Author |
Topic |
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 11:49:37
|
David Bowie - Hunky Dory Pink Floyd - DSOTM
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 12:47:31
|
Roq!
Om du gillade "past the mission" är hennes två första album att rekommendera: Little Earthquakes och Under The Pink. Mycket Kate Bush över dem.
Det senaste är också mycket bra: The Beekeeper. Starka melodier, organisk och varm produktion.
Skivan innan, Scarlet's Walk, är lite mer utslätat mainstream, som Sarah McLachlan ungefär.
Med början i Boys for Pele och mer fullt ut i From the choirgirl hotel, så blev Tori "svårare" än på de första två skivorna, mer experimentell, och hade mer elektronica.
Det finns också en skiva med covers: Strange Little Girls. Anknyter mer till den "svåra" delen av hennes produktion.
Tyvärr för den som gillar Tori är många av höjdpunkterna i hennes produktion utspridda på diverse cd-singlar. Inte minst hennes enorma cover av Alice Coopers "Only women bleed" som bara finns på en tillbakadragen cd-singel från 2001...(den som inte kan leva utan denna får skicka ett pm...)
mvh
Stefan |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 17:52:34
|
Supertramp - Crime Of The Century Tori Amos - To Venus And Back Fläskkvartetten - Vita Droppar Dire Straits - Alchemy David Bowie - Outside
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 02:18:59
|
Skivor som spelas mest hemma är: Pink Floyd: The Dark side on the Moon Deep Purple: FireBall (Anniversary Edition Dubbel Vinyl -1996- UK) Deep Purple: Made in Japan (25th Anniversary Edition Dubbel Vinyl -1998- UK)Limited Edition Deep Purple: Machine Head (25th Anniversary Edition Dubbel Vinyl -1997- UK) Deep Purple: Burn (Anniversary Edition Dubbel Vinyl -2004- UK)Limited Edition Jan Johansson: Jazz på Ryska The Who: Who´s Next (Deluxe Edition 2003-UK-3LP) Neil Young: Harvest Moon (1992-LP) Fredom (1982-LP) + De första LPna. Beatles: Revolver; Rubber Soul; White Album + Abbey Road. Queen: Jazz; Anight att the Opera; A Dat at the Racers + News ot the World. Led Zeppelin: Physical Graffity (1975-2LP Swan Song) Coolt omslag! Miles Davis...Kind Of Blue (Columbia-USA-70s) Sting: Ten Summoner´s Tales 1993-UK- LP) ZZ TOPP: De första fram till Tejas. Bra Sväng.
Detta var lite av vad jag lyssnar ofta på....
|
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 01:59:57
|
Dessa måste jag köpa om dom försvann i min samling. Pink Floyd 70-tals (plattorna med Roger Waters) Steely Dan -Aja Miles Davis- Kind Of Blue + In a Silent Way Deep Purple - Machine Head Mina Beatles- Revolver +Rubber Soul +Abbey Road+ Anthology skivorna alla 3. (Dom kanske är lite svåra att få tag på i vinyl nu) och Vita dubbeln. Queen´s 70-tals plattor. Neil Young- Harvest Moon (Ovanlig LP) Har bara den tyska pressningen.
några LP som jag nöter ofta och länge. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 08:46:52
|
Av mina cirka 500 cd:s finns några som jag inte kan avra utan på något sätt. Nedan utan inbördes rangordning
Pink Floyd - Pulse Pink Floyd - Delicate Sound Of Thunder Kent - Du & Jag, Döden Nightwish - Samtliga! D.A.D - Psychopatico (Live)
|
|
|
myskankan
Member
177 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 20:38:06
|
Shpongle - Are You Shpongled? Hallucinogen - Twisted Ministry - Psalm 69 Killing Joke - Democracy Front 242 - Tyranny For You Ol´Dirty Bastard - Return To The 36 Chambers
Finns många fler skivor som jag måste ha i min samling, men det är några av dom. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
|
|
Labonka
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 20:58:18
|
Favoriter - Stevie Wonder - songs in the key of life
- Eagles - The Complete Greatest Hits
- Mark Knopfler - Ragpicker´s Dream
- Eric Clapton - Unplugged
- Emmylou Harris - Wrecking Ball
- Norah Jones - Come Away With Me
- Eric Bibb - Spirit & The Blues
- Eric Bibb - Good Stuff
|
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/02/18 : 12:23:25
|
Skivor jag inte skulle vilja vara utan som dessutom visat sig besitta både hög ljudkvalitet och stor slitstyrka, utan inbördes rangordning:
•R.E.M. New Adventures in Hi-Fi •Patti Smith Horses •Tom Waits Mule Variations •Cesaria Evora Miss Perfumado •Eels Shootenanny! •Frank Zappa Roxy & Elsewhere |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
indoles77
Member
87 Posts |
Posted - 2006/02/19 : 09:41:06
|
Kan inte låta bli att förundras över många av de skivor som nämns i denna tråden. Jag har naturligtvis inte lyssnat på samtliga men många av dem är inte vad jag skulle kalla för fullregisterinspelningar (eller ni kanske har specialinspelningar som inte jag känner till?). Efter att ha lyssnat på riktigt bra inspelningar däribland Kari Bremnes - Svarta Björn och Madonna - Ray of Light tycker jag att övervägande delen av mina hårdrocksskivor och även många popskivor har lite tråkig och oengagerad inspelning (och ja! jag har lyssnat på dem på långt bättre anläggningar än min egen...). Inte att det låter dåligt på något sätt men de saknar "frekvensbredden" och dynamiken som enligt min begränsade erfarenhet utmärker bra inspelningar. Lite som om de blivit anpassade till SIBA's mikrostereos för 3000:-
Mina Favoriter: Kari Bremnes - Svarta Björn & Över en by Yello - Motion Picture & Pocket Universe Madonna - Ray of Light Tracy Chapman - Telling Stories & Tracy Chapman (debutskivan) Tom Russel - The man from Gods know where |
Min anläggning: XTZ 99 W2MT XTZ Class A-100 Pioneer DV-380-S SAP Cables |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/02/19 : 12:55:24
|
Sentenced - Down Testament - The Gathering W.A.S.P. - The Crimson idol Nevermore - The politics of exctacy Loreena Mckennit i största allmänhet
Inget slår Warrel Dane på "sång" |
.....where the music comes to die. |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2006/02/19 : 16:40:40
|
Counting Crows - August and Everything After Dire Straits - Brothers in Arms Smashing Pumpkins - Siamese Dream Blackmore's Night - Ghost of a Rose (Eller vilken som av deras skivor egentligen..) NOFX - Punk in Drublic |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/02/19 : 21:48:55
|
För att nämna några klassiker från favoriter genom åren som bör finnas i varje seriös skivsamling;
Zappa - Over-Nite Sensation Rickie Lee Jones - Pirates, Neil Young - After the Goldrush Bowie - Hunky Dory Joni Mitchell - Blue Pink Floyd - Wish You Were Here Peter Gabriel - 3 David Sylvian - Secrets of the Beehive Joy Division - Closer Talking Heads - Remain in Light Brian Eno - Another Green World
|
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 00:41:41
|
jättekul tråd!
Beethovens sena stråkkvartetter--Quartetto Italiano, helst LP Schuberts winterreise--alla tolkningar Bachs solocellosviter--Yo Yo Mas genombrott på skiva förblir oemotsvarad Haydns stråkkvartett Jesu sista sju ord på korset--alla tolkningar Lang Lang live at Carnegie Hall SACD
verk snarare än plattor--men om de försvann ur livet vet jag inte vart jag skulle vända mig..
på popens och jazzens område verkar det vara samma saker som gäller nu som för trettio år sedan--Miles och Neil Young e fortfarande lika bra
ni som gillar rock/pop: hörde om Jethro Tulls Aqualung nu på Cd--den står sig också bra! |
Zory Polen
|
Edited by - to_apeiron on 2006/03/17 00:50:56 |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 01:34:12
|
Här är lite tips från olika typer av musik som jag lyssnar på Loreena Mckennit - The book of secrets och The mask and the mirror Depeche Mode-Black celebration och Some great reward Kraftwerk - Trans europe express och The Man machine Bhundu boys - Shabini Mahlatini & Mahotella queens - Paris-Soweto (RIP Simon Nkabinde) Salif Keita - Folon och Moffou Papa Wemba - Le voyageur, Emotion och Papa wemba Buena vista social club (RIP Ibrahim Ferrer, Ruben Gonzalez och Compay Segundo) Afro-cuban all stars - A toda Cuba la gusta Burning Spear - Appointment with his majesty Gregory Isaacs - Red rose for Gregory och Once ago The Congos - Heart of the Congos Misty in Roots - Jah sees Jah knows Vivaldi - allt möjligt, men tex Concert for the prince of Poland är välinspelad, Gloria (särskilt Nulla in mundo pax sincera) är underbar Bach allt möjligt, men de rena orgelkonserterna känns inte så nödvändiga |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
Mupp
Member
72 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 19:06:02
|
Fem skivor ur min samling som jag anser både suveräna musikaliskt och ljudmässigt.
Gang Starr - Step in the Arena Pink Floyd - Dark Side of the Moon Groove Armada - Vertigo Lisa Ekdahl - Lisa Ekdahl Propaganda - 1234
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 15:58:04
|
Hoppsan,
Där var ju min gamla tråd som jag just glömt!!
Tjaa, min lista har nog inte förrändrats mycket för egen del.. Fortfarande samma skivor med ett tillägg av Rufus Wainwright bara. Want one och two!! Magnifik musik!!
Har idag även beställt lite nytt kul!!
Eric Bibb, Nina Simone, Rufus Wainwright, Diana Krall och Antony & the Johnsons!
Får väl se om man hittar lite nya juveler till måste hyllan!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 17:59:05
|
Om man är inne på hårdrock, och inte har kollat upp Mastodon än, så tycker jag det är något man bör göra snarast! Mastodona "Leviathan" platta (senaste) är ett litet mästerverk helt enkelt.
För de som gillar lite hårdare rock med proggiga tendenser, kan jag varmt rekommendera Coheed & Cambria. Båda deras senaste plattor, "Good apollo I'm burning star Vol 4" och "In keepin secrets of silent earth 2" är helt fantastiska. I stil med Rush i början av åttiotalet, och i princip lika bra.
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 12:09:32
|
Superkul att läsa sådana här listor och märka hur bred musiksmak det finns i forumet. Mycket känner man igen men en hel del är totalt okända grupper och artister. Beroende kanske främst att man är inte så insatt i alla musikstilar som finns.
Jag skulle lätt kunna skriva tiotals måste-skivor … men får nog lova att återkomma i ämnen med (o)jämna mellanrum, om det är okej? *ler*
Just nu känns dessa mest angelägna:
J.J. Cale, Okie
Sir Douglas Quintet, Mendocino
Ducks Deluxe, Ducks Deluxe
Bod Dylan & The Band, Before the flood
Aretha Franklin, Aretha’s gold
Rory Gallagher, Irish Tour
Steve Gibbons Band, Down in the Bunker
George Harrison, Living in the material world
Jimi Hendrix, Cry of love
Stone the crows, Ontinuous Performance |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 13:29:50
|
Skivor som har mest värde för mig:
1. Dream Theater - Awake (+ de övriga skivorna: alla är mästerverk) 2. Old Man's Child - The Pagan's Prosperity (Enkel rak och j*vligt bra blackmetal) 3. Cradle Of Filth - Dusk and her Embrace (Världens bästa blackmetal skiva) 4. Transatlantic - Bridges Across Forever (Bäata progg plattan) 5. Norah Jones - Come Away With Me (Lugn och fin jazz)
|
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
Edited by - Hornta on 2006/04/02 13:32:38 |
|
|
Topic |
|