HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Magnetiskt material i chassi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/03 :  12:07:39  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har ett behov av ett antal chassin till dv saker som vänner/bekanta vill ha och hittade efter lite letande en kille i närheten som inte hade nått emot att få använda svetsen nu i vinterkylan.
Saken är den att magnetiskt material som plåt inte är så populärt att ha i chassin men hur är det med kombinationer av metaller?
T.ex. Plåt till lock och sidor medan saker som trafo fästs i en botten av aluminium?
Så, var ska man undvika att ha plåt och var går bra? vad kan man fästa i plåten och vad ska undvikas?

Tänkte att forumet kanske hade lite åsikter och erfarenheter att dela med sig av.
mvh
Ken

.....where the music comes to die.

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:10:55  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag bruka undvika att använda magnetiska material överhuvetaget, och eftersom jag inte kommer överens med aluminium så blir det oftast rostfritt (syrafast) viket går alldeles utmärk att löda och svetsa i.
Visst kan man göra som du säger , anväda omagnetskt matrial där trafos och dylikt är skruvade för att göra det lite bättre .
Men varför då inte göra allt i samma matrial ? det underlättar om inte annat hopfogningen .




En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/03 :  13:27:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag tänkte helt enkelt inte på att rostfritt var omagnetiskt.... fast jag har en låda av det materialet hemma och sedan så ska det väl vara svårt att svetsa aluminium?

Jag tänkte iallafall bara förbereda mig lite om jag nu ska be honom tillverka lite saker åt mig men eftersom det det kommer att kosta lite så ville jag kolla upp lite innan. Vet inte ens om han har rostfritt men det kan ju vara värt att kolla upp.

Fasen vad trevligt det skulle vara om man kunde svetsa....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/03 :  15:27:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Måste bara fråga.
Varför vill du undvika magnetiska material?
Vanlig stålplåt är ju inte helt ovanlig som lådmaterial.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/01/03 15:28:21
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/03 :  16:44:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vanlig rostfri stålplåt är inte magnetiskt.
Rent Järn är magnetiskt och även vanlig plåt ("svart") kan vara en smula magnetiskt.
Rostfritt kan faktiskt i princip vara *helt* icke-magnetiskt om man använder rätt typ (på jobbet har vi en del icke-magnetiska kärl som är tillverkade i stål).

Tyvärr är rostfritt knepigt att svetsa i, men har man rätt grejer går det.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/03 :  17:44:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Varför vill du undvika magnetiska material?


Det är en sådan sak jag faktiskt bara tagit för givet att man bör. I många konstruktioner läser man att man ska/bör använda aluminium pga att det är ickemagnetiskt. Kanske kan det ha att göra med att jag inte ens kollade åt annat än rör under den tiden och det är vid rörbyggen detta gäller.
Men om det inte har nån betydelse vid andra tillfällen så bryr jag mig inte då det ska pulverlackas ändå. Tvärt om så blir det bra mkt smidigare med plåt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/01/03 :  18:11:11  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag undrade just VARFÖR man skulle undvika plåt. Jag känner inte till hajfajvälrdens konstruktioner, men inom gitarrförstärkarvärlden har man använt plåt sedan 1600talet, nja DET kanske var att överdriva LITE.... men sedan 1940-talet iallafall. Fender, Vox, Gibson, Marshall har använt plåt (jorå Aluminium också) och här snackar vi förhållandevis stora trafos.
Givetvis måste man TÄNKA på så man inte förstärker det magnetfält som trots allt läcker.

Se'n finnns det ANDRA fördelar med aluminium: Lättare och framförallt lättare att jobba i/med för en amatör (har precis idag hål-punchat 2 st 28mm + 4st 19mm i en 2mm plåtlåda....
Snacka om heavy-metal!!! (but i play LEAD-guitar...)



Rostfritt kommer jag själv aldrig att göra chassien mera av....
efter ett chassie hade jag knapast ett skarp borr kvar, för att inte tala om stegborret.... och inte blev svetsarna snygga heller.... men å andra sidan är jag inte svetsare...

Men jag tar gärna emot synpunkter på mina åsikter.


björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/03 :  18:34:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns egentligen ingen teknisk anledning. Eftersom det rör sig om dc-fält så genererar inte magnetfältet några störningar (om inte elektroniken hela tiden rör sig relativt chassit, men då bör man nog fundera på placeringen).
Att undvika magnetiska material har helt enkelt blivit någon slags "standard" inom hifi av någon anledning. Det tillhör nog mest voodoo-delen av hifin.

Så länge man inte jobbar med ex. magnetiska sensorer (vilket jag gör på jobbet) så spelar det ingen roll. Att man använder gärna använder koppar för att skärma elektronik beror enbart på den bättre ledningsförmågan (lägre resisitivitet ger bättre skärmning från eletromagnetiska fält) och har inget med magnetism att göra.

Det ska dessutom tilläggas att för att skärma externa magnetfält så behöver man magnetiska material (med hög permeabilitet), dock ser man till att de är opolariserade (och alltså inte beteer sig som en vanlig kylskåpsmagnet med två poler). Det kan faktiskt räcka med att man tappar en skärm i golvet för att den ska bli polariserad (INTE kul när det händer).

Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2006/01/03 :  20:49:00  Show Profile Send Material a Private Message
Vän av pedanteri vill då påpeka att de flesta material är magnetiska på ett eller annat sätt, och att det finns flera andra sorters magnetism än den ni diskuterar (som kallas ferromagnetism). Dessutom kam materials magnetiska egenskaper ändras med temperatur, oftast dramatiskt vid en viss temperatur. mer info finns på

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetism

(det finns alldeles för mycket att läsa här, men det är rätt kul att göra "järnfilsspån på papper med magnet under"-experimentet och lägga olika material vid magnetens poler.

Om vi nu släpper besserwisseriet ett tag och koncentrerar oss på det vi faktiskt pratar om här (ferromagnetism) så fyller en plåtlåda tre olika funktioner, dels skärmar den in läckfältet från transformatorn, dels skyddar den elektroniken från störningar utifrån och slutligen skydar den omgivningen från radiofrekventa störningar från innuti lådan.

aluminium är lätt och ganska billigt, och smidigt att jobba med. Och om man eloxiderar det (eller någon annan metod för accelererad oxidering) får man en mycket hållbar yta. Rostfritt är ganska smidigt att jobba med om man har rätt borr/frässtål (fråga i affären), annars går det som för gammelnalle ovan (det sistnämnda är för övrigt sant om de flesta material, med rätt grejer går det mycket bättre).

Det finns rostfria legeringar som är magnetiska, mitt kylskåp och min frys är rätt bra exempel på det, det ena är magnetiskt, det andra inte.

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:40:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mjo, det går att fördjupa sig i ämnet rätt mycket. Själv har jag just börjat syssla med magnetiska molekyler (Mn12) så jag måste nog fördjupa mig i ämnet ordentligt rätt snart.

Värt att tänka på om man nu faktiskt vill eliminera alla (ferro-)magnetiska material är att nickel ofta används som "sticking layer" för kontakter inom elektronik. Jag har själv haft problem bland annat med de socklar för PLCC kretsar som jag använder för att montera mina prov. Nicklet skapar ett fält på 1-2 mikrotesla vilket iofs inte är mycket (det jordmagnetiska fältet är runt 50 mikrotesla) men det var tillräckligt för att skapa problem.
Fältet från nicklet är också starkare än de fält som generas av "magnetiska föroreningar" och annat som en del hifi-tillverkare tycks vara så bekymmrade över...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/01/03 :  22:29:10  Show Profile Send Lovan a Private Message
..och nickel finns praktiskt taget alltid under guldpläteringar vad jag förstått.

Tänk dock på att inte ha en tvärgående bult från botten till lock om du har en toroidtrafo. Kan bli spänningar som går genom bulten.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/04 :  05:31:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
Fint, då är det bara att beställa på. Jag börjar få lite saker som förtjänar en inkapsling, om inte annat så kan man börja använda skivspelaren igen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000