Author |
Topic |
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 21:28:31
|
Tjenare, en polare till mig ska bygga ett par högtalare i betong och han går å funderar på om han ska bygga ltsf1( med risk för att svära i kyrkan.. ;) eller hfls.
vad tycker ni, och vilka för o nackdelar har de olika konstruktionerna.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 23:56:38
|
Varför ska han göra dem i betong? |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 00:19:38
|
Varför inte bygga i betong?
M |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 08:12:22
|
Alltid kul att bygga i något annorlunda. Dock kan det vara svårt att gjuta i betong så att det fyller ut alla hörn mm. Det är därför som betonghögtalare sällan har spetsiga hörn.
Ett annat bra sätt att gjuta högtalare i en cementprodukt är att använda flytspackel och då den med fibrer i. Flytspackel rinner som välling och flyter ut ordentligt. Spacklet dämpar också det strukturella ljudet som betong har i massor av. Spackel får också en avsevärt finare yta.
Att tänka på: Använder man betong måste den dämpas på insidan av tunga mattor typ bitumen eller liknande. Man kan mad fördel låta den inre formen vara kvar efter gjutning. Formen måste målas innan gjuting annars kan formen svälla om den är av trä. Använder man flytspackel måste formen vara helt tät annars läcker det ut. Man kan ha hål i hörnen och vid vassa partier som man sedan sätter i en skruv i när manser att spacklet börjar rinna. När man gjuter i betong måste hela lådan vibrera. Man kan använda en slagborrmaskin med en trästav i stället för borr eller en skakande slipmaskin. Man kan också blanda i mer vatten än som föreskrivits.
|
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 09:17:06
|
Frigolit är inte så dumt heller att använda till hålutrymmet.Man sågar till en kloss som ska motsvara lådvolymen, sedan fäster man frigolitcirklar som motsvarar baffelhålen på frigolitklossen och mer friggo som gör ursparning för terminalen och ev. basrör på andra sidan.Montera friggoklumpen med elementhålfriggon neråt i en träform som motsvarar yttermåtten på den färdiga högtalaren med hjälp av tex pinnskruvar som når genom hela friggon.
Gjutningen är inte så konstig, ta nån säck ni hittar på nån byggmarknad(dock inte för grov) och blanda till betongen i en ganska lös konsistens.Det gör naturligvis att den flyter ut bättre men också att den inte blir riktigt lika hård och det sänker egenresonansen en del.Den klingar inte lika mycket som en hårdare betong.Fyll i betongen och vibrera med något av ovannämda verktyg(vänd gärna lite på formen under tiden för att säkerställa ordentlig utfyllnad under frigoliten) och fixa ytan på ovansidan.Lägg sedan på en bit plast som gör att fukten stannar kvar lite längre i betongen och minska risken för sprickbildning.
När man tycker att det har härdat tillräckligt så går man loss på frigoliten med en liten kofot eller liknande och petar bort rubbet.Då har man en låda med förhoppningsvis fina ytor och färdiga hål för både element ,rör och terminal.
På det här sättet har jag gjutit en stativhögtalare.Dom blev dock för tunga(ca 70kg) så jag gjorde mig av med dom.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 10:05:29
|
Frigolit... smart!
Glömde skriva att det går borra och gänga flytspackel. Har aldrig testat att köra med fräs.
Fördelar och nackdelar:
Betong/flytspackel är tungt, stabilt och man kan forma det nästan hur som helst. Vibrerar mycket lite av ljudet. Har dock ett strukturellt ljud som fortplantar sig över hela konstruktionen. Den som slår med en hammare på ett betonggolv vet att det hörs var man än befinner sig i samma hus. Det är aningen bättre med flytspackel. Man kan också göra betongen blötare enligt inlägget ovan.
Strukturellt ljud är ljud som förflyttar sig i materialet med en hastighet som bestäms av materialets sammansättning. Ljudet "startas" av slag eller kraftiga ljudtransienter. Det går att dämpa genom att anbringa något dämpande mot materialets insida typ gummi, asfalt eller mjuk skiva. Man kan också lägga in ljudbryggor med gummi eller liknande emellan.
På det hela taget är dock betong "tystare" än andra typer av lådor. MDF är ett av de sämre materialen ljudmässigt att bygga högtalare av. Vanlig spånskiva är bättre men fortfarande sämre än betong. Allra bästa vore kanske att bygga en låda av vanlig spånskiva som kläs med 5 mm gummi utanpå och därefer gjuta betong över det hela. Det sista är kanske lite överkurs.
En mycket besvärande, och enda stora, nackdel för betong är vikten.
|
Edited by - linnar on 2005/12/22 10:34:35 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 14:15:21
|
Intressant test!
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 15:02:33
|
Betong är bra!! |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 16:11:27
|
Måste bara tillägga att man skall armera betongen. När man gjuter högtalare blir väggarna ibland mycket tunna och kan spricka med tiden. Armerar man dom ökar styrkan mångfallt.
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 17:50:50
|
såhär svarar han på era svar (han har försökt få konto här men inte lyckats så bra, därför får han prata genom mig.)
"Jag är väl ganska säker på hur jag ska gå tillväga, tackar för flytspackeltipset.Det som är av större intresse är dock vad jag ska välja för uppsättning element och lådstorlek, HFLS1 eller LTS F1.Någon som har lyssnat på LTS F1 eller ännu bättre båda? Lite + o - på de båda vore intressant.Att de blir tunga räknar jag med och är inget större problem."
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
Michael
Member
110 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 21:41:37
|
Är det verkligen LTS-F1 som ni menar? LTS-2v-f1 är mera lik HFLS-1, båda har 6½'a och ungefär samma lådstorlek och ligger i samma prisklass. Jag själv har LTS-2v-f1, eller rättare sagt nästan dessa. Jag gjorde egna lådor, lite annan storlek och sluten. Låter underbart, mycket bättre än alla andra högtalare jag byggt.
Tänk på att storleken på baffel och placering av elementen påverkar slutresultatet. Så försök ha samma mått som original lådan, i alla fall på bredd och elementens placering. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 18:28:34
|
Betong ringer friskt och är inte helt bra material till h-lådor. sök på Isidors inlägg här och på faktiskt om du vill veta hur det ligger till om sådana här saker.
mvh |
markih |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 19:13:57
|
Jag tycker det låter som ett projekt där man medvetet söker stora utmaningar. Jag ser hellre, för min egna del, att göra det lätt för sig - det är svårt nog som det är!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 22:33:49
|
"Betong ringer friskt"
Helt sant men också lätt att undvika.
|
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2005/12/26 : 00:19:16
|
Som Linnar redan påpekat "Betong ringer friskt" Så är det ju fantastiskt formbart och dämpning av dess egenresonans är ju enkel. MDF lider ju av samma åkomma mitt i den lägre röståtergivningen t.ex. so go for it säger jag iaf bara du har dämpningen i åtanke så har du mest fördelar att hämta. Glöm inte att vibrera betongen under din gjutning för att få den så slät och tät som möjligt.
Lycka till |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 19:06:39
|
"om man/vi lämnar diskussionen om lådval tillsvidare och istället ska komma fram till vad jag ska välja för element. Jag har väl rätt bra koll på vad folk tycker om HFLS-1 så mer input om LTS f1 hade varit intressant. Gärna någon som lyssnat på båda. så fortsätter vi lådvalsdiskussionen när jag vet vad jag ska ha för element"
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 21:04:27
|
Niklass!
Svarade du på frågan om det är den gamla f1'an som avses? Det är ju i sådana fall en ganska annorlunda högtalare än HFLS1. En 8'tummare i golvstående låda på 50 liter, jämfört mot en liten stativare med en 6,5'a.
Menar du den nyare lts-2v-f1 så är den mer lik HFLS1. Jag har inte jämfört dem sida vid sida så jag har svårt att uttala mig om skillander. |
markih |
|
|
meet_matt
Member
106 Posts |
Posted - 2006/01/11 : 12:25:10
|
nu har jag fått mej en användare här, det är alltså jag som planerar bygga!
Det är F1 som jag avser. Vet att det är två olika högtalarkonstruktioner men saken är att jag först var mer eller mindre helt inne på F1 men efter att ha läst här så lovordar ju alla HFLS1 därför blev jag nyfiken på skillnaden.
Har kört stativare innan och är därför intresserad av att testa en golvare men om HFLS1 låter bättre på alla punkter finns det ju ingen anledning.
F1 är ju snart 10 år gammal också så därför är jag osäker på att bygga en innan man har fått utlåtande om den eller lyssnat på den.
Även andra förslag mottages. När jag kommit fram till vad det ska bli för element/kit så tar jag upp frågan om lådmaterialval igen ;)
Mvh |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2006/01/11 : 20:59:58
|
Jag tror inte HFLS-1 'låter bättre på alla punkter', - basen går ju ej lika djupt och är nog heller inte lika rumsanpassad med tanke på avrullningen i djupaste basen. Övriga ljudmässiga skillnader vågar jag mig som sagt inte på att sia om, även om jag hört båda kort, men som sagt inte under lika omständigheter. HFLS-1 lät trevligt efter vad jag minns, framförallt i diskanten. Inte det allra renaste som går att få, men denna begränsning gäller ju även LTS F1. |
markih |
|
|
|
Topic |
|