HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 RAKNING -- Hur Gör Ni ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/12/29 :  21:18:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Endast rakapparat, just en råbillig Braun Cruzer för 299 spänn. Har alltid använt Braunapparater, en del dyrare och denna rekordbilliga. Jag har faktiskt aldrig rakat mig med hyvel en endaste gång i mitt trettiotvååriga liv.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/29 :  22:10:45  Show Profile Send U1 a Private Message
Gilette Mach 3 (den med batteri) och tillhörande kräm. Varje dag när jag jobbar, ledig betyder trimmer.

/J
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/29 :  22:50:33  Show Profile Send edison a Private Message
Gilette Mach3 (engångs) samt det lödder jag för stunden råkar ha i skåpet...
Denna hyvel är riktigt bra, men tyvärr är man stubbig efter en kvart iaf...eländet växer som XXXXXX...så jag går oftast omkring med lite halvstubb - är inte så road av 'dagliga rakningens ädla konst'


Har en apparat också, Brauns med 'tvättsystemet' köpt för typ 5 år sen...använder den i praktiken aldrig för den rakar inte särdeles bra.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/29 :  22:55:19  Show Profile Send svejk a Private Message
Porrpung naturligtvis med ett äkta John Holmes kit


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/30 :  00:10:34  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Raka mothårs är inte rekommenderat av proffsen. Man får många hår som växer under skinnet, samt huden blir irriterad. Jag gjorde så innan, slutade för ett tag sen och rakar med håren. Rakar varje morgon när jag ska jobba, annars får det växa.
Det blir nästan samma resultat som raka mot håren, om man är noggrann. Slät hy som aldrig är irriterad eller narrig, det känns skönt.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/30 :  00:36:47  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Raka mothårs är inte rekommenderat av proffsen. Man får många hår som växer under skinnet, samt huden blir irriterad.


Jag rakar BARA mothårs Stråna åker inte av om jag rakar medhårs, å andra sidan så har jag aldrig haft ett enda hår som krupit tillbaka under huden.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/12/30 :  00:41:47  Show Profile Send Allison One a Private Message
Föredrar nog Philips rakapparater, men efter fars dag så sällar jag mig till skaran som rakar sig med Mach 3.
Inte så tokigt resultat faktiskt!
Nivea heter rakgelen.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:45:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Frekvens: Varje dag till en gång i veckan beroende på planerad verksamhet

Metod: Hyvel - Nettos trebladsvariant (f ö samma som ICA:s och Apotekets)

Mjukgörare: Nivea rakgel

Dragteknik: Medhårs, mothårs och tvärshårs - annars fösvinner inte skäggstubben ordentligt

Liten specialare I: Håller rakhyveln cirka 45 grader vinkel i dragriktningen.

Liten specialare II: Har aldrig använt rakaparat under min drygt trettioåriga rakkarriär.

mvh/ Jörgen G




Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/30 14:50:41
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/12/30 :  19:31:27  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tillhör också en av dom som förordar goofy rakning (mothårs alltså). Annars blir det inte i närheten av lent-och-fint.

Metodiken är annars:
1. Kolla om det är mer än 24 h sedan förra rakningen (vilket det alltid är), isåfall gå till 2, annars till 3.
2). Raka bort det värsta med maskinen.
3). Tvätta ansiktet med Zirh Clean som innehåller någon mjukgörande olja också.
4). Applicera tillsammans med ljummet vatten Zirh Shave gel (kanonbra!).
5). Rakar med Gillette Mach 3 Turbo. Åt alla håll som man kommer åt.
6. Skölj av med ljummet vatten och på med lite Zirh Soothe.

Har ännu inte lyckats raka mig en enda gång så att jag har blivit helt nöjd. Att få halsen len verkar vara helt lögn, hur lyckas ni (håren på halsen växer mot ena sidan på halsen, skitknäppt)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/31 :  09:37:04  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag är nästan helt len, kör bara medhårs...........

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/31 :  10:32:40  Show Profile Send n0p a Private Message
Använder braun rakapparat oftast, inte ofta mer än en gång per vecka. Som tidigare medlemmar konstaterat så lite skäggstubb har ingen dött.

Testat ibland med hyvel och jag börjar blöda om jag rakar nedför halsen så att säga, vilket får antas vara medhårs (?) så måste raka mig uppåt. Kan nog bero på billiga hyvlar och dålig teknik, dock.

Börjar förövrigt komma till insikt efter 27 år att man nog är dömd till ett liv med patetisk/missprydande skäggväxt... Någon som känner igen sig?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/12/31 :  14:30:11  Show Profile Send Lepra a Private Message
Bästa hyvlarna är helt klart gilette´s engångshyvlar och Wilkinson Sword. barnrumpelen!

drar ett varv med apparaten när flickvännen undviker en pga vildvuxet skägg.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/01/02 :  16:56:38  Show Profile Send Peter S a Private Message
ICA vit enkelt-blad engångshyvel i storpack. Varmt vatten i ansiktet ock kniven RAKT på och mothårs.

Lödder är för fruntimmer och mesar

Edited by - Peter S on 2006/01/02 16:58:39
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/01/04 :  11:17:32  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm raka sig....

hmmm ja just det det är det där som frun tjatar om att jag ska göra i bland... och då blir det med hyvel i den varma goa duschen...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/04 :  13:29:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trimmer, 12mm, när jag orkar. Varannan vecka eller så. Slätrakat är alldeles
för jobbigt, med min skäggväxt blir det ju stubb på några timmar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/04 :  13:57:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
n0p: Vet hur det är... Har fläckvis skäggstubb på kinderna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:07:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
I duschen, med Gillette Sensor Excel.
Apotekets raklödder oparfymerat eftersom jag hatar parfym som luktar billigt.
Mest medhårs utom precis under hakan där jag ofta får ta lite mothårs också.
Jätteviktigt att man sköljer av hyveln noga efter varje drag så bladen inte låser fast i fel läge så man får skärsår.
Oftast varje dag, ibland hoppar jag över en eller två dagar.
Känns huden torr så använder jag Karbasal från Apoteket.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:22:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Engångshyvel i duschen utan andra tillbehör en till två gånger i veckan.

Medhårs utom mellan hals och hakspets där stubben ligger ner. Har inte råkat ut för inväxt dock.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/05 :  14:35:53  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Om man har problem med infekterade raksår och finnar kan jag rekommendera klorhexidin som bakteriedödande rakvatten. Jag använder Apotekets fettfria ansiktgelé för att återfukta.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:03:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Gilette Mach 3 och det raklödder som för stunden finns i skåpet.
Nya blad kommer det med jämna mellanrum i brevlådan. Smidigt
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/01/07 :  16:35:51  Show Profile Send 10 a Private Message
Oj, det är många som precis som jag lägger ut en förmögenhet på Mach 3-blad! Dock har jag tröttnat på det och det halvtaskiga resultatet och efter att ha sprungit på [url=http://www.badgerandblade.com/]Badger & Blade[/url] och [url=http://www.shavemyface.com/]Shave My Face[/url] är jag nu i färd med att testa en Merkur-hyvel i stället. Billigare är det i alla fall, men hur bra jag lyckas med den återstår att se!

Men, som det ser ut just nu:

1. Mysigt varm dusch med ansiktstvätt (eller skrubb nån gång i veckan).
2. Applicering av rakolja om jag inte har rakat mig på några dagar (i går tog den dock slut, så ny måste inhandlas -- ett äventyr i sig! ).
3. På med sprejskum (eller emellanåt gel som jag tycker ger ett lite bättre resultat på min rätt grova skäggväxt, men som är lite bökigare att använda).
4. Rakning med Mach 3-hyvel och blad som kostar som guld med avsköljning under så hett vatten som möjligt mellan dragen.
5. Sköljer ansiktet i iskallt vatten efter avslutad rakning.
6. Trycktorkar med handduk.
7. På med (för tillfället) Biotherme Active Shave Repair för att lindra hudens reaktion lite.
8. Efterta med rakapparat på de två ställen skithyveln vägrar ta rent på! Det här steget retar jag mig på varje gång och är en starkt bidragande orsak till att jag vill testa nåt nytt.
9. Applicering av lotion för att återfukta.
10. På med lite "lukta gott" så flickan blir nöjd!
11. Njut av svedan!

[edit]Glömde ju ett steg! [/edit]

Edited by - 10 on 2006/01/07 16:37:07
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/01/07 :  16:39:30  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Testat ibland med hyvel och jag börjar blöda om jag rakar nedför halsen så att säga, vilket får antas vara medhårs (?) så måste raka mig uppåt. Kan nog bero på billiga hyvlar och dålig teknik, dock.

Standard är att håren växer lite olika på olika delar av ansiktet och halsen, så testa dig fram! Dessutom behöver du vänja huden vid hyvel i stället för apparat, så ge det ett par veckor.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2006/01/10 :  04:55:44  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Ett knep för den som våtrakar sig med hyvel, är att använda hårschampoo istället för raktvål. Skägget brukar (snabbt) bli lite mjukare då.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000