HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köksradio som tuner till anläggningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/27 :  23:20:50  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag funderar på att fixa bättre radioljud än vad min nuvarande Walkman förmår. Tanken är att skaffa en köksradio som både kan användas fristående och som någorlunda kvalitativ tuner.

Viktiga krav är alltså:
-Bra mottagning
-Utgång, gärna linjenivå
-Högtalare
-Portabel

Gärna även:
-Antenningång
-Stationsförval
-Elegant
-Klocka

Jag har tittat på:
*Tivoli Model One, som saknar förval.
*Boston Recepter, som vore utmärkt om den bara hade en utgång...
*Argon DAB1, där antennen tydligen kan bytas mot sladd.
*Pure Evoke/Elan, halvfula, få förval, saknar extern antenn för fm (?).
*Grundig Yacht Boy-modeller, plastiga, ingen extern antenn.
*Sangean-modeller, plastiga.

Vad tycker ni - har jag missat någon modell, borde jag prioritera annorlunda?

Alternativen till köksradio är väl att skaffa en NAD C422 som matchar övriga anläggningen eller en bättre begagnad tuner. Om någon har en köksradio eller stilren tuner till salu är det bara att skicka pm eller svara i min köpestråd.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/12/27 23:23:23

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/28 :  18:11:34  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Inga svar?

Jag hittade lite diss om Tivoli Model One på Cnet bland de mestadels positiva recensionerna:


Inte så bra mottagning som utlovat?

quote:
Impressive audio. Somewhat muddy and bassy depending on placement. AM section is poor--it's insensitive, yet produces several strong images of local AM stations. Cannot tune stations at high end of AM band (above 1650 KHz). FM is very noisy between stations with multiple images of local FMs while using an external antenna. Peak tuning is imprecise for distant FM--peak LED does not indicate best tuning. Tuning mechanism slips at several points through the radio's tuning range.



Brum från transformatorn?

quote:
None of the product reviews I've read mention the audible and annoying 60 cycle hum that the internal transformer within the Tivoli Model One radio produces when powered from the AC power line. When asked, the Tivoli telephone help line person stated that this hum was normal, that it was due to the AC transformer being located too close to the volume control, and that this was the way that Henry Kloss had designed the radio. What BS, Henry would roll over in his grave if he knew. The hum is caused by the use of an inferior power supply and internal transformer. The suggested workaround is to purchase, at the owner's expense, a separate external 12 volt wall wart AC to DC transformer. This does solve the problem with the hum.



Inbyggd EQ eller är det högtalaren? Vad händer om man kör line out?

quote:
RF performance so-so at best despite product claims, non-defeatable AFC, built-in EQ makes EQ'd male voices (=Nearly all) sound tubby, not quiteworth price IMHO.



Någon som kan kommentera dessa klagomål? De flesta på detta forum verkar nöjda med den som köksradio, men har ni jämfört den med riktiga tuners i huvudanläggningnen?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/12/28 :  21:11:31  Show Profile Send HJ a Private Message
Jag har samma dilemma som du. Är på jakt efter en Thule eller Primare-tuner men funderar allvarligt på att skaffa mig en Tivoli PAL istället. Den har visserligen inte linje-utgång utan endast hörlurs-utgång. Vet inte hur den klarar av att driva en ingång på stärkaren men som vanligt måste man väl testa själv för att bli säker.

Fortsätt gärna att informera om vad du kommer fram till och lycka till i din jakt.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/12/29 :  02:58:54  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Jag måste, tyvärr, instämma i kritiken mot Tivoli Audio. Tunerdelen är så känslig att kanaler "spiller över" mellan varandra. Tydligen har jag nån lokal station som ligger nära P3, för den har jag svårt att få in utan att det brusar (SRs kanaler bruker ju generellt ha väldigt bra täckning). Det kan tilläggas att jag bor ett par kilometer från Nackamasterna, så signalstyrkan är det inget fel på.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2005/12/29 :  20:34:27  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.

Har använt min Tivoli Audio M1 som tuner till min anläggning med gott resultat.
Får oxo hålla med om problem med inteferenser av intilliggande stationer.
Får mixtra med intern/extern antenn, bor i göteborg och har själv problem med detta.
Ljudmässigt tycker jag det låter ok för radiolyssning.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/29 :  21:26:55  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag bor på Lappkärrsberget i Stockholm: Fri sikt till nackamasten, men betongväggar och när jag hade receiver och t-inomhusantenn tyckte jag inte att mottagningen var riktigt tillfredställande. Flyttar iofs kanske snart.

Jag tittade förbi Hifiklubben idag och Argon DAB1 känns ganska lockande. Den är något billigare (1298 kr), har sex snabbval och väckarklocka och dess antenn är alltså fastskruvad på en koaxkontakt. Plus extern strömförsörjning för att minska transformatorbrum. Frågan är då - hur bra mottagning har den?

Tillägg: Enligt Aftenposten/Forbruker.no är den bäst av fem testade (DAB-kapabla) apparater. Dock kanske de inte lyssnade så mycket på FM-radio.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/12/29 22:59:46
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/29 :  22:44:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tänk på att om du planerar att lyssna på andra kanaler än SR's så är det inte säkert att sändaren sitter i den "stora" masten.
Om man står ut med privatradio är en separat fråga men jag tänkte jag kunde upplysa om det.

http://se.radiofakta.com/frekvenser/frekvensersok.asp kan man se varifrån de olika stationerna sänder.

I Stockholm sänder en del privatradio från kontorstornet på Forum Nacka t ex.
Här i Uppsala sänder SR och TV från Vedyxamasten medan de "stora" privatradiostationerna sänder från Rickomberga...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/29 22:44:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000