HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Åka bräda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/21 :  04:40:13  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag funderar på att åka med ett par från jobbet och prova åka snowboard. Är det någon som åker här på forumet som kan ge tips?
Jag har aldrig åkt skidor i hela mitt liv, så jag är en absolut newbie på alla vintersporter.

-Lars, snart med brutet ben

Nu i North Carolina, USA.

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:05:37  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Skidor är lättare att åka i börja eftersom du kan hålla balansen lättare. men å andra sidan tar det mkt längre tid att bli en bra skidåkare än en bra brädåkare. Gjorde en sessong i österike för ett par år sedan och vi var alla överens om att skidor är roligare i pistade backar men bräda är rolligare offpist i lössnön. skall du åka bräda så räkna med någon dag innan du kan ta dig ner för en backe på ett vettigt sätt. fixa ett par knäskydd för du kommer trilla mkt frammåt och bakåt.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:17:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bägge har sina för- och nackdelar. Har du aldrig stått på någondera glidtransport såsom bräda eller skidor - så skulle jag tagit brädan. Såvida du inte är en övernaturlig talang med dina ben och i kordination? Skidor har jag åkt några gånger... Aldrig bemästrat(ser ut som värsta muppen i backen!)... Bräda lärde jag mig åka på 1tim!

Så snowboard tror jag är lättare att lära - men det har ju sina nackdelar också; Inga stavar. Går inte att "skejta" till liften om du inte åker hela vägen fram. Ett jädra spännandes på bindning/spännandes av bindning - för att "putta" dig fram istället.

Du kommer bli mörbultad vilketdera!

M
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/21 :  10:45:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det finns ju bara två sätt att ta sig ner för en backe
Moped eller telmarksskidor
Av dessa är telisskidorna att föredra

Bräda har jag inte provat än med någon ska man väl göa det också

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/12/21 10:46:58
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/21 :  10:47:34  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
No pain no gain! Jag är beredd på att det kommer göra ont, det gör allt nytt man provar på. Man lever bara en gång!
Jag hoppar på en bräda och ser vad som händer. Går det helt åt helvete så finns det säkert en bar i närheten som jag kan besöka istället. Ner kommer man alltid, upp är svårare. :)

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/21 :  10:49:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Alla som åker bräda tränger sig i liftkön, dom hasar i backarna och förstör pisterna.

Troligen har brädåkarna nått med segregeringen och den höga stadsskulden att göra också...men jag är inte helt säker på hur än...




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/21 :  11:09:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Alla som åker bräda tränger sig i liftkön, dom hasar i backarna och förstör pisterna.

Troligen har brädåkarna nått med segregeringen och den höga stadsskulden att göra också...men jag är inte helt säker på hur än...



DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/21 :  13:29:46  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag är i grunden skidåkare, men provade snowboard några sportlov under och efter gymnasiet. Det har jag slutat med efter att jag gjorde 1,5 huvudvolt med skruv framåt i en svart backe. Med huvudvolt avses här att jag lätt snuddade i marken med ansiktet i volten och krossade mina skidglasögon. Efter att jag bromsat in 30 meter längre ned och försäkrat mig om att ögon och nacke fortfarande var hela, insåg jag att det var en gudomlig varning och sista dagen jag åkte snowboard.

Jag vill helt enkelt åka för fort på/för snowboard. Surfa lössnö är kul, men det får man så sällan göra. Tricks är inte min grej.

Ska du lära dig åka snowboard, börja i minst blå backe, så att du ligger på skär och måste utnyttja kanterna på brädan. Det är svårt att få balans när man åker rakt i flacka backar.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:45:44  Show Profile Send lindvall a Private Message
Rejäla skydd är bra att ha. Man har ju hört att det är tusentals som bryter handlederna vid snowboardåkning!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:50:45  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nu skrammer ni mig, volter och brutna handleder.

guldfisk; jag laste nagot en OS mastare hade skrivit i Mens Health, att det ar lattare att borja aka i normal backe an nyborjarebackarna, kanterna hugger och man trillar hela tiden. Jag antar att bla backe inte ar nyborjarebacken, som du foreslar?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/22 :  01:11:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Åka släplift är värst...

När du har lärt dig att svänga åt båda hållen, kan du ge dig upp i röd backa,,, Undvik transportleder,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/22 :  01:12:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Handlederna är det som smäller lättast. Det jag tyckte var värst när jag började med bräda var att man måste ha lite fart innan man får flyt i åkningen.

Men jag håller med om att har man inte åkt nått så är bräda att föredra. Glöm inte en WOK över rumpan bara , o lycka till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/22 :  09:47:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hanskar med skena över handlederna och knä/rump skydd är att rekomendera.
En stor gnutta oräddhet och en förmåga att flina potentiell grov kroppskada i ansiktet hjälper oxå.
Sen tycker jag att åka bräda är som att flyta fram i himmelriket medans kryckåkning mest känns som teknikbögeri. Är man verkligen uppkäftig skall man skaffa sig en lång hård racingbräda tillsammans med erfoderliga skydd. Det går undan i backen på ett sätt jag aldrig varit i närheten av med kryckisar. INGEN, säger INGEN skidåkare hade en sucken chans att hänga på mig, men det är mycket otrevligt att göra misstag i de hastigheterna. Hade jag haft ryggskydd och en bra hjälm mm så hade jag lätt kunnat komma upp i dubbla hastigheten. Jag lovar, man känner sig som ett Lockheed SR71 i backen! Det är bland det närmsta överljudsflygning man kan komma som upplevele utan att blanda in motorer å sånt. I ett långt skär som lämnar ett 3 mm brett spår så ligger man med huvudet ca 40 cm från snön och det går så fort att det är svårt att andas i vinddraget, ändå hasar inte brädan nått, bara skär som ett rakblad. (om brädan börjar att hasa så har man gjort ett grovt misstag och man får nog börja fundera på hur man skall ta sig ned med div brutna kroppsdelar!)
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:39:24  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Nu skrammer ni mig, volter och brutna handleder.

Så illa ska det väl inte behöva bli... men ont i baken å knäna kommer du nog få

Mina tips är våga våga våga.... du måste lägga tyngden på framfoten, annars går det inte... och för mig va det lättare att börja i en backe med lite lutning... dvs inte dom gröna iaf.

Annars är det grymt kul me snöbräda synd att det blir allt för sällan bara


Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:06:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Moped eller telmarksskidor


Har provat bägge! Rekomenderar inget av dom
Börja med ett par "vanliga" slalomskidor du !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:46:11  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

EngelholmAudio Posted - 2005/12/21 : 10:49:01 Alla som åker bräda tränger sig i liftkön, dom hasar i backarna och förstör pisterna.

Troligen har brädåkarna nått med segregeringen och den höga stadsskulden att göra också...men jag är inte helt säker på hur än...






Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/22 :  17:22:06  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tekniskt är det väl inte så svårt att åka bräda egentligen. Följer man båra några goda råd (som man kan få) så skulle det gå bra... det är väl så att man inte riktigt vågar släppa lös. Vågar inte lita på sig själv...

Själv provade jag först i barnbacke och det gick ju inte alls.... blev gul och blå överallt. Sen efter någon timme var det dax för backen och då fick man lite mer fart och det blev helt plötsligt lättare. Sedan dess (ett gäng år sedan) har jag inte stått på ett par slalomskidor....
Bräda är hur kul som helst Inte för att man är någon "backhäckare" eller freestyle-"dåre" utan är mest bekväm och kan ta sig ner för en del av backarna.

Ett enkelt råd som alltid funkar är att luta alltid på brädan (till höger eller vänster), och speciellt om du åker rakt. Gör man det undviker man de där sneskären då marken träffar en alltför fort (som annars skulle ge -> AJ AJ).

/Mattias
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/24 :  06:10:36  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nu kommer det lite bra tips; vikten på frambenet, luta brädan. Styr gör man med bakfoten, om jag inte är felinformerad?
Våga gör jag, det blir en lagom backe, hitta en person som åker och ta en crash course av honom (bokstavlig talat), och sen är det bara att försöka. Ont vet jag det kommer göra, men man är väl en viking!
Det enda jag är rädd för är att slå ut tänderna, resten av kroppen läker ganska bra (förutom nacken och ryggen). Ska kanske leta upp mitt tandskydd......

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/24 :  10:07:30  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Hjälm är bra i allmänhet och i synnerhet när man lär sig åka bräda och kan få felskär (=>kroppen blir ena halvan av ett gångjärn).

När jag lärde mig åka så kravlade jag mig ut i backen, lade mig på ett skär och försökte kränga över åt andra hållet. Gick det inte var det bara att lägga sig och börja om. Se till att skor och bindning sitter ordentligt. Första dagen glappade min baksko i bindningen, vilket försvårade avsevärt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/24 :  10:42:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att försöka lära sig att åka utför -vare sig det är skidor eller bräda- utan hjälm tycker jag är snubb på idioti.
En skidbacke kan vara rejält hård (om solen ligger på under en del av dagen och det är många som åker så blir det alltid lite is) och många gånger så finns det gott om både sten och träd på sidan av backen, och innan man lärt sig svänga ordentligt så hamnar man lätt där.

Jag har aldrig skadat mig allvarligt när jag åkt skidor men däremot har ett par hjälmar fått ordentliga smällar, i alla fall ena gången så hade det nog gått rätt illa utan hjälm (isfläck och hög fart-> rätt ut i skogen och in i ett träd med huvudet före).



Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/24 :  11:25:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En självklarthet, f95toli, men tyvärr ingen vanlighet.

Mer hjälm i backarna!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2005/12/25 :  11:36:27  Show Profile Send Fredrik a Private Message
EA:
Alla som åker bräda tränger sig i liftkön, dom hasar i backarna och förstör pisterna.

Troligen har brädåkarna nått med segregeringen och den höga stadsskulden att göra också...men jag är inte helt säker på hur än...





Jag en skidåkare

!JBL
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/12/25 :  13:16:11  Show Profile Send Patrik a Private Message
Lars,

Bräda är enormt roligt! Men du skall, repeterar skall, köpa/låna/hyra ett par handledsskydd. Det är med händerna man tar emot instinktivt emot när man ramlar på brädan så det säger väldigt lätt knäck-knäck och du har två gipsade armar...

Tekniken är relativt lätt. Stå på brädan med bröstet rakt fram. Vikten kanske 70-80% på frambenet (beroende på backens lutning). När du skall svänga så böjer du knäna och sätter lite tryck på utsidan av framfoten åt det håll du vill svänga (tilta relativt lite). När du nästan är igenom svängen så reser du dig försiktigt och brädan kommer automatiskt räta ut sig och börja vilja åka rakt ner (det är här som man kan hjälpa till med bakfoten men försök utan för det är lättare att lära sig riktigt om man får in tekniken först). Sedan böjer du dig försiktigt ner igen och sätter lätt tryck på andra utsidan av framfoten och gör en sväng åt andra hållet.

Armarna kan man ha ut och frammåt. Typ som när man går emot någon man skall krama.

Bröstet rakt fram i åkriktningen hela tiden. Lugna fina rörelser. Öva gärna i barnbacken.

Är man nybörjare är det bra att börja med att stå på platt mark och lära sig hur brädan känns när du rör dig. Hoppa upp och vrid brädan 90 grader åt bägge hållen. När det funkar så vrider du 180 grader, och sedan 360 grader.

Räkna med att ramla hela första dagen.... Du kommer få ont i baken...

Men det är som sagt jättekul så du får säkert roligt!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/25 :  23:53:44  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag är en av dem som inte förespråkar handledsskydd, dock mot backgrund av inlines (åker även bräda och skidor). Benbrott kan förflyttas upp på underarmen istället. Köp armbågsskydd och lär dig trilla på armbågarna, inte händerna. Köp handskar som är välvaderade mot handflatan då man kan "slamma" handen, kan bli en rejäl pisksnärt mot hårt underlag typ is.

/J
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/12/26 :  02:14:30  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Bra guide Patrik, tack!

Jag hoppas allt kan hyras på plats, snowboard grejor kostar en hel del här i Japan, i allafall de jag har sett. Billigaste goggles jag sett kostade 900:- på Sports Authority!

Två månader kvar, jag är redan nervös och förväntansfull. Hoppas det blir kul!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000