HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En sann "Giant Killer": High end för $39?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/12/29 :  01:18:13  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Ny Teknik har valt att ta med Sonic Impacts T-Amp som en av "årets toppar". Kort beskrivet en förstärkare med enbart en mini-teleingång och klämlister för högtalarkabeln, men som tydligen ska ha ett enastående ljud (till och med jämförbart med riktiga high-end förstärkare, påstås det). Vad tror ni? Trots att jag normalt sett är att betrakta som skeptiker så är jag faktiskt lite intresserad av den här lilla saken.

TNT-Audio har en recension här: http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

6moons har en här: http://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact/t.html

Ocj slutligen Stereo Times:
http://www.stereotimes.com/amp041805a.shtm

Alla verkar mer eller mindre lyriska, inte bara med hänsyn till priset.

För priset av en CD-skiva (i princip) skulle det ju vara intressant att testa, finns det möjligen någon som har en dylik hemma?

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2005/12/29 01:20:53

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/12/29 :  08:21:12  Show Profile Send Fred a Private Message
...alldeles strax, får dom i dag. Ska bli spännande. Ska ha en original och en moddad med nya kondingar, kontakter i en trevlig låda.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/29 :  08:35:16  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har två stycken, precis som Fred med en moddad och en i oöppnad kartong.
har monterat min moddade i ny låda med ordentliga kontakter och 12V blybatteri. Inga nya kondingar dock (ännu).

Finns i göteborg om du vill lyssna.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/29 :  09:15:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
aaa...kul två stycken som skall köra en orginal o en moddat...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/29 :  09:20:37  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Boergars: Instämmer du i lovorden då?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/29 :  09:54:19  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Att det är extremt prisvärt är det inget snack om. Som drivare för diskanten i ett bi-amp-system med lättdrivna högtalare skulle den inte behöva skämmas för sig. Med mina normala (90dB) högtalare orkade den inte riktigt med i basen när man drog på ordentligt.
På lägre nivåer lät det riktigt bra. Spelar för tillfället i sovrummet på lilla anläggningen.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/29 :  09:58:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Går inte konstruktionen att trimma? Fler trissor? Högre matningsspänning? Kanske inte är en sån konstruktion - jag har inte kollat/läst.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/29 :  10:53:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag läste också att de lyfte fram den lilla roliga förstärkaren, intressant att de valde just den teknologin i sitt flipp/flopp reportage.

Är det någon som testat den som hörlursförstärkare?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/29 :  10:56:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Det finns en hel del sidor på nätet (diyforum.com har hur mycket som helst om denna). Allt från byte av anslutningar, till byggen där endast tripath-kretsen (TA2024) är kvar från orginalet.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/12/29 :  12:13:35  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
k98 jon / Boergars:
Reviews og kommentarer indikerer at dette kan være bra "value for money", men hva er poenget med å bytte ut alle deler i en komponent, bortsett fra T-kretsen, om denne forsterkeren er på nivå med "riktiga high-end förstärkare"?

Er det fortsatt noe i det gamle ordtaket "There is no such thing as a free meal?" Eller?

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/29 :  12:42:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hörde en sån där uppe hos Time i somras. Förvånande bra ljud tyckte jag.

Men "High End" är det knappast.

Audio Research har ju intresserat sig för Tripath-tekniken dock:
http://www.hometheatersound.com/equipment/audioresearch_150m_5.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/29 :  13:38:31  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Montana: Förstår dina synpunkter. En möjlighet kan vara att det svåraste med att bygga en motsvarande "moddad" förstärkare från början är att skapa ett PCB och, framför allt, löda fast denna lilla krets på kortet. Man använder alltså det ursprungliga kortet som "adapter" mellan kretsen och omgivande komponenter i storlekar som vi vanliga dödliga kan hantera utan förstoringsglas.

Bernt: Håller med till 100%.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

malkavian
Semesterfirare

22 Posts

Posted - 2005/12/29 :  13:41:10  Show Profile Send malkavian a Private Message

Låter mycket intressant för min del..Behöver nåt i köket..Vart får man tag på dessa?? Online eller finns de i Sverige?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/12/29 :  13:50:33  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vet att de har funnits på backaplan i Götet. Har testat den med bra resultat. Inte alls high-end men klart dugligt rum för ex sovrummet. Kontakta kris69 här på forumet som jobbar åt Ljud&bild så kan han kanske hjälpa er.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/12/29 :  14:18:12  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Håller med Bernt J, Boergars og Hinken74. En "Giant Killer" til $ 40 er nok kun en ønskedrøm.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/12/29 :  20:29:04  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Den verkar i alla fall roligare än deras SoundPax...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/12/30 :  09:10:28  Show Profile Send Fred a Private Message
Det är ju egentligen bara chipet man köper. allt annat i förstärkaren är ju bara skräp. Om man byter volympot, kontakter, kondensatorer så blir det något helt annat. OCH det behöver inte bli dyrt. För trehundra till och nåra timmars asroligt jobb får man något speciellt. Det är ju dock bara en uteffekt på 6W så lättdrivna högtalare måste till. Dessutom kan man ju ha den i sommarstugan och driva den på ett MC-batteri. HI END behöver inte vara dyrt, förgyllt, pretto...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000