HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Designa egna PCB...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/12/21 :  13:40:44  Show Profile Send Sondek a Private Message
Såg att man kunde få egendesignade pcb:er framtagna här!

http://www.electrokit.se/pcb-order.htm

Finns det några lämpliga freeware för att skapa underlag till PCB?
Och vad innebär det att underlagen skall var i Gerber-format, helst 274X?

Bättre och bättre dag för dag :-)

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:45:59  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Ahh, trevligt med ett svenskt alternativ till Olimex.
Eagle har nog en CAM generator för att skapa gerberundelag, jag har inte provat det själv dock.

/Jesper
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:57:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tyckte det var dyrt.

Hjelm
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/12/21 :  15:42:19  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tycker det verkar vara helt ok priser, förutsatt att man köper några.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:26:18  Show Profile Send Manticore a Private Message
Jag sitter och mixtrar lite med programvaran Eagle. Det är gratis för kort upp till 100*80 mm storlek. Det svåra är att placera ut komponenterna "rätt" på kortet tycker jag, annars verkar autoroutern funka finemang! Jag håller på med ett enkelt Riaa steg, jag hoppas att jag lyckas få till ett PCB snart :)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:43:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har använt mig av ett program som heter CIRCAD´98..kan laddas ner från www.holophase.com

Den har ingen autorouting men den är inte storleksmässigt begränsad. Därimot är jag osäker på hur det förhåller sig med generering av gerber-filer i detta program

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/12/22 :  08:23:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Finns det några lämpliga freeware för att skapa underlag till PCB?
Och vad innebär det att underlagen skall var i Gerber-format, helst 274X?

Eagle är det många som kör. Maxmått är 100x80 mm. 274x är ett filformat där aperturtabellen finns inbakad och då blir det gärna mer rätt samt att kortfirman slipper hämta in en separat aperturfil med lite extrajobb som följd samt även en källa till fel.

Apertur är följande:

Rita ett streck mellan punkt a och med bredd D34. D34 = 1 mm (enligt aperturfilen). En plottfil är väldigt primitiv i sin uppbyggnad därför att den härstammar från stenåldern.

D001-D999 kan vara vad som helst. Det finns en standard men det är inget som hindrar att du tar vad som helst. Vissa CAD program tar D-koder upp till 99, andra till 255 eller 999.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/12/22 :  11:13:52  Show Profile Send fenwick a Private Message
Hej,

Eagle är toppen men om man vill rita kort som är större än 100x80 så kostar en det dryga 2000 pix för en licens. Det tycker jag är för mycket för amatörer som mig.

Har ni nått förslag på ett billigare och bra program där man kan rita minst 160x100?

vänligen Axel
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:20:32  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
euhm, man kanske inte får säga detta, men har du kollat på fildelningsnäten... det mesta finns där. gott antivirusskydd rekommenderas dock.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/12/25 :  22:55:40  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Om man ger sig på "fildelningsnäten" så är mitt tips att inte ta hem alltför avancerade verktyg bara för att dom är gratis. Många program har en "inlärningströskel" och kan ta ganska mycket pulande innan man arbetar affektivt.

Eagle är nog bland det bästa jag provat vad det gäller att komma igång snabbt. OrCAD efter 10.0 tycker jag är trevligt och har en ganska bra tutorial.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...

Edited by - Ionizer on 2005/12/25 22:56:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000