligtvis förstår den att den blir straffad om den pinkar i ditt skinnställ men inte VAR toaletten finns!! Kan ju i min subjektiva åsikt verka lite väl hårt faktiskt!! Tror mer på att hålla koll på katten efter måltiden.. Och på att hålla kattlådan luktfri och ren! Se till att ta bort poopen direkt efter!! En halvtimme timme efter kan man bära bort den och lägga ner den i lådan... kanske krafsa lite med fingrarna i kattsanden först och se till att katten ser vad du gör (lär tycka du tappat förståndet men den fattar tror jag).

Nåja,

Tja inte va de fika bröd jag tänkte på Ohmega!! En av favoriterna av Puccini snarare!! Tyckte det klingade vackert och så är det ett kort och koncist namn som jag tror katten reagerar på.

Och tjejen var tyvärr inte så sugen på namn som t ex KONDINGEN, TRISSAN, BIWIRE och allsköns andra kul hifi namn!!

En fråga bara.. Hur lär man katten var den skall sova på natten?? Igårkväll var Tosca, förståeligt nog eftersom hon just separerats från sina syskon och föräldrar, lite "orolig" och vi försökte först lägga henne i vardagsrummet på lite gosiga filtar och kuddar.. Men hon började förståss jama och pipa omedelbart och kom till sist och skuttade upp i sängen hos oss!! Men jag vet inte riktigt om vi vill vänja kissen vid sängen??

Har vi något alternativ.. Känns ju grymt att helt sonika stänga dörren till sovrummet och så att säga "tvinga" henne sova i vardagsrummet!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/01/11 08:24:26
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/01/11 :  08:43:28  Show Profile Send Gus a Private Message
Rackarns söt liten kisse
Sovplats betämmer katten själv och den brukar variera,alla katter som jag haft/har brukade/brukar byta liggplats med ojämna mellanrum.
En fåtölj passar kanske i tre veckor sedan är min säng bäst i fjorton dagar,efter detta kan det vara på en papplåda under källartrappan ytterligare en tid.
Så småningom har det alltid blivit så att det brukar vara ett fåtal platser som är favoriter men dyker det upp någon ny möbel så måste det testas om det är ett lämpligt viloställe.
Kanske att du hittar ett bra ställe så kissen stortrivs på en gång,katter vill ju oftast ha koll på omgivningen så golvet är inget bra,något hörn med utsikt så att familjen kan bevakas skulle jag tänka mig kan passa.
Men som sagt,ingen katt är lik någon annan,alla har dom sitt eget kynne så det är väl bara att prova.....
Jag tycker för övrigt att det är en hedersbetygelse när katten kliver upp i sängen och vill gosa lite
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/01/11 :  08:53:27  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har vid det här laget två nästan tio åriga bondkattsfröknar ur samma kull. Det mesta som skrivits i tråden så här långt känner jag igen

Om var katten ska sova:

1) En sovande katt på magen är ett av de få verkliga glädjeämnena med kattskrällena. Så jag anser att man myycket väl att Tosca kan sova i sängen.

2) Hur man ska göra om man inte vill att katter ska sova i sängen vet jag inte.

3) För att få katterna att bete sig vettigt i sängarna gjorde vi så här: Vi fick våra två samtidigt som ungar, ungefär i Toscas format. Jag låste helt sonika ut dem ur sovrummet när de bråkade i sängen.

Första kvällen - lyfta dem ur sängen när de satte igång. Sedan ut med dem i hallen när de kom tillbaka och började bråka igen. Det krävdes en del viljestyrka att hålla de små sötnosarna utestängda när de ville in igen. En gång fick de faktiskt chansen att komma tillbaka men tidigare ritual upprepades bara.

Andra kvällen - samma historia.

Tredje kvällen - när jag lyft ner dem en gång kom de tillbaka till sängen och lade sig att sova där. Och det har de gjort sedan dess.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/11 :  09:39:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Minns när man var en 9-10 år å hade en stor back med LEGO som katten ibland fick lust att utföra sina behov i...nåja det hände bara ett par gånger...men lite irriterande var det allt...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/11 09:40:16
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/11 :  13:43:16  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm..

Slog mig just att för pengarna jag hittils gett för katten, kattsaker, klätterträd hade jag kunnat köpa mååååååånga cd-skivor eller varit på god väg till en ny tv/hifi möbel!!

Gick och köpte mig ett träd idag.. Nersatt i pris med nästan 30% så det var ett riktigt kap!!

Tarzan, släng dig i väggen!!!

http://www.zoocenter.nu/sortiment/VisaProdukt.asp?ProdID=242&KatID=33 br /

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7830 Posts

Posted - 2006/01/11 :  19:34:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett mycket vackert kreatur, det måste jag säga!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/11 :  21:24:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Söt katt

Har du photoshopat ögonen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:08:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Det kan man tro eller hur Tobbe!!

Men knappast,

Riktigt så besatt är jag inte!!

Det blev den färgen av blixtljuset.. Tro det eller ej! :)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:31:46  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det som ni lär katten nu fastnar! Var tydlig med saker den inte får göra. Säg ett skarpt "NEJ" och spruta vatten med en blomspruta.

Är ni tydliga OCH konsekventa med förbjudna områden (t.ex högtalare, diskbänk, bord mm) så går det faktiskt att lära katten var den inte får vara. Efter några veckor kan ni sluta med vattensprutan då dom "vet" att det blir obehagligt (blöta) när ni säger "NEJ".

PS. En utav våra katter heter Sonus efter Sonus Faber. DS

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/01/12 :  02:41:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mahler..Ta det inte fel, kissen var flera år gammal när skinnställsincidenten hände. :) Så, helt rumsren var hon, det vara bara det är när det var löptid så slog det igenom trots att hon gick på p-piller, då gick all sån träning åt skogen, mot hormoner hade den träningen inte så mycket att sätta till. Så, rumsren som bara den var kissen, när det inte var löptid så hamnade alltid allt i baljan. Visst var det inte helt rätt grej att göra, men jag var ung, fattig som alla är när man är ung, såg att kissen potentiellt hade förstört två månader av pengar, blev ganska arg. Ska väl också säga att kissen hade förstört några par skor för mig med innan det hände. Så jag hade nog byggt upp lite. I alla fall så hände det inte mer efter det så något gick fram.

Klart kissen ska sova i er säng, om ni har plats för den. Har ni inte det, så fixa så den har någon bekväm plats i samma rum i alla fall, men som någon sa ovan, tolera inget bus, börjar den busa och väcka er, ut med den. Var konsekvent. Lycka till, söt liten krabat får jag lov att säga.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/01/12 :  02:44:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo en sak till, bestäm var katten får vara. Är bord tillåtna eller inte? Stolar antar jag är ok, så hade vi det i alla fall med vår kisse. Bord var off limits, i alla fall när vi var i närheten. He he, riktiga ögontjänare är de, trots att det vet vad det får och inte får göra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000