HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kraft och Effekt är två skilda ting!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/04 :  09:54:43  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har läst en del på forumet nu men hamnar ofta i bryderier när det talas om effekt då jag av sammanhanger misstänker att det är kraft det handlar om. Som ni alla vet så är den nominella effektern förstärkare är märkta med näst intill ointressant, varför det är så vet jag inte, men jag vet av min egna fortfarande väldigt begränsade erfarenhet att 2*50W kan låta många många gånger både bättre och mer än dubbla effekten. Jag har lyssnat på förstärkare märkta med just 2*50W som låter som om det kan lyfta taket på huset men fortfarande på ett välljudande sätt.

Kan någon var snäll och förklara vad denna kraften kommer ifrån då jag även lyssnat på anläggningar med flera 100W/kanal som inte kommer i närheten vare sig i kraft eller välljud?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:09:44  Show Profile Send Blue a Private Message
Kan nog bero på lite olika saker...

1. En del förstärkare kan ha en felaktigt högt/lågt angiven effekt.
2. Om du jämför olika system där även högtalarna är olika spelar högtalarnas känslighet in på ett avgörande sätt.
3. Även källans utnivå kan spela in. (Vid vinyllyssning får man t.ex. ofta dra upp volymratten en bit mer för att få samma nivå som vid cd-lyssning).
4. Den subjektivt upplevda "styrkan" i en förstärkare beror inte bara på antalet watt, även t.ex. strömstyrka kan spela in.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:20:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mer eller mindre ärligt angiven effektsiffra. Olika (innovativa?) sätt att mäta. Man kan till exempel köra fyrkantvåg i några millisekunder i en kanal och ta effektsiffran innan nätdelen hinner säcka ihop, eller så kan man mäta då man kör kontinuerlig sinus i båda kanalerna vid en viss maxdistorsion. De siffrorna kommer att skilja sig åt otroligt mycket.

Ibland hör man att "rörwatt" spelar högre. Det stämmer inte egentligen, även om det kan förefalla så för rören klipper mjukt och trots att det är hög distorsion så låter det inte så fruktansvärt som en hårt klippande förstärkare. Såna fenomen kan ju spela in här.

Men vad effekt är egentligen är klart definierat, det är fysik och inget hokus pokus alls.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:27:26  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Ett praktiskt exempel jag upplevt nyligen är att Ayre förstärkaren jag hade till låns för ett tag sedan spelade betydligt kraftfullare även med min egen källenhet och kablar än vad min HK förstärkare klarar av även om min förstärkare har en högre "märk"-effekt. Det är på något sätt en betydligt rappare återgivning. Kanske egentligen inte mer dB eller så men det upplevs kraftfullare då dynamiken är så mycket bättre och man kan spela med högre volym (effektuttag) utan en massa distortion.

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/01/04 :  11:10:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kraft har enheten newton, och effekt har enheten watt.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/01/04 :  11:10:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Effektmåttet skiljer sig nästan alltid beroende på lasten, dvs om det är en induktiv eller kapacitiv last eller en komplex last som varierar (kraftigt) med frekvensen. Med andra ord en helt vanlig eller ovanlig högtalarlast! Alla förstärkare har lättare eller svårare för vissa typer av last och låter därför bättre eller sämre med vissa högtalare som uppvisar just den typen av last.

Problemet blir givetvis mer märkbart (hörbart) ju närmare gränserna man kommer vad gäller den praktist möjliga effektuttaget för varje förstärkare vid just den lasten och det blir som sagt ofta hörbart (dvs hörbar distortion) även långt ifrån gränserna.

Bernt Jansson pekar ut att det finns väldigt många olika sätt att mäta fram effektsiffrorna på och en viktig bov i sammanhanget är just hur mycket distortion den som mäter är villig att acceptera för en uppmätt siffra samt vilken typ av laster man använder vid mätningen. Snälla rent resistiva laster eller komplexa laster med kraftiga och många fasskift.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/01/04 :  11:13:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
LeoArteris, det var en vettig förklaring och utan att behöva gå alltför mycket in på detaljnivå, vilket förmodligen är bra för merparten av läsarna.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/04 :  12:16:38  Show Profile Send mayro a Private Message

Var inte ledsen för din HK åker på däng av den stärkaren.. Jag har den hemma nu inför träffen här. Och jag kan säga som du. Detta är en sån där stärkare som man inte fattar varifrån den hämtar muskerna..

Och ändå lirar den bara fint.oavsett om man provocerar den hårt...
Hur länge har du spelat med den?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/04 :  13:27:40  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Ayre stärkaren (AX-7 XE) spelade jag bara 3 dagar med, men då gick den i stort sett konstant bortsett från när jag sov. Merparten av tiden med spelade jag med tillhörande CD-spelare (C-7 XE) men provade också med min egen DVD-spelare och SAP signalkabeln. HK:n har jag haft några månader nu...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/01/04 :  23:53:36  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
indoles77: Jeg vil påstå at du har ganske rett i dine mistanker.

Stikkord: Overdimensjonert strømforsyning (VA), en enorm ladelyttbank (qF) og en mengde transistorer med tilstrekkelig kapasitet, som setter effektforsterkeren i stand til å håndtere ekstreme transienter som levende musikk faktisk består av, samt håndtere ekstreme impedansedips fra High-Performance høyttalere med full kontroll. I så fall har det heller mindre interesse hva efrfekten er angitt til i 8 ohm...



HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/01/05 :  07:29:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Om en förstärkare är underspcecad är detta lika illa som motsatsen i min mening, fast egentligen finner jag det hela relativt ointressant då väldigt få förstärkare gör ett bra jobb när de pressas till sin angivna uteffekt.

Detta beror väl också på vilka högtalare som används, helt riktigt, högtalare ändrar ju som oftast karaktär när de blir pressade över gränsen, detta är kanske en större bov i dramat.

En intressant sak jag lite svårt att begripa är varför inte fler förstärkare har s.k klipplimmiters, som förhindrar försärkaren att "gå över gränsen" för vad den kapabel till.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/01/05 07:32:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000