HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Eton eller Seas..??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:06:26  Show Profile Send Björn N a Private Message
Det börjar klia i diy armen igen!
SÅ jag tänkte återuppliva mitt projekt med lådor av gjuten polyester
Någon som minns..?

Diskant och mellanregister är redan spikade, det blir Focal tc120 tdx och Seas excel med glasfiberkon.
Så nu återstår basen!
Tanken är att köra dubbla 6-7" alternativt en sidmonterad 10":are. Det finns planer på aktiv drift så elementens känslighet är mindre viktig.

Jag har tittat närmare på Seas L18RNX/P samt Eton 7-360/37HEX, eftersom Eton elementet kostar dubbelt så mkt som Seas är jag tacksam för synpunkter!
Är prisskillnaden motiverad??

Gott nytt år!

Optimist. punkt slut.

Edited by - Björn N on 2005/12/31 17:30:31

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/31 :  17:55:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
SÅ jag tänkte återuppliva mitt projekt med lådor av gjuten polyester
Någon som minns..?

Japp! Jag minns och är impad. Det kan bli både mycket bra och mycket snyggt med gjutna lådor i polyester..
(Inget roligt med alla lösningsmedel.....)

Har tyvärr ingen erfarenhet av nämnda element så det får jag hoppa över att kommentera.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2005/12/31 17:55:49
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/12/31 :  18:10:50  Show Profile Send jonasz a Private Message
Enligt John Krutkes 6,5"-test så var Seas L18 det element med bästa basåtergivingen. Seas känns som ett givet val tycker jag då Eton inte direkt är kända för att göra lågdistande magnetsystem.

http://www.zaphaudio.com/6.5test/

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/12/31 :  19:57:59  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Enligt John Krutkes 6,5"-test så var Seas L18 det element med bästa basåtergivingen. Seas känns som ett givet val tycker jag då Eton inte direkt är kända för att göra lågdistande magnetsystem.



Precis vad jag ville höra

Circlomannen: Lådorna i mitt första bygger från början tänkt som ett rent testbygge, håller på att skissa på ngt betydligt mer ambitiöst..!

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/31 :  20:09:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomannen: Lådorna i mitt första bygger från början tänkt som ett rent testbygge, håller på att skissa på ngt betydligt mer ambitiöst..

Ser fram mot bilder mm.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/02 :  12:21:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej Björn, kul med polyester, hoppas det blir avancerade former.

Jag tycker det var en väldigt snabb utvärdering av element...och dessutom referera till ett test där det ena inte är med. Eton är väl generellt inte kända alls....eller om det nu just är lågdistande magnetsystem som gäller som referens. ( måste ju försvara Eton map. nedanstående egna val.)

Jag blir nyfiken på varför du kikat på 360 varianten av Eton 7:an och inte 375 eller 372 som är mer basorienterade. Har själv inte testat mot L18 eller 360/375 sinsemellan. har däremot kört dubbla 372 i en testlåda på 30l, avstämd till ca. 35 Hz och det kommer bli nåt....

Sedan kan jag inte yttra mig ocm prisskillnaden är motiverad, för mig är/var den det. ( Då jag redan har 4 st 372:or ) Men jag valde inte framför just L18.

mvh

Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/01/02 12:21:36
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/02 :  13:06:17  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Håller med föregående talare. Jag har valt Eton i mina två stativare, 5" samt 7".

372:an har jag hört en del och kan väl säga att den låter mycket bra. Enda nackdelen som jag ser det är att den kräver en del volym. Runt 25 liter har jag för mig. (har en kompis som skall sälja 2st. Pm:a om du är intresserad)....

375:an har jag ingen erfarenhet av...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/02 :  13:19:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Fattar jag dåligt eller var det inga mätningar på Eton-element?

quote:
Seas känns som ett givet val tycker jag då Eton inte direkt är kända för att göra lågdistande magnetsystem.
Eton är kända för bättre motorsystem än Thiel & Partner, skulle jag vilja säga.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/02 :  13:41:30  Show Profile Send jonasz a Private Message
Men å andra sidan är väl inte Thiel & Partner nåt att ha när det gäller magnetsystem? Koner däremot, det kan de...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/02 :  14:01:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
jonasz: Vad grundar du dina påståenden på?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/02 :  14:39:58  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tja, har inte direkt någon länk, men hos killar som John Krutke, Mark K, JonMarsh osv som testar distorsion på element så ligger vare sig Eton eller Accuton särskilt bra till. Det ska dock finnas ett nytt Accuton (C90 någonting) som ska vara riktigt bra.


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/02 :  14:41:16  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hugaligen va dyrt det var....undrar vad det kostar i Sverige?

http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?cart_id=1726822.5813&pid=1899


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/02 :  14:46:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jonaz: 1.5% dist vid ca 5.8kHz och 1 watt.
2.5% dist vid samma frekvens men 5 watt in!!!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/02 :  14:51:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl uppbrytningsfrekvensen? Bara andraton där ser jag. T&P kan låta riktigt elakt om de delas fel.
Låga distsiffror annars.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/02 :  15:04:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
EA: Inte används väl detta element upp till 5,8 kHz? Lika lite som man använder ett Seas Excel eller annat element med hårt membran vid dess uppbrytning.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/02 :  15:08:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nej min erfarenhet från Quadro är att man behöver göra en mångvägare, mer än vanligt, när man har med Thiel & Partner's element att göra. Om man "normalt" tänker sig en 2-vägare anser jag att man skall överväga en 3-vägare om man överväger några av dessa hårdmembranselement.

Och även om man delar lägre än 5.8kHz - vilket vi verkligen hoppas att man gör - så kommer det ändå ringa i elementet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/02 :  15:52:36  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Jag använder Eton och T&P i tvåvägskonstruktion, eton i bas/mellan. Funkar hur fint som helst. Den lilla med 5" basen samt T&P C11 delas vid 1800Hz, den stora med 7" samt C23 delas vid ca 2200Hz.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/01/02 :  20:16:21  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Hej Björn, kul med polyester, hoppas det blir avancerade former.

Jag tycker det var en väldigt snabb utvärdering av element...och dessutom referera till ett test där det ena inte är med. Eton är väl generellt inte kända alls....eller om det nu just är lågdistande magnetsystem som gäller som referens. ( måste ju försvara Eton map. nedanstående egna val.)

Jag blir nyfiken på varför du kikat på 360 varianten av Eton 7:an och inte 375 eller 372 som är mer basorienterade. Har själv inte testat mot L18 eller 360/375 sinsemellan. har däremot kört dubbla 372 i en testlåda på 30l, avstämd till ca. 35 Hz och det kommer bli nåt....

Sedan kan jag inte yttra mig ocm prisskillnaden är motiverad, för mig är/var den det. ( Då jag redan har 4 st 372:or ) Men jag valde inte framför just L18.




enda anledningen till detta är prisskillnaden

Det kanske blir att man köper två av varje, skulle Seasarna förlora kan man ju skicka tillbaka dem, bara man är försiktig med dem.

Hehe det kommer bli finfina former, har inte spikat hur den ska se ut ännu, typiskt att när man ska designa den ultimata lådformen så blir det mer eller mindre en kopia av en redan existerande design...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/01/03 :  08:29:46  Show Profile Send markih a Private Message
Bernt!

Här kan du finna test av dist på några drivers, bla Accuton (= Thiel), SS och Seas, av en i mina ögon seriös snubbe: http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm

Som jag minns det (har ej tid att läsa nu) var Accuton bland de sämsta även vid lägre frekvenser och SS8554 samt Seas W18 bland de bästa.

Citat: "The Accuton C92/6 gives no indication of cone breakup below 4 kHz, but its moving elements store some amount of energy, as does the Seas W18EX001 with its rigid metal cone. The non-linear performance of the C92/6 was below the average in its group."

Jag har hört/läst från flera olika källor att Thiel inte har så värst väldesignade element, mer 'flashig' produktionsteknik än avancerad och genomtänkt teknisk design, för de som ej 'vet bättre', eller vill sälja på salespoints såsom keramik eller diamant.

I övrigt (ringningar mm) håller jag med EA. Dock undrar jag hur Eton bryter upp? Någon som mätt dist mm?

markih

Edited by - markih on 2006/01/03 08:34:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/03 :  08:49:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Markih, Linkwitz´ drivertest läste jag noga när jag valde element till mina högtalare.
(Det blev Seas Excel W22EX001 till slut.)

Att Accutone var med där i testet hade jag missat. Tackar!
(Synd dock att Eton inte var med, med tanke på trådskaparens fråga.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/01/03 :  15:31:51  Show Profile Send Björn N a Private Message
Ngn Thielfan har jag nob aldrig varit, men jag har minnen från högtalare jag lyssnat på med Etonbasar, tex Von Schweikert VR 6, J_VLAR vilken rapp och exakt bas dem hade...

Jag ska rota fram en test av 6.5-7 tummare i Klang+ Ton, har för mig att Etonelementet jag funderar på var med där.

Den länken var intressant! Ska läsa hela artikeln ikväll!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000