HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/28 :  14:54:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag börjar så smått fundera igen på om man skulle göra ngt för att höja kvaliteten på ljudet därhemma lite. Min nuvarande utrustning består av Vincent och AV (se signatur). Högtalarna står idag på superspikes.

Svagheter i systemet är väl en bas som kan bli lite fastare och snärtigare med bättre detaljförmåga, mellanregistret som ibland kan hårdna lite (t.ex. med vissa kvinnliga röster) och som säkert kan få lite bättre upplösning. Diskanten är jag nöjd med - mjuk och behaglig med detaljer behållna.

Det jag funderar och undrar mest över nu är vad som troligast är den svaga länken i mitt system. Det gamla hederliga rådet att lyssna själv gäller ju fortfarande, men jag är ändå intresserad av era erfarenheter och råd. Vad ska jag byta? Och till vad?


Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/28 :  17:41:16  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Mitt personliga tips är att testa ett nätfilter eller testa att byta nätkablarna. Brukar strama upp basen och förbättre mellanregistret.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/12/28 :  17:48:30  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Du har inte funderat på att köra samma märke/filosofi på kablarna i signalkedjan?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/28 :  17:53:36  Show Profile Send svejk a Private Message
Har du inte jobbat med placering av högtalare gör det. Prova med SD eller liknande mjuka fötter under högtalare. Innan jag plockade in absorbenter m.m i mitt rum funkade mjuka fötter bättre, med spikes blev det skrikigt efter akustik pryttlar var Soundcare bäst.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/29 :  10:47:50  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Den mest prisvärda uppgraderingen som går att göra är akustikförbättring anser jag. (Om man är singel eller har en förstående andra hälft som tillåter lite udda prylar i rummet)

Har hört häpnadsväckande skillnader på "obehandlat" rum och ett korrekt dämpat rum. Inga kablar kan komma i närheten av dessa skillnader.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2005/12/29 :  11:21:54  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
de gånger jag hört vincent har de låtit lite luddigt jämfört med en del andra grejer, tror även att en uppgradering till Mi3 istället för M3 skulle göra en HEL del. det är bara att börja låna hem prylar och testa!

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/12/29 :  14:14:08  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
staffann:
Vincent representerer "enligt" egne erfaringer normalt relativt bra ytelse for pengene, men på de parametere som du etterlyser tror jeg at du - med de komponenter som ditt system består av for øvrig - har en god del å hente på en oppgradering på forsterkerfronten, ev. også bytte til en mer oppløst og "harmonisk" lydende CD-spiller.

Jeg ville først prøve ut alternative forsterkere i det aktuelle prissjiktet, var jeg deg. Deretter kan man jo alltids vurdere bedre signalkilder og høyttalere, også, om budsjettet tillater det.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/29 :  14:45:33  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Tack för synpunkterna hittills.

Min hifi-handlare (Malmsjö hifi i Hbg) tyckte också att jag skulle testa ett nätfilter. Han menade dock att det absolut kunde förbättra mellanregistret, men att mina basproblem troligen inte skulle påverkars nämnvärt. Det är möjligt att jag lånar hem och testar.

När det gäller kablar är högtalarkablarna ganska nya. Balenserade alternativ till signalkablarna har prövats (bla Audioquest Jaguar) men de gav ganska liten förbättring, helt enkelt inte värt pengarna.

När det gäller högtalarplacering har jag testat det mesta som går att göra utan att ta bort rummets funktion som vardagsrum. Enligt importören ska inte AV stå på mjuka fötter eftersom det är viss inbyggd dämpning i högtalaren. Men vad jag borde pröva är att sätta tillbaka orginalspikes och jämföra med mina superspikes. Värt att nämna är också att jag har ett trägolv och att hela huset (från 1910 eller så) är uppbyggt på trästomme. Det märks att golvet rör på sig när man går. Kanske ett par tunga stabila plattor för högtalarna att stå på kan vara ngt?

Akustik har jag funderat på. Men var kan man få tag på absorbenter (eftersom det framför allt är basen som jag vill åtgärda i detta steg) i Skåne? Jag har faktiskt lite plats i två av rummets hörnor, så det är inte helt omöjligt om det bara finns en försäljare (och helst att man kan låna för att testa).

Så till sist elektroniken: ja, Vincent är känd för att ha lite rund bas. Bernt på Malmjö hifi har lånat ut en Naim CD5i till mig, och jag ska låna motsvarande förstärkare på fredag. Då kan jag börja få ett hum om hur mycket elektroniken gör. Jag kan redan nu rapportera att med Naim CDn är mycket eller allt av hårdheten i mellanreg borta. Det är också mycket stampa takten även om det fortfarande finns lite mycket rundhet i basen. Men nåde den som bara vill slölyssna lite - det accepterar inte denna apparat ;-)

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/29 :  15:32:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är du inte rädd för enklare DIY finns det en mycket intressant och dessutom billig akustikförbättring här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000