HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka RIAA-steg har balanserad utgång???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/04 :  00:58:05  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag har sett att Harmony Design har ett RIAA med balanserad utgång, finns det fler som har det? Någon som vet?

Never trust someone who claims to be God.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/04 :  01:11:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har för mig att Vitus har det på sitt Riaa. Kanske ett annat pris dock.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/01/04 :  08:32:16  Show Profile Send Dimitri a Private Message
NLE 17
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/04 :  08:47:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Linn LK1

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/04 :  09:21:58  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Bladelius Phonofix

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:16:19  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för tips. Vitus kan man nog lugnt räkna bort med tanka på att min budget inte är mer än max 2-3 tusen. Vad är NLE 17 för någonting? Vad kan man få tänkas ge för dessa exempel begagnade tro?

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2006/01/04 10:19:24
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:56:02  Show Profile Send Dimitri a Private Message
NLE: Jag minns inte adressen men:
Titta på Bernts och PeterS reportage från Danmark.
NLE säljs under namnet DACT i världen (tillverkas i asien då)
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/04 :  12:07:25  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Har för mig att Dynamic Precision har en ballad Riia också.

Stereotypen
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/01/04 :  13:19:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det finns väl skillander i balansering? bara för att en utgång är balanserad behöver väl inte själva konstruktionen vara helbalanserad eller är det fel

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/04 :  13:28:58  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ja du Larsho om jag visste det! Anledningen till att jag efterfrågar XLR-utgång är att jag har tänkt köpa en förstärkare med balanserade ingångar. Visst måste det vara balanderat för att fungera, man kan väl inte bara ha en kabel med RCA i ena ändan och XLR i andra så att säga?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/01/04 :  15:09:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nej det stämmer men vad jag menar är att en del apparater är bara semi-balanserade, även om utgången är balanserad så är inte själva konstruktionen helbalanserad.

Jag vet att Amplifixen är helbalanserad o då bör Phonofixen vara det samma

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/01/04 :  18:41:41  Show Profile Send Nitram a Private Message
Finns adaptrar från rca till xlr... och går även att tillverka kablar med olika kontakter.

Finns det bara balanserade ingångar på stärkaren?

Edit: och just ja... xlr-kontakter behöver ínte betyda en balanserad konstruktion...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2006/01/04 18:47:38
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/04 :  19:27:16  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Det är en Primare A30.1, har två balanserade ingångar och fyra vanliga. Problemet för mig är att jag har en cd (Primare D20) utan XLR och lite för många signalkällor, fem stycken.

Nitram, kan jag köra med ett Riaa med RCA med en RCA-XLR-kabel in i den balanserade ingången? Det går inte väl?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/01/04 :  20:00:24  Show Profile Send joakim99 a Private Message
filikoster: Det skall inte vara något problem att köra med en RCA-->XLR. FÖr tillfället gör jag jsut precis det på min hörlursförstärkare.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/04 :  20:30:39  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jaha..! Blir det någon skillnad i utnivå eller dylikt om man gör så? Eller har det några andra effekter när man kör från en obalanserad utgång in i en balanserad ingång?

Förlåt min djupa okunskap i ämnet och alla frågor.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/04 :  22:47:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message
De enda i din prisklass eller däromkring som har balanserade, rakt igenom eller inte, är lätträknade, och har jag fel blir jag ju så mkt gladare eftersom jag själv letar. Harmony Design har man nämnt, också DACT, men då är det byggsats, fanns inte något färdigt när jag tittade sist ialla fall. Sedan finns
http://www.aqvox.de/phono.html

Näst steg upp är nog PS Audio, men då talar vi nästan 12 000 SEK.

J. Ullberg
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/04 :  23:37:01  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för alla svar. Förstärkaren jag ville köpa gled mig dock just ur händerna, så det hela blev plötsligt ett helt akademiskt spörsmål. Men då har jag lärt mig något i alla fall.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000