HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hög utnivå från rörförsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/12/29 :  20:08:55  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Har precis köpt ett nytt försteg med rör i som jag tänkt köra tillsammans med ett Vincent rörhybrid slutsteg.
Jag har fått stora problem med att jag knappt kan röra volym kontrollen innan volymen är riktigt hög, det är riktigt irriterande speciellt när man ska lyssna på låg volym om kvällarna och det är även väldigt svårt att andvända fjärrkontrollen till volymen.

Det känns som att utnivån från försteget är riktigt hög.

Finns det någon som har några ideér eller förslag på hur man på ett bra sätt kommer tillrätta med detta?

Tacksam för hjälp.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/12/30 :  02:45:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Finns dämpare för just det här behovet. Resistor i serie och en parallell som är inbakade i rca-kontakter.
Annars kan du bygga en egen.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/12/30 :  10:14:42  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jaha, vet du var man kan köpa en sådan dämpare?
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/12/30 :  11:30:52  Show Profile Send Johan H a Private Message
Hej,

En del förförstärkare har variabel gain, jag vet inte om din har det men om så är fallet kan du ju lätt justera utnivån själv.

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/12/30 :  12:58:38  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag tog precis av locket på försteget men kan inte hitta någon form av justeringspot.
Det kanske är gjort med så pass hög utnivå för att passa rörsteg lågeffekts rörsteg?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000