HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Carlos Santana!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:11:47  Show Profile Send edison a Private Message
Kul tråd!
Såg Santana live på Gröna Lund 1980.
Rackarns bra var det...men kommer inte ihåg detaljer som hur länge dom körde ...
Några LPs från den epoken finns men dom tidiga har jag desvärre(?) aldrig hört.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:13:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu biffades Santana upp till 18 musiker och här dyker ett högintressant namn upp:
Armando Peraza. Peraza är en helt fantastisk slagverksmusiker från Kuba som blev en mycket stor förstärkning i gruppen.

I oktober 1972 kommer nästa album ut:

Caravanserai

Det här är helt annorlunda mot vad Santana tidigare gjort.

I Juni 1973 kommer en skiva ut med Carlos och John McLaughlin.

Love devotion surrender.

På den här plattan medverkar Billy Cobham och Jan Hammer, så nu är vi klart inne på fusionjazz.
En intressant platta, jag har alltid gillat John McLaughlin och Mahavishnu Orchestra.
Men Santanas fans trodde helt säkert att Carlos fått det totala hjärnsläppet...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:21:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack grabbar för att ni ger respons på det jag skriver!

Det finns vissa musiker som betyder så mycket för mig att jag sitter och blir emotionell och drömmer
mig bort. Santana är helt klart väldigt högt på den listan, plus att hans liv är så fascinerande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:03:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här kommer en låt från Abraxas: "Black Magic Woman"
http://audio.santana.com:554/ramgen/video/black_magic.rm
När den här livespelningen är gjord vet jag inte, bra är det i varje fall!
Tre minuter in börjar ett gitarrsolo....

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:31:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bernt: hammondorgeln är inte fel heller

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:05:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, på den låten är hammondorgel obligatoriskt!!! Patricia Barber spelar Hammond B3 i sin version av samma låt på "Companion".

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/23 :  22:28:50  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Hoppas du inte tar juluppehåll Bernt, för det här är riktigt bra.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/25 :  22:08:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, lite juluppehåll blev det.

Från Maj till November 1973 bestod Santana av 17 musiker. Jazz-inriktningen består, de gamla fansen kanske får nog men nya kommer till. Samarbetet med John McLaughlin och Armando Peraza resulterar tillsammans med alla dessa musiker i två album:

Welcome, Nov 1973

Här finns vissa spår inspirerade av John Coltrane, särskilt det första.
Ett samarbete med Alice Coltrane, Johns änka, inleds.
Ett annat intressant namn på skivan är den franske sopransaxofonisten Jules Broussard.

LOTUS-Live in Japan. Kom ut i maj 1974

Här blandas det friskt, gammalt och nytt. Ett stort livealbum som jag aldrig hört tyvärr. Det är intressant tycker jag att det finns två kompositioner av Chick Corea och Joachim Jymm Young på skivan och enligt allmusic.com har de bara spelats in på det här albumet med Santana.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Th
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/12/26 :  01:18:15  Show Profile Send Th a Private Message
"Min pappa brukade säga till mig att all musik, om man nu spelar på en bar eller i en
kyrka eller uppe i bergen, skall vara för att göra människor glada.
Gör man inte det så är det ingen ide."

Tänk om fler levde efter det...

Nja... Jag kan lyssna på musik och fälla tårar. Kan vara nog så bra musik.

Mvh, Tomas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/26 :  11:29:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I september 1974 kom en skiva ut, "Illuminations", som Santana gjorde tillsammans med Alice Coltrane. Den blev ingen storsäljare.

Den här videon skulle kunna vara från den här tidsperioden:
http://audio.santana.com:554/ramgen/video/sambapati/samba_pa_ti.rm

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/26 :  23:26:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Lite mer svårtillgängligt musikstycke jämfört med det föregående..kräver nog att man lyssnar på det ett par gånger "innan det sitter" riktigt..ljudet var väl inte det bästa..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/30 :  10:35:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I oktober 1974 kom Borboletta ut:

Bandet sades gå på tomgång, inget engagemang. Skivan blev ingen succé alls. Var bandet slut?
(Den här skivan har jag inte hört heller.)

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/30 :  13:18:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu är det slut på mellanperioden och Santana hittar tillbaka till det han är riktigt, riktigt bra på!

I mars 1976 kommer ett av de bästa album Santana gjort i mitt tycke:

På den här skivan finns en av de vackraste melodier jag vet, "Europa (Earth's Cry Heaven's Smile)" Den är fantastisk.

http://audio.santana.com:554/ramgen/video/europa.rm

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000