HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda en Behringer deq-2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:45:57  Show Profile Send l99_man a Private Message
Hej Allesammans!

Har införskaffat en DSP i form av en Behringer DEQ-2496. Tänkte "shapa" till rumsakustiken. Nu till problemet: Det är ju inte direkt något välljud man får när man drar signalen genom apparaten. Ok, jag vet, man får vad man betalar för... men kan man modda den på något enkelt och smidigt sätt? Jag är inte allt för high på elektronik, men det finns ju resurser på detta Forum!
Någon som har erfarenhet av denna leksak och som också har opererat innanför skalet?

/Martin

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:55:59  Show Profile Send weedo a Private Message
Låter den inte bra? Behringer själva säger ju att den är av typen "ultra high-precision". Då måste den vara jättebra.

Nä, jag ska sluta vara ironisk. Att modda en burk som är så pass avancerad som Behringer DEQ-2496 trots allt är...hmmm... nja, lätt är det inte. Det kräver en rejäl djupdykning ("reverse engineering") i både hård och mjukvara.

Jag skulle nog säga att att det inte är mödan värt. Dock med undantag för att just det roliga/lärorika i själva moddandet är målet. Men det gäller ju iofs det mesta DIY pulandet...

Kan du skaka fram ett schema skulle det minska jobbet radikalt. Då kunde man i alla fall studera problemet.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:20:19  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Det är ingen dålig apparat! Bra DAC bl.a. Så för många kommer det bli en uppgradering ljudmässigt oavsett om man diy:ar eller ej!

Jag har satt in ett Zapfilter i min enligt denna tråd:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=0277bfc9a3f2781056a693bd7a9413de&threadid=26005&perpage=10&highlight=deq2496&pagenumber=5

Finns andra tips i denna tråd oxå!

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/12/23 :  01:50:16  Show Profile Send megajocke a Private Message
Var i signalkedjan har du den? Före volymkontrollen borde vara bäst då den får högre signalnivå. Jag läste att det går att ställa in ingångskänsligheten. Har du ställt den på 12dBu eller 22dBu? 12dBu är c:a 3V RMS så det ska inte vara något problem att ställa den på det känsligare läget. Att använda digitalt in direkt från CD borde vara det bästa om det är möjligt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:06:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vad består dina "oljud" av? Låter illa på vilket sätt?
Har du börjat använda korrigeringen eller står den i rakt läge och låter illa? Om du ändrat, har du mätt in den? Har du koll på överstyrningsreserver?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:58:53  Show Profile Send l99_man a Private Message
Tack för kommentarerna.

weedo: ett schema blir nog svårt då behringer inte släpper sådana. Jag har iof inte surfat loss och kollat, men ändå, tänkte mer att någon här hade pulat med en själv (som deerhunt tex).

deerhunt: bra länk där! är det värt mödan?

megajocke: innan volymen. mellan cd och annat krafs, och integrerad. Ingångskänsligheten är inget problem med längre, dvs den clipper inte.

Harry up: Ojud är väl att ta i, men det låter inte lika öppet och detaljrikedomen tycker jag minskar. Jag jämför den genom att köra by-pass och alla modulerna inkopplade utan några insällningar.

/Martin
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/12/24 :  02:51:08  Show Profile Send megajocke a Private Message
Jag tänkte mest att nivån kanske är för låg så att man förlorar upplösning och kanske får brus.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/12/25 :  21:53:56  Show Profile Send l99_man a Private Message
Jag förstår vad du menar, men ingångssignarlen är bra nu, varken svag eller klipper. Körde optisk från en äldre cd tidigare, men den signalen var för stark (om den nu kan vad det) och deq'n klippte till och från.

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000