Author |
Topic |
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 13:28:54
|
Ulver - Perdition City Svidd Neg.er (forovrigt* en skev o rolig film) Silence teaches you how to sing
* efter en olycka innehållandes en kattunge och en kaffekopp saknar jag de 2 sista bokstaverna i svenska alfabetet på mitt tangentbord. Ett bra tillfalle att kopa ett som passar fargmassigt till ovriga datorn. |
Frozen Brains Tell No Tales |
Edited by - Lepra on 2005/12/22 20:08:44 |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 13:40:59
|
Parliament - Mothership Connection (1975 vinyl) James Brown - The payback (1973 vinyl) The Bar-Kays - Black rock (1971 vinyl) Betty Davis - They say I'm different (1974 vinyl) The Isley Brothers - 3+3 (1973 vinyl) The Meters - Look a py-py (1970 vinyl) Sly & the Family Stone - There's a riot goin' on (1971 vinyl)
THE FUNK IS ON!!!!!!!!! |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 00:18:58
|
Tiny Island - Tiny Island.
Odiskutabelt. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 01:03:06
|
Va bra smak folk har!
Här kommer min lista:
Tom Waits: Swordfishtroumbones Upptäckte häromdagen att jag inte hade den, och när jag sedan genast köpte upptäcker jag även att den är hans kanske bästa skiva!!
Pearl Jam - Ten Tillskillnad från många andra, ur groungevågen sprungna artister, en tidlös rock skiva som jag anser håller suveränt bra och fortfarande känns modern.
Nick Cave - Boatmans call Nick Cave visar storartad sinne för stämning och nedstämning.
E.S.T. - Vinter in Venice Skandinavisk melankolisk jazz. Kanske får lägga ett krav till på samma rad Jan Johansson - Jazz på svenska. Samma grej, fast med en ganska tydlig fot i folkmusiken istället.
Ministry - Filth Pig Innehåller kanske en av de bästa tolkningarna av Bob Dylans underbara "Lay Lady Lay". Kanske också den minst lika originalet! I genrens skulle man kanske även vilja tipsa om Samtliga Tool-skivor
Tindersticks - Curtains Melankoli även här. Ett band jag lyssnat på så länge jag kan minnas. Ett band många verkar ha en nära relation till, men som man sällan vet om att folk lyssnar på. Finns en del sådnana band som arbetar i det fördålda.
Massive Attack - Mazzanine Någon skrev något i stil med "so dark that it absurbes light". Något som om det stämmer måste vara helt underbart. Även om jag tycker att den kanske kunde varit än "mörkare" så är jag benägen om att hålla med. Och underbart är det. Skall man spinna vidare på den elektroniska sidan, men vill ha något soft och kanske liiiite ljusare, kan jag varmt även rekomendera Air - Vergin Suicides O.S.T
Usch. vilken vånda. Man har säkert glömt en massa klassiker som man faktiskt MÅSTE ha. Sen finns det ju många bra, men som kanske inte behöver nämnas, Såklart. Försökte plocka ur lite representativa skivor dock.
Jag har för övrigt en bok på ämnet som heter: "1001 albums you have to hear befor you die"
(Själv hade jag.. om jag inte minns fel 257st av som de listade)
|
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 07:44:18
|
Mycket finfin musik på denna lista gott folk!
Jag fyller på med några av mina "can't live without them" album:
Miles Davis - Sketches of Spain Carl Orff - Carmina Burana Glenn Danzig - Black Aria Anders Widmark - Carmen Diana Krall - The Girl in the other room Filmusiken till Baraka - Baraka
Listan kan göras hur lång som helst känns det som... men men detta får duga för nu!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/02/19 10:07:09 |
|
|
Big Pete
Member
224 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 10:41:58
|
För att låta allt "heavy" vila lite under julen, bara ett par dagar, så vill jag föreslå några skivor att njuta av. Upptäck hur mycket bra musik vi har på hemmaplan av fina inspelningar som står sej år efter år. GOD JUL och ett GOTT NYTT lyssnar ÅR
CANTATE DOMINO-MELLNAS/LINDER/NILSSON-PROPRIUS 7762/ATR 002 CAN DOMINO-SATOMAA-PROPRIUS 7866/FINNGOSPEL FGLP-1016 PALESTRINA-MISSA BREVIS-CANDOMINO CHOIR-FG FGLP-1028
|
PSET-High Smile Value Per Watt! |
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 11:11:26
|
Paul Weller - Modern classics Joseph Arthur - Come where im from Wilco - Being there Rolling Stones - Exile on main st Neil Young - Harvest Stone Temple Pilots - Purple Ramones - Its alive Sex Pistols - Never mind the bollocks Bruce Springsteen - Born to run
Det finns hur många som helst till men dessa räcker långt |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
Edited by - Jonasihm on 2005/12/23 11:14:08 |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 13:05:56
|
Skönt att se vilken bra musiksmak ni har!
Skivor jag inte klarar mig utan:
Massive Attack - Protection Santana - Abraxas Anna Ternheim - Somebody outside (den nerskalade bonusskivan) Deep Purple - Made in Japan E.S.T - From Gagarin's point of view Nina Simone - Feeling Good Jan Johansson - Jazz på svenska / Jazz på ryska
Edit: Vemsom: Visst är Mezzanine mörk, men den är ju ändå gladpop jämfört med uppföljaren "100th window". |
Militant cyklist. |
Edited by - ILLY on 2005/12/23 13:19:11 |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 14:03:13
|
quote: Självklart ingår Tori Amos samlade produktion i måste listan!! Alla är inte lika bra men lika nödvändiga för det!!
Givetvis. Dock börjar det bli lite svårt att hitta flera sen man har dom vanligaste. Hmm.. kanske ja borde starta en egen tråd om detta?
On topic:
1. Tori Amos - Boys For Pele (samt alla andra skivor) 2. Sophie Zelmani - Time To Kill 3. Diana Krall - Live In Paris 4. Norah Jones - Feels Like Home 5. The Gathering - Sleepy Buildings A Semi Acoustic Evening ... |
//air |
|
|
aleks
Member
79 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 15:56:34
|
Här kommer mina fem måsten!
Smashing Pumpkins - Melloncollie and the infinite sadness Nirvana - Nevermind GnR - Use yuor illusionI Metallica - Metallica Dire Straits - Brothers in arms
//Alex |
Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/12/26 : 09:13:57
|
Utan inbördes ordning:
At the Gates - Slaughter of the soul Tiger Army - Power of moonlite Dropkick Murphys - Blackout Flogging Molly - Drunken Lullabies
Edit: Höll på att glömma Johhny Cash´s sista skiva, vad det nu är den heter. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2005/12/26 09:16:18 |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 01:23:34
|
Temple of Dog är en trevlig klassiker. Men jag skulle isåfall vilja rekommendera skivan till vilka de trubuterade (om man kan säga så). ("Temple of the dog" är en låttitel från detta band)
Mother Love Bone |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 08:20:32
|
Pink Floyd, har alla från Wish you where here och kan inte avvara någon av dom.
Dire straits, har alla. Samma resonemang.
Donald Fagen "The nigthfly" skulle jag skaffa ett nytt exemplar av.
Leonard Cohen "Ten new songs".
Thin Lizzy "Live and dangerous".
Blir en hel drös till men det var ju fem som.......Dom tre sista skulle nog gå att byta ut mot nån av ca:20 andra skivor. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 09:43:37
|
Plattor som livet skulle vara fattigare utan, mest 70-tal men några "nykomlingar" finns med.
Van Morrison: St Dominics Preview Pink Floyd: Dark Side of the moon Joni Mitchell: Hejira C,S,N&Y: Deja vu Bruce Springsteen The Wild, Innocent & E street Shuffle Ryan Adams: Heartbreaker Rodney Crowell: The Houston Kid Beatles: Abbey Road Tom Waits: The Heart of a Saturday Night Genesis: Selling England By The Pound
(Det blir väl 5? Jag räknar så dåligt!:-)) hälsar Gabe - i färd med nostalgisk skivgenomgång |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 10:59:20
|
Pink Floyd: Wish You Were Here Dream Theater: Images & Words Peter Gabriel: Up Kate Bush: Hounds Of Love Antony & The Jacksons: I Am A Bird Now Johnny Cash: The Man Comes Around Yes: Close To The Edge
... och sen ALLA utgåvor av Living Stereo hybrider (just nu 30 st utgivna)!
mvh
Stefan |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 11:01:52
|
Stefari2001: Antony and the Johnsons heter bandet jag tror du menar. Den skivan gillar jag med. |
|
|
Metal
Member
285 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:23:09
|
Led Zeppelin: III Dire Straits: Brothers in arms Queensryche: Operation Mindcrime och Empire Sonata Arctica: Silence |
/F |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 16:00:31
|
Vemsom!
Tack för rättelsen. Jag har lite svårt med detaljer ibland...är inte säker på titeln heller. Men skivan är magisk.
Konstigt nog gillar de flesta av mina ljudpolare den inte alls. Är uppenbarligen en "aquired taste"....
Kom på en till förresten: Frank Sinatra: Songs for swingin' lovers...
S |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 16:54:33
|
quote: Van Morrison, Donald Fagen, Beatles, Yes, Leonard Cohen, Thin Lizzy, Santana, Neil Young, Johnny Cash och Zeppelin
Egentligen hade man inte behövt skriva här. Det mesta bästa är redan skrivet.
Måste ändå komplettera med några som glömts: Al Stewart - Year of the cat Elton John - Songs from the west coast The Pretenders - Learning to crawl Jon and Vangelis - Private collection Lloyd Cole and the commotions - Rattlesnakes Mink DeVille - Coup de grace Ray Cooder - Bop til you drop
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 17:47:48
|
RY Cooder heter han ju!!! Ursäkta språkpolisen... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 18:30:09
|
I think it's going to work out fine, Matte Tack!
Och så kan vi lägga till: Van Morrison - Inarticulate speech of the heart (jäklar, DET är svårt att stava) Den finns numera även på CD i en 20-bitars remaster från originalbanden.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 17:30:22
|
Jösses vad svårt!
Clash - give ém enough rope Jam - setting sons John Hiatt - stolen moments Steve Earle - exit 0 Jackson Browne - late for the sky
Jag kommer att hata mig själv resten av veckan för att inte Buddy Miller fick vara med, men är det 5 så är det. |
Nicke the Rocker |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 10:08:52
|
Ni Tori Amos-lyssnare har ni några speciella album att rekommendera? Känner att jag missat henne litegrann. Kommer mest ihåg att hon ammade en griskulting på ett omslag och att hon gjort en lugn bra låt ihop med Trent Reznor från NIN - "Past the Mission". |
|
|
Topic |
|