HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thule IA60/100, Primare I20, fler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:48:53  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Är på jakt efter nytt förstärkeri. Högt är Monitor Audio RS1 och kablaget det från Xindaks billigare sortiment.

Vad har jag missat i den här klassen?

Design väger tungt då jag inte vill gömma undan elekroniken utan hellre visa upp den

NAD går alltså helt bort.

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/21 :  22:09:01  Show Profile Send OcA a Private Message
NAD Silverline borde ju kunna funka både estetiskt och ljudmässigt förutsatt att du gillar ett stort, dynamiskt ljud med bra tryck i botten samt en gnutta värme? En begad NAD S300 får du för mellan 6-10k beroende på ålder och skick. De spöar de stärkarna du räknat upp rätt rejält. Du behöver knappast bry dig om vilka högtalare du vill uppgradera till senare eftersom den driver allt du kopplar till den... Har en själv och har haft Primare A20MkII innan och S300 är bättre på alla sätt. Primaren låter rätt grå och stel, ja grynig är väl ett ord som passar bra i jämförelse. NAD'en är extremt detaljerad och dynamiskt, men blir aldrig grå och analytisk utan presenterar ljudet med stor spelglädje. Synd att du bor så långt norrut, annars kunde du fått provköra min. Sedan finns ju matchande CD också som du kan hitta för runt 3000:- och uppåt. Rena reapriset... Silverline är det enda som NAD gjort som är snygg design. Resten av sortimentet ser rätt DDR ut.

Helt OT nu... Du hänger på GMF också, va? Heter Kortklippt på det forumet, men har tappat intresset för gitarren på senare tid. Har blivit Hi-fi istället, men det brukar vara så. Ena intresset tar över det andra och det går i vågor...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/21 :  22:33:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Så öststatsmässig är väl inte titanfinishen?
Fast om du är ute efter begagnat kan den kanske vara lite knepig att få tag i.
Bilderna är på en C372.

Utan blixt:


Tagen med lite blixt plus exponering efter:


Men det är som så mycket annat en smaksak. Tänkte dock jag kunde lägga in bilder eftersom de som finns på NAD's och HiFi Klubbens hemsidor inte är bilder på riktiga apparater utan datorrenderingar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/21 22:42:37
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/21 :  22:58:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Annars kanske Atoll IN100 eller Hegel H1 faller herrn på läppen?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/12/21 :  23:25:23  Show Profile Send Andrén a Private Message
Som herren ovanför propagerar, så instämmer jag helt med att Hegel är ett bra alternativ.

När jag själv var på jakt efter ny stärkare så lyssnade jag runt en del, men framförallt Hegel och primare (i30). Iaf så tyckte jag dessa spelade mycket bra, dock så valde jag Hegel H1 för att den hade mer pondus och mer bredd i ljudbilden, och den var billigare.

Primaren spelade helt klart i samma klass och gav en god synergi med mina högtalare, så denna kan jag också rekommendera. Men hittar du en hegel till gott pris, Köp Den!

Har kanske skrivit om det i någon tråd, men om du vill så kan jag fylla på med intryck, och även på flera stärkare i samma klass som jag lyssnade på.

Mvh Karl-Johan

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:34:09  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
OcA--> Visst är det jag Heter någon MullBenkt så är det jag

Det blev väl ungefär samma intressedimp vad gäller gitarrer för mig. De jag har klarar jag mig med. Men kraven på ljudet från stereon har alltid varit högre än vad plånkan tillåtit.


Vad gäller pristak så är det lite känsligt då jag som student inte har råd med vad som helst. HELST inte över 5000:- och redan då är det väl beggat som gäller.

Silverline funkar rent estetiskt helt okej. Hegel och Atoll måste jag erkänna att jag har noll koll på. NAD's Classic-serie kanske SER bättre ut i Titan, men plasten gör att jag ryggar tillbaks. Då var fasen min lilla Cambridge 340A snyggare.

Jag får spåna vidare och jaga med lykta och älgstudsare på begmarknaden. Som musiker är det ju mest där man hänger ändå

Edited by - MullBenkt on 2005/12/22 00:40:59
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/22 :  11:27:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
MullBenkt:
Jag vet att det är en smaksak men jag kan inte hålla med om att NAD'en skulle vara plastigare än Cambridge, jag har en 640T (FAM/DAB radio) också som står ovanför så att jämföra är inte särkilt svårt. Knapparna håller samma klass ungefär och det som skiljer är att fronten är tjockare på Cambridgen men båda är i metall... Tycker inte att 12 kg är tecken på särskild plastighet heller.

Men som sagt, du får tycka som du vill såklart!

Synd att du bor så långt norröver (eller är det synd att det är så dåligt med butiker?), eftersom det försvårar att gå och pilla på olika alternativ...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/22 11:36:45
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:29:04  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag spelar själv med en Thule IA100. Jag tycker att den är mästerlig när det gäller bas och med lite mindre högtalare är den fantastisk. Jag har kört den med B&W 603S3, Audiovector M1 signatur och nu senast Canton RC-L. Den fungerade klart bäst tillsammans med mina 603'or. Audiovector högtalarna och mina nuvarande Canton gillar lite mer effekt. Mitt vincent slutsteg är dock fortfarande sönder så jag lever som sagt glatt vidare med min Thule.
Fjärren suger dock.....

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/12/22 12:29:56
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:29:23  Show Profile Send Piggen a Private Message
Kanske en beggad Amplifix kan vara något?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/22 :  17:44:14  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det är pissdåligt med butiker just i Piteå. Jag måste liksom jaga runt på hemsidor och ringa upp butiker i Skellefteå och Luleå för att veta vad de har hemma. Att bara åka dit på vinst och förlust är lite idioti.

Machine, på vilket sätt suger fjärren? Funktions- eller designmässigt?

Piggen, Amplifix har jag hört talas om, men där slutar mina kunskaper. Berätta gärna mer!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:05:05  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Och naturligtvis, tack för alla tips hittills!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:29:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Brorsan har en thule IA100 som han är helnöjd med, han kör den med ett par B&W 603 S3 (om inte minnet sviker), samt en rotel cd.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/12/22 18:30:41
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:33:41  Show Profile Send Piggen a Private Message
Amplifixen kan väl sägas vara en "budgetkonstruktion" från Micke Bladelius. Har ett antal år på nacken, men är en mycket trevlig stärkare.
Levererar en 115W i 8 ohm, om jag inte minns fel. Gissningsvis så kan du komma över en begagnad rackare i mycket fint skick (dom blir ofta väl omhändertagna) för ca 6-10 kkr. När den slutade säljas tror jag nypriset var runt 17kkr.
Sök på forumet och du kommer garanterat att få måååånga träffar!

Jo förresten, jag hade en Thule IA100 en gång i tiden och "uppgraderade" till Amplifixen, ett klart lyft!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:48:26  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ja, alltså den totala budgeten för förstärkare & högtalare ligger på ca 11tkr och då har jag verkligen sett till att vårterminens middagar kommer bestå av nudlar. För att få tag på ett par högtalare jag trivs med rent utseendemässigt så märker jag att fördelningen blir ganska precis 50/50 vad gäller pengar till vardera del.

Men tack för tipsen! Man kommer ju alltid att uppgradera nån gång i tiden.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:28:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Har du stärk och CD nu, eller är det kris?

Föreslår att du står ut med det du har så länge och väntar med att uppgradera tills du har lite mer deg helt enkelt. Även begangat är det svårt att få ut några jätteklipp för totalt 5k kr för både CD och stärk. Om du har tålamodet och sitter på ok prylar redan är det bättre att hålla i slantarna och kanske jobba lite extra i sommar och kanske lägga 10k på "nya" prylar?

Inte så roligt förslag kanske, men iaf väldigt vettigt.

Kollade ditt system och det går nog att leva med ett par månader till tror jag. Du kommer nog inte få en så himla stor förbättring genom att köpa två nya enheter för 2500:- stycket är jag rädd. Blir nog mer ett steg åt sidan än ett steg framåt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:35:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Just nu har jag bara cd/DVD som jag tänkt behålla som källa. Så det blir typ 5000:- för stärkare och 6000:- för högtalare eller vice versa.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:11:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, det blir ju lite lättare att hitta något vettigt för 5k än för 2,5k...

Det går att hitta Primare A20MkII eller I20 för runt 5k. Mycket bra för sin prisklass med gott om ström, ljudet lutar en gnutta åt det varma samt ett dynamiskt och svängigt ljud. Råder dig ändå att kanske skramla ihop ett par tusenlappar till och komma upp i Ampkifix, NAD S300 och liknande för där händer det verkligen grejer!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:45:10  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ja, man ska ju alltid spara lite extra, men ärligt talat är jag lite less på att spara. Kan inte lägga undan så mycket varje månad så det kommer att ta lååång tid innan jag kan dubblera budgeten.
Go to Top of Page

bpahe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/12/29 :  12:32:09  Show Profile Send bpahe a Private Message
"Machine, på vilket sätt suger fjärren? Funktions- eller designmässigt?"

Skall ta hem en IA100 nu i dagarna, är mycket spänd på hur den ter sig i förhållande till min gamla NAD 302/214-kombo.
Kan dock intyga att fjärren så vitt jag har sett inte håller samma standard som stärkaren i övrigt, den är av sådan typ som skickades med VHS-bandare i skiftet 1980/90!

/hans

Gott ljud!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000