HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Uppgradera/fixa dator !!!???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/25 :  19:54:05  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan alla tomtenissar/nissor

Har nu haft problem med datorn ett tag. Sonens spel börjar bli för "jobbiga" och hårdisken för rörig
CPU kör gärna och länge på 100% när han spelar.

Har funderat på att spara allt viktigt på skiva och formatera om.. men vet att det nog kommer gå åt pipan

Tänkte istället hitta en hårddisk till på rean i morgon, ploppa in den och föra över det viktigaste - kolla att det funkar - den rensa och formatera den gamla.
Mer Gb skadar aldrig

Vad tror Ni kunniga om min "plan".

Del två är en utökning av lite ramminne och sådant. Många av spelen nu kräver ju en heeel del.

Har nu följande:
AMD Athlon XP2500+ 1.83 GHz,
120 GB hårddisk
512 MB RAM

CPU blir bättre beg från broder inom några månader. Tänkte mest på ramminnet...Kanske dubbla det ?
VAD tror NI !!!!!

M


Ps, Sonen fick ett Logitech G15 tangentbord av släkt.....Wohoooo
och en beg Compaq Trinitron P100 22" skärm - ersatte den gamla 17 tummaren....wahowaaaahhh Mina gamla 40-åtiga ögon älskar den

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/25 :  19:57:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Grafikkortet är viktigast för spel...vilket sitter i er burk?

Annars köp minst dubbelt så mycket Ram-minne (1 GB är nästan minimum idag, även om jag själv har 768 MB och det funkar i de flesta spel ), det kommer att göra susen. Kör även defragmentering av hårddisken efter att ha tagit bort det ni kan. Vips kommer datorn att må betydligt bättre!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/25 :  20:12:45  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan Matte
Glömde som sagt var grafik informationen
Nvidia Geforce3 Ti 200.
Även detta kommer uppgraderas med ett bättre beg från brodern.

quote:
Kör även defragmentering av hårddisken efter att ha tagit bort det ni kan.

De börjar ta lååång tid, senast 4 timmar med Windows Diskdefragmenterare

Skall kolla ramminne på nätet nu
Tackar för experthjälp är novisklåpare själv

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/25 :  20:15:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
För spel är grafikkortet numera oftast viktigare än processorn. Den processor du har nu borde räcka för att spela i princip alla nya spel så länge som grafikkortet hänger med, räcker med att lägga runt 2-3000 kr på ett "tillräckligt" bra kort (kostnaden för grafikkortet är numera en stod del av kostnaden för datorn).

Dubbla minnet kan också hjälpa men det beror lite på vad man spelar. Ex. BF2 kräver i praktiken 1 GB RAM för att blir spelbart oavsett datorn i övrigt.

Titta på www.sharkyextreme.com så får du tips på hur en modern speldator bör vara konfigurerad.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/26 :  01:52:59  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
mace; stoppa i en ny hårddisk, installera sen Windows på den nya hårddisken. Den gamla hårddisken ska du inte ha i burken, det kan förvirra dig och jag har sett ett par konstiga saker hända ibland (NTDETECT, BOOT.INI och NTLDR hamnar på disk 2). Fungerar allt så kan du sätta in din gamla disk som slave, föra över alla dokument, bokmärken, sparade spel osv.....
Går det åt h*lvete med installationen så har du den gamla Windows installationen kvar och kan göra ett nytt försök.
Mer minne och nytt grafikkort rekommenderas även av mig.

f95toli;
Håller med dig om BF2, 1GB minne för BF2 räcker knappt, jag fick stoppa in 2GB i min 2.6GHz för det inte skulle lagga. Drar jag upp Task Manager när BF2 är igång drar det 900MB RAM minne, och lika mycket ligger i Page Filen.

Nästa steg för mig är SCSI. Synd bara hårddiskarna låter så mycket och kort/diskar kostar så mycket, annars skulle jag haft det redan.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/26 :  09:32:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bättre grafikkort, mer ramminne och städning & defragmentering av hårddisken kommer ge stora förbättringar. Glöm processorn tills vidare, den kan hänga med ett tag till. Glöm inte kolla hur mycket ramminne moderkortet kan hantera samt se till att ett nytt grafikkort får tillräcklig kylning från fläkt eller liknande samt ström från nätaggregatet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/26 :  19:33:50  Show Profile Send mace a Private Message
Hurra vilka bra svar

quote:
Glöm inte kolla hur mycket ramminne moderkortet kan hantera


Enligt manualen skall det gå med "up to 3 GB of unbuffered PC3200/2700/2100/1600 non-EEC DDR RAM memory. Dual-Channel DDR400 support" Pheeew

"3 x 184-pin DDR DIMM Sockets"

Kollar just priser på JME-Data, skiljer inte mycket på 120 & 250 GB !!!
Är det mycket bättre med de 16MB cache man får med 250 giggabytaren än de 8MB cache jag har nu ??

Det här skall nog gå bra tack vare ER !!!
Datorspecifikationer.....de jävliga förkortningarnas helvete på jorden

M

Edit, funderar på dessa:
LYX !!
quote:
Maxtor DiamondMax Plus10 250GB 16MB cache 7200rpm IDE 969 kr.


Lite billigare,
quote:
Maxtor DiamondMax Plus10 160GB 8MB cache 7200rpm IDE 759 kr.



Eller denna, "budget" men tyst !
quote:
Maxtor DiamondMax Plus9 120Gb 8Mb 7200rpm UDMA-133 Vätskebaserat lager TYST! 699 kr.



What Say Ye !!?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/12/26 19:39:59
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/26 :  20:16:58  Show Profile Send mace a Private Message
Kan man blanda RAM minne storlekar...liksom ??

Det sitter 2 x 256MB där nu vilket inneböär att det bara är en ledig öppning. Kan man då trycka dit en på 512MB i den sista för att få 1GB ?? Eller måste man skrota de två på 256MB

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/26 :  23:46:59  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Peta in 1 GB PC3200 i den lediga platsen. Om de gamla minnena är PC2100 är det nog värt att slänga ut dem för att utnyttja den högre hastigheten hos det nya minnet*, kanske till och med om de är PC2700. Om du slänger ut de gamla kan även 2*512/1024 MB PC3200 vara ett alternativ för att komma åt dual channel.

200 kr mer för dubbla hårddiskutrymmet låter attraktivt om du har råd. Det skiljer inte så mycket i ljudnivå mellan diskarna - ska du få ned ljudnivån är det effektivare att byta fläktar.

*Slöaste minnet begränsar busshastigheten för alla.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/27 :  00:14:12  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
kolla hur snabba hårddiskar den tar (moderkortet) det påverkar oxå

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/27 :  01:00:54  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Vilket moderkort har du? Det borde stå i manualen hur du kan/ska sätta dina minnen. Om du bara har 3 slots för minnen tror jag du kan mixa hur du vill. Bäst blir nog om du kastar ut de befintliga och köper de snabbaste minnena du kan stoppa in i burken, som guldfisk också rekommenderar.
Mitt moderkort t.ex vill bara ha identiska minnen. Det kostade en slant när jag gick från 1GB till 2GB, men det var det värt.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/27 :  01:48:20  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tänk dock på att om du med två likadana minnen på ditt mdoerkort så kör datorn dom automatiskt i "Dual Channel". Vilket går fortare, dock så avaktiveras den funktionen om du kör med t.ex ett eller tre minnen. Säger som dom andra: Köp mera minne, nytt grafikkort och ominstallera helst datorn helt,så ska du få se på bullar!

Kolla in:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313555&cks=PRLBra och billigt grafikkort som klarar alla dagens spel med glans.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000