Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:04:38
|
Zalve har frågat mig ett par gånger om jag inte skulle vilja skriva om någon av mina favoritartister. "Jovisst, det ska väl gå bra" har jag svarat, sedan blev det inget mer.
Nu tänkte jag överraska genom att göra en tråd om en artist som jag sett live en gång i Scandinavium i Göteborg. Antagligen hade vi som var där tur den gången, för det är en av de konserter jag aldrig glömmer. En sån där total urladdning där allt stämmer, spelglädje i kubik, fantastiska musiker. När alla trodde det var slut och ljuset tänds efter två timmar är alla helnöjda och börjar packa ihop. Då händer något - bandet kommer in på eget initiativ och fortsätter spela! Efter fem minuter inser personalen att det här kommer inte att ta slut på länge än och man släcker ljuset igen. Konserten varade i tre och en halv timma...
Vem/vilka är det nu jag skriver om?
Ja, det tänkte jag ni skulle få engagera er i att lista ut.
En ledtråd: Vår hjälte föddes 20 Juli 1947.
Nååå, vem kan detta vara |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:06:56
|
Låter som Santana. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:07:00
|
Långa konserter brukar betyda Ulf Lundell. Åldern kan stämma hyfsat.
Eller kan det vara Santan?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:09:06
|
Oj, det gick snabbt!
Visst är det Carlos Santana och gruppen Santana. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:12:07
|
Santana är en Volkswagen...
Nej, allvarligt så blir detta intressant Bernt! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:15:47
|
Johnny Winter.... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:16:40
|
Carlos Santana föddes som sagt den 20 Juli 1947, i Autlan i Mexico. Familjen hade sju barn och det rör sig om en familj av professionella musiker i tre generationer tillbaka. Pappa Jose började ge Carlos violinlektioner redan när Carlos var fem år.
Senare flyttade familjen till Tijuana, och där började Carlos bli intresserad av att spela gitarr. Musiker som BB King och Chuck Berry fascinerade honom. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:17:54
|
Gogglar man på 20 juli 1947 dyker det upp rätt många sidor om just Santan...Men det kanske var fusk?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:23:07
|
Nejdå, EA det är inte så mycket fusk, bara lite.
En liten bild kanske?
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:41:08
|
Vår blivande gitarrhjälte började spela i olika band i Tijuana, han var inte så gammal då. Familjen flyttade till San Francisco när Carlos är 13 år men han har inte tid att följa med utan blir kvar i Tijuana ett år till för han har fullt upp med spelningar i olika band.
Men till slut hamnar han också i San Francisco. Han börjar på San Francisco Mission High School och här upptäcker han mer intressant musik. T-Bone Walker, Saunders King, John Coltrane, Miles Davis... Dessa musiker var hans stora inspirationskällor.
Carlos säger: "Jag har fyra fäder. Min far Jose Santana, Saunders King, Armando, och jag skulle vilja säga att den fjärde är Miles. De är de fyra hörnen i min värld." "De har glimten i ögat - de är yngre och mer fulla av liv än de flesta tonåringar." "Min pappa brukade säga till mig att all musik, om man nu spelar på en bar eller i en kyrka eller uppe i bergen, skall vara för att göra människor glada. Gör man inte det så är det ingen ide." |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 14:21:37
|
Nu händer något speciellt: Det knyts musikaliska kopplingar till Afrika - via Cuba och Puerto Rico. Latinska rytmer, Salsa. Carlos inspireras av musiker som Tito Puente, Ray Baretto och Eddie Palmieri. (Detta kommer att koppla ihop Carlos med en kubansk musiker, congasspelaren Armando Peraza. Men nu går vi händelserna i förväg.)
Den här kopplingen skapar ett väldigt karakteristiskt sound som går igen hela vägen genom den kommande karriären.
1966 jobbar Carlos som diskare på en restaurang. På en jam-session träffar han en keybordist vid namn Gregg Rolie. Tillsammans med tre andra skapar de Santana Blues Band. Carlos och hans band livnär sig som gatumusikanter i San Francisco. Tydligen har de viss framgång, för en jazzmusikkritiker från San Francisco Chronicle satte deras band högst på tidningens lista över lovande band i området. Kritikern var dessutom nära vän med Miles Davis... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
malkavian
Semesterfirare
22 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 14:44:25
|
Vilket år var denna konsert?? Var och såg Santana -81 (eller tidigt -82), på nämda arena men kommer inte ihåg "extranumret". Dock var det en utmärkt konsert jag var på ändå.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 14:53:13
|
Det var nog ett par år senare tror jag. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 15:18:19
|
16 Augusti 1969 spelar Santana för 400 000 människor på Woodstockfestivalen. http://www.woodstock69.com/index.htm Det här är rockhistoria och från och med nu går karriären spikrakt.
Jag har scannat från ett omslag till en av mina vinyler:
Woodstock var ofattbart stort!
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 15:43:49
|
Här är ännu ett foto från Woodstock.
Sättningen bör vara Greg Rolie på keybord, Jose Areas och Michael Carabello på slagverk, Carlos Santana, David Brown på bas och Michael Shrieve på trummor. Detta var i varje fall kärntruppen i Santana sent på året 1969. Man spelade in en skiva som vad jag vet aldrig blev utgiven. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 16:02:37
|
Det är det här gänget som spelar på albumen
"Santana" (Aug 1969) och
"Abraxas" (Sep 1970)
På skivorna är ytterligare tre musiker med: Alberto Gianquinto på piano, Rico Reyes på sång och ytterligare en slagverkare, Coke Escovedo.
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 16:13:40
|
Nu blir det stora sättningar med mängder av musiker. Från januari till augusti 1971 består Santana av 19 personer! Förutom kärntruppen ovan, nu förstärkt med Neil Shon på gitarr, var det tre på sax, tre på trumpet, två på sång, en på piano, och ytterligare tre på slagverk.
Dessa spelar på Santana III. (Sep 1971)
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 16:25:16
|
Hittade ett trevligt foto från 1971 på ett vinylomslag här:
"It´s more fun to play live because you don´t have time to intellectualize. You immediately go into autopilot. You just play, and your soul takes over." Carlos Santana
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 17:29:09
|
Abraxas är en av de skivorna man måste ha i sin skivsamling!
När jag kollar min egen så har jag den inte... Måste köpas! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 17:48:14
|
Ja, särskilt Abraxas är en klassiker. Alla tre skivorna ovan blev stora succéer och sålde snabbt platina. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 17:57:33
|
Såg inslag med Santana i en dokumentär om woodstock-festivalen för ett halvår(?) sedan. Kanon |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/12/21 17:58:02 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 18:15:10
|
"Min pappa brukade säga till mig att all musik, om man nu spelar på en bar eller i en kyrka eller uppe i bergen, skall vara för att göra människor glada. Gör man inte det så är det ingen ide."
Tänk om fler levde efter det...
(Tack Bernt!) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 23:31:11
|
Trots framgångarna var Carlos inte särskilt lycklig. Han var populär, men människor han kände och hade växt upp med dog: Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison och ännu flera som stod honom nära. "De där platinaalbumen betyder inte ett skit. Vad ska vi SÄGA?" Med andra ord ville Carlos ha en djupare dimension i sin musik. Det var inte alla i bandet som var intresserade av att ändra kurs. Jazz var inget som Gregg Rolie var intresserad av, så bandet splittrades. Rolie och Shon bildade gruppen Journey. Carlos och Michael Shrieve skapade senare en ny, jazzigare version av Santana.
I den här tidsperioden finns ett mellanspel.
I augusti 1972 kommer albumet "Carlos Santana & Buddy Miles! Live!". Santana har nu alltså slagit sig ihop med Buddy Miles, Jimi Hendrix/Band of Gypsys otroligt fysiske trummis. Bandet bestod av 12 musiker, som vanligt mycket stark rytmsektion: Två trummisar och fyra på slagverk. Soundet är betydligt våldsammare pga Buddy Miles. Å andra sidan är första låten skriven av John McLaughlin, honom ska vi återkomma till.
En intervju med Carlos från den här jobbiga perioden: http://audio.santana.com:554/ramgen/video/viva_santana_interview.rm
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 23:48:18
|
quote: Michael Shrieve
En trummis som inte har fått den uppmärksamheten han är värd tyvärr. Är fortfarande aktiv faktiskt |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Topic |
|