HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 media-sun.de HT-terminaler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/12/29 :  11:40:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har köpt en högtalarterminal, eller åtta från www.media-sun.de och modellen är MS-1112. De är rejäla kontakter, de kraftigaste jag sett men man ansluter kablarna med skruv. Det är inte bra eftersom skruven måste skruvas i helt (nästan) för att man ska kunna skruva på muttern som håller fast terminalerna i högtalaren. Använder man grovt internkablage blir det problem. Dessutom är den gängade biten av kontakten (den som sitter in i högtalaren) så kort att man inte ens kan använda 16 mm mdf vilket gör att man tvingas försänka muttern på insidan. En billigare och kanske? bättre modell verkar vara MS-8049 som ser ut att vara till för att lödas, och jag ångrar att jag inte beställde den. Nåja nu är det som det är och terminalerna är på plats. Det ser väldigt bra ut och det skulle vara kul att höra om det finns någon där ute som har mer erfarenhet av den här leverantörens terminaler och andra terminaler.

Just det ja! De säljs billigare av media-sun på Ebay än på deras egen hemsida!?

Kanske någon form av uppsamlingstråd för rekommenderade HT-terminaler?!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/12/29 11:41:27

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/12/29 :  15:03:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har använt Media suns polskruvar i 3 par högtalare, använt både modellerna MS-1112 och MS-8049

Har inte haft några som helst problem med dem och det är riktigt rejäla och bra kontakter enligt mig. Håller kablarna fast, MS-1112 har chucklåsning för banankontakter så de sitter ordentligt. Om man använder MS-1112 är det vettigast att göra terminalplattor som jag gjort av några mm tjocka mässing eller aluminium plåtar då har man inga problem med att tjockleken i högtalarlådan är för tjock.

Mina ex:

MS-8049 går med lätthet genom 19mm tjock MDF.

Dessa polskruvar finns också hos Svalander men kostar då 2-4ggr så mycket. Media sun är snabba på leverera, man får mängdrabatter så de rekommenderas bara.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/12/29 15:05:03
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/12/29 :  16:07:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Herregud vad snyggt du bygger Magnew.

Jag har precis monterat mina terminaler i redan färdigbyggda högtalare (Infinity RS 2.5) därför var det ett problem med skruvanslutna kablar. Jag var ju tvungen att dra ut kabeln genom hållet, skruva fast den, trycka in terminalen och skruva på muttern. Om den lilla skruven skulle stuckit upp skulle muttern inte gått på. Nu gick det bra efter lite micklande. Kablarna var först för tjocka.

Hur som helst så är det nu väldigt snyggt och det kommer förmodligen fungera precis som det ska. Jag håller med Magnew om att det var problemfritt att handla från media-sun och dessutom förhållandevis billigt.

Förresten ser det ut som om Svalander säljer MS-1112 också fast med namnet BP-210. 270kr/par. De är i vart fall väldigt lika och enligt Svalanders hemsida också väldigt lika WBT 0701.

Länk till bild på kontakterna hos Svalander http://svalander.se/shoppen/images/BP210_400.jpg

Länk till bild på media-sun kontakterna http://www.media-sun.de/images/medium/ms-7018_kg.jpg

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/12/29 16:21:12
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:13:39  Show Profile Send kryddstek a Private Message

Köpte de lödbara kontakterna från E-bay. Inga problem alls med media-sun, ca 23 € för 8 stycken.
Riktigt snyggt Mangew, du verkar ha samma kontakter som jag till Hfls-1.

Ni får se terminalplattan senare när jag byggt färdigt.

Verkar som media-sun är ett riktigt bra och billigt företag för just h-talar kontakter.
Man kanske skulle ta fram en lista över vart man kan få tag på billigaste prylen här på forumet (samt om företaget är kund-vänligt) Eller är det upp till var och en?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000