HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polära vs bipolära elektrolytkondensatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/01/05 :  00:20:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har har en fråga om bipolära och polära elektrolytkondensatorer.

Jag har surfat omkring och kollat lite på renoverade/moddade förstärkare och funnit att vissa har bytt ut de polära kondensatorerna mot bipolära, de hävdar att det blir bättre med dessa bipolära än med polära och att förstärkaren blir så mycket bättre.

Vad är sanningshalten i detta och om det är bättre varför sätts då inte dessa i från början ?

Om man skulle göra ett sådant tilltag vad skall man tänka på ?

Nackdelar ?

Glömde all lägga till en adress så ni får se http://www.fidele.co.uk/3020_details.htm

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2006/01/05 00:22:50

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/01/05 :  05:04:47  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Jag har provat olika kondingar lite här och där. Det blir skillnad om man byter ut en konding både i filter och i signalvägen. Det enklaste är å prova själv vilken konding som du vill ha på respektive ställe. Jag är inte emot lytar men dom ska väljas med stor omsorg för att det ska bli riktigt bra. Men varför göra lytar bipolära när det bara är att bygla med en PIO eller plast?

M.V.H. Blomman... Friskt kopp...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:40:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sanningen är att en bipolär kondning ska endast används där spänningen över densamma är bipolär. Har du DC + AC på kondningen och du aldrig får negativ DC då ska du ha en helt vanlig lyt.

En typisk tillämpning för en bipolär lyt är i ett högtalarfilter där det råder ren AC.

I småsignalsammanhang, typ som kopplingskonding i en förstärkare, där går det utmärkt med vanliga lytar eftersom spänningen över kondingen är så liten (del av en volt ner till millivolt) och den tar inte skada av detta.

En god idé kan vara att titta på komponenterna datablad och se vad för slags slutstatser man kan dra. Det är alltför vanligt med "jag har hört att...." och om man nu har hört saker och ting från tveksamma källor så är det alltid bra att gå till källan först. Tyvärr är datablad ibland lite spartanska och säger bara det allra mest grundläggande.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/05 11:54:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000