Author |
Topic |
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 23:47:49
|
Jag skall till att pula ihop ett par ProAc kloner. Jag har lite funderingar på hur jag får bästa resultat när jag skall göra hålen och försäkningarna i dessa på framsidan. Ska jag montera och fanéra först? Går det bra att använda en handöverfräs? Hur använder jag den (jag har en nyköpt men har aldrig fräst förut)? Till fräsen följde det med en pinne och en "pigg" som man kunde fästa i den. Min tanke är att man skall borra ett hål, sätta fast pinnen med piggen i fräsen, sätta ner piggen i hålet, ställa in längden på pinnen, fräsa ett runt spår runt det borrade hålet. På detta sätt kan jag tänka mig att det blir ett hyffsat snyggt hål. Men hur gör man sedan försänkningen. Vilka "frässtål" behöver jag? Blir det snyggare om jag fanérar först? Eller ska jag göra hålen, fanéra efter och till sist skära ut hålet i fanéret? |
Oops! I did it again |
|
Elec
Member
174 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:14:35
|
För att få det bästa resultatet om man inte är van att hålla på själv. Är att lämmna i dem på ett möbelsnickeri. Det kostar inte så mycket och då är du garanterad att det blir bra. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:19:22
|
vi har talat om det dära nyligen, sök på DIY forumet bara.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:21:15
|
quote: Originally posted by Elec
För att få det bästa resultatet om man inte är van att hålla på själv. Är att lämmna i dem på ett möbelsnickeri. Det kostar inte så mycket och då är du garanterad att det blir bra.
Vart i landet bor du? Jag har funderat på att leta reda på någon bra billig snickare i STHLM, så om du bor här kanske du kan recka någon?! |
Driver forumet faktiskt.se |
Edited by - Alexi on 2002/10/31 10:21:32 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:54:19
|
Jo jag har tänkt tanken att gå till ett snickeri. Men eftersom jag har en fräs så kunde det vara kul om man lyckas göra det själv. Jag får testa på en spillbit och se hur bra jag lyckas. Annars får jag väl gå till ett snickeri och få det gjort på "riktigt". |
Oops! I did it again |
|
|
Stephan O
Member
94 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:15:13
|
Jag fräste hålen själv, vilket var första gången jag använde en handöverfräs. Hade fanerat baffeln innan och använde en fräsmall från Part Express i USA. Jag tycker att det blev alldeles utmärkt resultat. Ett tips, fräs försänkningen först och sedan resten av hålet. Att göra det själv är ju just det roliga med diy. Mvh Stephan
quote: Originally posted by divander
Jo jag har tänkt tanken att gå till ett snickeri. Men eftersom jag har en fräs så kunde det vara kul om man lyckas göra det själv. Jag får testa på en spillbit och se hur bra jag lyckas. Annars får jag väl gå till ett snickeri och få det gjort på "riktigt".
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 17:30:46
|
Nån som vet om de där Jasper Jig's finns här hemma i Sverige?? |
sound pollution |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:28:52
|
Det ar inte svart att frasa sjalv, ova lite pa en bit skiva innan bara! O fras innan du sagar upp halet!
Ett mkt praktiskt verktyg nar man ska frasa mindre hal ar en "Dremel" med frastillsats, den kan man cirkelfrasa valdigt sma hal med namligen...
VhBjorn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 22:29:44
|
quote: Nån som vet om de där Jasper Jig's finns här hemma i Sverige??
Hej!
Nu är det ju DIY så den kan man göra själv....
Jag har gjort några stycken olika för olika diametrar. Det är väldigt enkelt: - rita av och måtta upp fräsens "fot" på en bit 5mm MDF eller dyl. - Skär ut foten och en förlängning av denna. - Borra hål i MDF-"foten" så att den går att skruva fast i fräsens "fot", Borra även ett hål för frässtålet i mitten av din MDF-"fot". - Skruva dit MDF-"foten på din fräs och starta fräsen och låt frässtålet äta sig igenom din "MDF-"fot". - Färdig!!!!
Nu är det bara till att mäta ut vilken centrum diameter du vill ha och borra ett litet hål rätt igenom förlängningen av MDFfoten och borra ett motsvarande hål i den biten du vill fräsa i och sätta i ett styrstift(man kan vända på borret man använt för att borra hålet och använda det som styrstift, clever va??????). Och fräsa för allt vad tygen håller!
Om detta är helt omöjligt att förstå så fråga på, det funkar utmärkt i praktiken.....
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
Edited by - Pac on 2002/10/31 22:30:16 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 08:25:45
|
Jag bygger just nu ett par proac 2.5 kloner. Jag började med att fråga en snickare om priset för att fräsa de 4 hålen samt såga alla 6. 980 kr.....
För att fräsa följde jag rådet från "malare" i den andra tråden i detta ämne, dvs använde handöverfräsens (köpte en på rusta för 300kr) mallring och lät den löpa i en mall tillverkad i 6mm plywood. Prövade att testfräsa för hand först, men det skall så lite till för att göra en fatal miss. Fräsen hoppar till när man startar den på nytt och detta är en av anledningarna till att en mall behövs. Dessutom ser man inte kanten man skall fräsa efter av allt spån och puder som uppstår omedelbart. Sätter man på anlutningsmunstycket för dammsugare så ser man inte strecket heller eftersom detta munstycke sitter precis över det ställe där fräsen roterar (det finns nog bättre fräsar än rustas, men skall man bara använda fräsen mycket sällan så är 1000 kr uppåt för mycket) För att tillverka mallen använde jag en sticksåg för 300kr av märket skil köpt på clas olsson. Sticksågen har ett tillbehör som heter parallellanslag som kan användas för att göra cirklar och sågen fungerar då som en passare ungefär. Detta visade sig inte alls fungera. Efter ett par cm sågande börjar sågen dra åt höger trots att den följer en "tvingande" rörelse. Vad det beror på vet jag inte, men jag gissar att det stämmer som de sa i en butik att man måste lägga 2000kr ca för att få en sticksåg som är tillräckligt precis och stabil nog att klara denna "tvingande" rörelse. Kanske någon annan vet om detta stämmer? Det hela slutade med att jag sågade mallarna för hand och kompenserade missarna med spackel. Det blev inte perfekt, men det blev bra. Det bästa hade nog ändå varit att köpa en färdig mall.
/Per S |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 08:46:26
|
quote: Originally posted by Per100 För att tillverka mallen använde jag en sticksåg för 300kr av märket skil köpt på clas olsson. Sticksågen har ett tillbehör som heter parallellanslag som kan användas för att göra cirklar och sågen fungerar då som en passare ungefär. Detta visade sig inte alls fungera. Efter ett par cm sågande börjar sågen dra åt höger trots att den följer en "tvingande" rörelse. Vad det beror på vet jag inte, men jag gissar att det stämmer som de sa i en butik att man måste lägga 2000kr ca för att få en sticksåg som är tillräckligt precis och stabil nog att klara denna "tvingande" rörelse. Kanske någon annan vet om detta stämmer? Det hela slutade med att jag sågade mallarna för hand och kompenserade missarna med spackel. Det blev inte perfekt, men det blev bra. Det bästa hade nog ändå varit att köpa en färdig mall.
/Per S
Det stämmer att billiga sticksågar inte fungerar så bra att såga i cirkel med. Något bättre resultat kan man få om man köper kvalitetsblad. Bladets skärpa är mycket viktigt om man inte vill att bladet ska svänga av sig själv. Jag har en "dyr" såg med cirkelanslag. Den sågar riktigt om bladen är vassa.
När du gör en mall så ska du inte såga bort linjen du har ritat med sticksågen. Lämna lite grann som du filar och putsar bort tills det stämmer. Den snickarmäster som jag lärde mig av sa att man får aldrig såga bort linjen, bara halva
|
Mvh. Per Målare |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:06:00
|
PAC: Det där lät ju alldeles utmärkt, två frågor dock, behöver man vaxa mallen för att minska friktionen mellan de två råa MDF-ytorna? För att få rätt diameter på fräsningen måste man inte måtta ytterkant frässtål till centrumhålet på mallen? |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:36:35
|
Celef: Eftersom jag kör med samma typ av passarmall så känns det som om jag kunde yttra mig lite... Vax behövs inte. MDF mot MDF är rimligt glatt! He he he! Och på din andra fråga så känns det som om svaret borde bli Ja!.
Har man väl fått till det så behöver man inte bekymra sig om mallar! Om man använder runda element vill säga... Hör du det NN! Semirektangulära Audax eller Focal är inge kul... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 00:50:45
|
Hej Celef!
Nja, vax känns overkill. Men!!!!!!! om du skall köra på en redan lackad yta(vilket man oftasta gör eftersom att en bra process som låser alla material är: ett par lager grundlack sedan håltagning och på slutet topplacken) så använder jag vanlig packtejp som friktionsdämpande material. Jag har också använt "överbliven" lack och lackat mina mallar för centrumhålet kan "äta" upp sig efter ett tag och det motverkar man genom att "impregnera" MDF'en med någottex Lack, epoxylim, o.s.v..( eller som Kajsa Varg sade: "man tager vad man haver")
Mvh, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
Edited by - Pac on 2002/11/02 00:52:37 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 10:45:42
|
PAC & Nagref: Istället för att använda MDF, vad tror ni om plexi/akrylglas? Borde vara mer resistent mot deformerandet av centrumhålen?
|
sound pollution |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 15:45:36
|
Hej!
Det funkar nog jätte bra. Lite svårare att jobba med och benäget att sprick om man har lite tjockare material men det skulle nog funka fin, fint .
Mvh, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 15:52:45
|
Divander, tänk på att varianten PAC föreslår inte fungerar med hål av liten radie dvs elementen till ditt proac bygge. För att det skall fungera måste hålet som är cirkelns mitt i detta fall sitta innanför den platta som är handöverfräsens "bas" alternativt har fräsen en mycket liten platta att stå på. Eventuellt kan man utnyttja ett av de gängade hål som fräsen har, men du skall ha tur om detta sitter på exakt rätt ställe. I detta fall tror jag mer på en mall. /Per S
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:08:06
|
Per100:
Om jag förstår PAC rätt så har han gjort på samma sätt som jag och jag kan göra hål med en diameter på 50mm. Styrstiftet måste nämligen inte gå igenom den platta man sätter under fräsens egna basplatta. Det behöver bara gå in några mm. Nu kör jag med en rätt tjock platta (2x9mm MDF) så jag har ju lite marginal... Som styrstift så använder jag ett stift från en billig passare. Passar (!) alldeles utmärkt. Efter ett tag så har man fixat i princip alla väsentliga hål i plattan och kan återanvända gamla dito. Det brukar inte slita så där väldigt mycket på att sätta i stiftet och ta ut det. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 10:45:07
|
Nagref, OK nu förstår jag bättre. Tack för tips.
/Per S |
|
|
Elec
Member
174 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 16:57:38
|
Alexi, Var ett tags sen jag läste i den här tråden Men jag bor tyvärr inte inne i stan så jag vet inte ett smack om något snickeri där |
|
|
|
Topic |
|