HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lista ormoljeprylar här>
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/22 :  02:53:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ormolja ??

Skaffa den riktiga varan istället

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/22 :  09:02:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tja, om vi ska kalla det ormolja eller inte, det är väl ett roligt namn så gott som något. Vi har ju lite olika åsikter när en produkt passerar från att vara en ljudförbättrande produkt till att bli ormolja.
Ang priset så är det väl självklart så att man försöker få ut så mycket som möjligt för sin inovation. Jag tror inte alla vill ha ett par Halographer i vardagsrummet, det är bara hardcore"ormolje"användarna som väljer en sådan, alltså ta bra betalt så ökar förtjänsten. Nu var Halographen bara ett exempel, no hard feelings ni som sitter med dylika där hemma.
Själv använder jag ECO-3 rätt flitigt men endast max en gång i månaden, då blir det skilnad Olof, du optimerar ju dina kablar hela tiden det är klart att du inte märker skillnad.
ECO-3 är bra på skivor, på textsidan, annars blir resultatet något grumligt.
Man är ju lite hifineurotiker och då är en schyst ormolja en bra medicin.
Personligen skulle jag vilja veta vilka ormoljor som finns innom andra hobbies. Vax så luftmotståndet minskar innom racing?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:00:20  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Det intressanta är alltså att det räcker att man tror det låter bättre, så tycker man sig ha gjort en förbättring?

Skulle det funka att skicka ett vykort till någon med texten "Din anläggning låter bättre nu!" ?

Såna här prylar vore intressanta i blindtest.


Företaget Machina Dynamica verkar jobba starkt på produkter http://www.machinadynamica.com/machina41.htm
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:22:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Works for me. Skicka gärna ett vykort eller ett PM- Nu låter din anlägning såå mycket bättre. Kanske blir man glad och uppiggad av ett sådant medelande och tycker att det låter bättre, skulle det vara fel? Är det en vetenskap vi sysslar med? Nej det är en hobby som bygger på subjektiva preferenser både klangmässigt, utseendemässigt och innehållsmässigt dvs musikval.
Jag skiter ärligt i hur det lät när det spelades in bara det låter bra hemma hos mig. Kan små "ormoljor" hjälpa till att komma i rätt stämning så varför inte.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:24:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag är den förste att erkänna att en del grejjer är riktigt komiska.
Man måste tro lite, för att överhuvudtaget prova.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:15:02  Show Profile Send mapem a Private Message
Ormolja förekommer i många hobbisar. Jag vet t ex en ung man som kan betala vad som helst för en speciell sorts olja att ha i dämpningen till framgaffeln på sin downhill-bmx-cykel. Kring golfprylar finns en massa magi har jag hört (aktar mig noga för att själv hamna i golfträsket). Kappseglare behandlar sina bottnar (båtarnas alltså) med diverse mer eller mindre hemliga preparat för att få bra släpp genom vattnet fast ingen har lyckats bevisa om det fungerar. Men marginalerna i segling är små, och kan man tjäna en tiondels sekund på en flera dygn lång segling så kan det vara avgörande. Man vågar i alla fall inte riskera att inte ha gjort den sista ormoljebehandlingen, för tänk om det ändå fungerar...
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:18:25  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Företaget Machina Dynamica verkar jobba starkt på produkter http://www.machinadynamica.com/machina41.htm


Hmm, kan det finnas ett samband med att man inte fick ha digitalurur på sig på demos av Linn-prylar för en tid sedan?

Ja, den här fanns ochså hos Machina D. http://www.machinadynamica.com/machina31.htm.

Håll gärna till topic att lista prylar.
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:39:41  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Apropå tråden: inte skall väl alla trådar nödvändigtvis
intressera, eller vända sig till, alla?

Edited by - Balthazar on 2005/12/22 22:49:43
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:11:24  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag gillar sådana där ormolje pryttlar. Har testat Maringo tuning dots. Runda tejp plattor svarta för apparater vita för fönster m.m
Skillnad? näpp inte vad jag kunde höra. Men det var roligt samt spädde på mitt rykte som dåre hos de icke invigda.

Enacom grejer har jag någon sorts ringingdistorsion filter dessa funkar "lite" inget lyft direkt men skillnad kan märkas om de tas bort. Ljudmakaren tror jag har sådana.

TDS En passiv låda som kopplas in i signalkedjan. Funkar men den är såld, ångrar lite det tror den skulle gjort sig i hemmabio systemet.

Bilder finns på mitt system

Jag tycker att många sådana här grejer för våran hobby framåt. Vore det inte så att det fanns fritänkare skulle vi sitta med anläggningar på en lägre nivå. Okej vissa grejer är mumbojumbo men dom blir inte långlivade. Svalander tycker jag har en fördomsfri och shyst inställning. Jag tycker det funkar testa du också.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2005/12/23 :  01:13:25  Show Profile Send buffy a Private Message
När jag klicka på boombox länk i hans post nummer ett och läste igenom det började jag faktiskt må illa, fysiskt och gör det fortfarnade.

Alltså att lovorda en vikt med dessa helt fantastiska egenskaper...

...Och ett misstag, de har loggan på svart bakgrund, diskanten blir skitspretig då.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/12/23 :  02:21:29  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Den där "Clever Little Clock" (http://www.machinadynamica.com/machina41.htm) som jonas_gbg tipsade om tar nog priset som det mest korkade tweaket någonsin. Ett digitalur för 200 $ som man ställer i lyssningsrummet som enligt tillverkaren: has no direct influence on the audio signal -- not on house wiring, audio components, cables, interconnects, power cords or acoustic waves.. Tro f-n det.

Det måste vara ett skämt, INGEN kan ju tro att det här fungerar: Remove the Clock from its clear plastic case and place it anywhere in the listening room. The sound will be considerably more musical and alive and there will be less distortion, more information and a very deep and coherent soundstage. Low frequencies will be articulate and dynamic, high frequencies exceptionally smooth, with great inner detail. In other words, More of Everything!.

Andra tweaktilverkare försöker ju i alla fall verka ha nån sorts förklaring till hur deras produkt fungerar. Låt vara att dessa förklaringar undantagslöst utgörs av extrapoleringar av teorier långt utanför deras ursprungliga tillämpningsområden och medvetna feltolkningar av vetenskapliga upptäckter, men de har ju åtminstone försökt.

Här säger man bara att klockan "has been extensively modified using a number of highly-specialized techniques."

Det faktum att dessa klockor faktiskt har köpts av folk får en att vilja gråta.

EDIT: för att hålla mig lite on-topic:
1. Saker som ställs ovanpå apparater och därmed påstås ger upphov till bättre prestanda (Shakti, avmagnetiserare, intelligenta chip)
2. Akustikförbättrare i form av små pinnar eller plattor som ska ställas i hörn eller hängas från gardiner.
3. Allting som förklaras med "vetenskapliga" termer för att verka seriöst (kvant-nånting, kristallgitter-nånting, elektronparning etc.)

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2005/12/23 02:35:16
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/12/24 :  11:21:09  Show Profile Send PeterL a Private Message
Nordost valkyrja och andra dyrkablar.

PeterL
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/12/24 :  12:23:33  Show Profile Send krang a Private Message
Kant-svarvade cd-skivor. Beställde Chris Jones - Roadhouses & Automobiles. En Vanlig och en svarvade. Jag har försökt mitt bästa under många lyssningstimmar men jag har inte köpt konceptet än. Jag hör ingen skillnad. Är dock öppen inför alla möjligheter . Lite nörd är man ju.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/24 :  12:31:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag lägger in en utmärkt text som Terminator skrev i en annan tråd här.

"Jag röstar på alla trevliga och hjälpsamma medlemmar som inte retar upp sig i onödan, inte tar ton samt tänker innnan de skriver (och inte läser in egna sanningar i andras text)."

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/26 :  23:32:32  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag kritisrear ibland "ormoljeprodukter" och det skalla man naturligtvis
få göra och bör göra.
Tänk tanken om ingen fick kritisera någon eller någon produkt. Hur hade
det sett ut då? Hifi hade avlyssnats genom någon insmord träpinne och ett
nerkissat ekblad hade varit finfint att använda som hörlurar (med glimten i ögat).

Till saken:
Dyrkablar av alla de slag får bli mitt bidrag. Men jag tänker
mest på dyrkablar som kostar över 300 000 kr. Det finns faktiskt
sådana troet eller ej.



Måste säga att kabelförespråkarna faktiskt är lite konstiga trots allt.
Dyrkablar låter så eller så.
Om kablar låter kan dom väl inte vara bra?



Edited by - linnar on 2005/12/26 23:36:19
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/27 :  08:31:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag såg en kul(ful) volymratt i någon tråd här eller någon annan stans, den var av trä och kostade... 300$ he he.
Den var jättebra för ljudet en tillverkaren, kanske ännu bättre för hans plånbok...

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/12/27 :  20:19:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
en undring...
ormoljetweaks som man med god vilja förnimmer att gör någon skillnad, är det alltid till det bättre?
Kan det inte vara så att man intalar sig att eftersom man har betalat för ormoljan är skillnaden en förbättring, men egentligen är det tvärtom? Det är nog mycket enklare att göra en tweak som gör en liten försämring än en förbättring, men med rätt "hype" kan man nog sälja en hel del ändå.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:09:34  Show Profile Send DennisJ a Private Message
De som köper "Clever Little Clock" förtjänar nästan att bli lurade.


Annars ligger denna högt på min lista över ormoljeprodukter:
http://www.svalander.se/shoppen/floppy.htm

och sen denna:
http://www.svalander.se/furutech/rd_2.htm

Ska man avmagnetisera floppydisken då också eller? De läses och skrives
ju med magnetism

Edited by - DennisJ on 2005/12/27 22:15:45
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/27 :  23:10:26  Show Profile Send linnar a Private Message
lennartj:

Där slog du huvudet på spiken!
Precis som du skriver kan man fråga sig om den eventuella skillnad
man kan höra är till det bättre.
När man använder dyrkablar och säger att det blir skillnad så kanske
skillanden (om den nu finns) gjör att ljudet åteges på ett icke korrekt
sätt.


Det DennisJ's visar på här ovan gör att man nästan inte vågar säga att man är med
i "hifi-svängen". Folk kan ju tro att man är lite snurrig i kolan.
Sedan talar vår gode vän Svalander lite mot sig själv som åxå nämns här ovan. Först säger han att ljudet
blir bättre om man lägger på en magnetiserad diskett på CD-skivan och på en annan
sida försöker han kränga en apparat som gör att det låter bättre när skivan avmagnetiserats,
hur skall han ha det?
Om jag känner käre Svalander rätt sitter han och skrattar åt det hela, speciellt när
kulorna rullar in. Han nämner det faktiskt i texten om man läser noga.

"New Age" släng dig i väggen här kommer "Ormolje Age" !!

EDIT:
har mailat Svalander och frågat om den ena prylen gör nytta när
den andra gör det av motsatta skälet och om man verkligen kan använda
de båda motsägelsefulla metoderna.

Edited by - linnar on 2005/12/27 23:27:13
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2005/12/28 :  06:54:23  Show Profile Send dole a Private Message
Jag har nog inte träffat på en endaste grej som inte gör något alls, av alla mysko saker jag har sprungit på.

Men sen är det upp till var och en om det blev bättre, och om det var värt det. Chansen att jag tex skulle betala för en hallograf är mikroskopisk, sen att den gör något med ljudet är ju helt uppenbart.

Förändringar är inte alltid till det bättre.


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/28 :  23:14:03  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag skrev ett mail till den gode Svalander om avmagnetiseringsapparaten för CD-skivor
och disketten som skall läggas ovanför CD.skivan. Det skrevs om det här ovan någonstans.

Så här skerv jag:

quote:

Hej Svalander!

Du skriver att CD-ljudet blir bättre om man lägger en gammal tillklippt
diskett ovanpå CD-skivan när den skall spelas av. Du skriver också
att det beror på magnetismen i disketten.
På en annan sida skriver du att det låter bättre ur CD-skivan om man
avmagnetiserar den först.

Då undrar jag om CD'n skall avmagnetiseras med disketten ovanpå?
Men i så fall blir ju ljudet inte bättre om disken blir avmagnetiserad, å
andra sidan blir ju ljudet inte bättre om diksetten är magnetisk för det
sägs ju att ljudet blir bättre om den inte är magnetisk.

Tror jag blir lite snurrig i kolan av detta.



Här är Svalanders svar:

quote:
Varken du eller jag vet nog vad som händer och varför. Skulle vara kul att få lite mera info om VARFÖR det blir så märkliga fenomen...

När det gäller disketten så verkar det vara viktigt att den har information - dvs att det finns någon form av mönster på den. Varför? Skulle vara kul att veta! Den som gav mig tipset menade att det kanske blev ett mera regelbundet mönster när man spelade in information i stället för att bara ha disken formatterad - inte vet jag? Kanske du vet?

Avmagnetiseraren som tar bort magnetism som vissa påstår inte finns (andra som har studerat problemet lite mer påstår att det finns föroreningar i både plasten, färgerna och de ingående metallerna) borde inte fungera men ljudskillnaderna kan lätt påvisas vid blindtester för sådana som gillar sånt och som orkar testa utan att känna sig dumma. De flesta som ondgör sig över att det finns så onödiga prylar har inte orkat testa och höra om de själva hör någon skillnad...

Men även om det nu är så att demagen tar bort magnetism (vilket alltså många betvivlar eftersom den inte kan finnas) varför skulle det i så fall påverka avspelningen???
Jag vet inte!!! Men skulle gärna vilja veta!

Likaså kantskärning... Eller svartmålning av kanten (fast Philips målade många av sina första CD-utgåvor med grå färg - undras varför? Har själv säkert 20-30 olika PhilipsCD med original gråmålad kant..)

Själv har jag aldrig testat med både diskett och avmagnetisering - jag tycker det är för jobbigt att ha nått liggande ovanpå CDn - använder aldrig det själv. Men för den skull ska man väl inte låta bli att berätta om fenomenet? Kanske någon kan komma på varför det är som det är... Många gillar att hålla på och varför ska man inte låta dem göra det? Men själv tycker jag bara det är jobbigt att lägga på en massa prylar på CDn när jag ska spela. Tipset med disketten är säkert 10-15 år äldre än demaggen :-)

Däremot avmagnetiserar jag mina CD då jag ska lyssna lite mera seriöst - det ger såpass stor skillnad så jag inte gärna lyssnar på skivor jag gillar utan att de är avmagnetiserade. Det är dessutom så lätt gjort så det blir av - man kan ju inte hålla på med en massa hyss hela tiden - det orkar man inte! Men attlägga CDn i demaggen och trycka på knappen är lätt gjort!

En annan sak som jag undrat över är varför vissa CD målats helt svarta på etikettsidan - artisten (eller vem det nu är? Producenten?) menar att de då låter bättre...??? Fins visst entusiaster som gör detsamma - dvs målar över all info på etiketten med svart färg... Placebo???

Nåväl - sammanfattningsvis:
Det synes som om magnetism i CDn eller i en diskett ovanpå CDn påverkar avspelningen. Det borde det inte göra! Önskar att någon intresserad tekniker skulle ta reda på varför. Alla som märkt detta fenomen kan inte vara utsatta för placebo eller önsketänkande...

Inser också att jag borde ta mig tid att prova med en diskett ovanpå en demaggad CD för att se vad som händer! Min misstanke (otestad!) är att det inte blir bättre utan sämre!
Utan att ha testat så är min misstanke att magnetismen är av ondo av någon anledning - men om den finns så ska den vara i ett någorlunda jämnt mönster vilket i så fall skulle kunna förklara fenomenet. Magnetismen i en diskett borde vara betydligt starkare än den i en CD (där den ju inte kan finnas alls). Men jag vet inte och jag tror inte någon annan gör det heller. Men som sagt - jag vet att vissa undrar över det och också gärna gör sig roliga över att det kan stå till synes motsägande information på hemsidan. Får väl komplettera informationen och förklara att inte heller jag har alla svar - måste bara orka testa med en floppy på en demaggad CD nångång...

Att demagga floppyn är ju kreativt - det har jag inte heller gjort :-) Det där med disketten är som sagt en grej som jag själv inte använder - orkar inte! Demagga är enklare och bättre (men kräver dyr apparat :-( )

Tja - jag vet inte om du blev klokare! Skulle vara kul att höra dina egna upplevelser i frågan! Har du testat? Vad hörde du? Märkte du någon skillnad med diskett på CDn eller inte? Och blev det bättre när du demaggade CDn? Har du gjort dubbel blindtest och kollat om du och dina kompisar hör någon skillnad överhuvudtaget?

mvh

Josef




Josef Svalander
Svalander Konsult AB
Box 442
SE-184 26 Åkersberga
Sweden

www.svalander.se
info@svalander.se


Jag svarade det där med "Likaså kantskärning... Eller svartmålning av kanten" att det faktiskt kan ha en fysisk bakgrund. Ljuset från lasern kan läcka ut i kanterna och studsa inne i verket och leta sig tillbaka till optiken.

Ovanstående är inlagt efter godkännade av Svalander.

Jag tycker att hans hemsida är värt ett besök. Där finns massor av fin-fina prylar. Svalanders lätta språk med mycket humor gör inte saken sämre.


Edited by - linnar on 2005/12/28 23:26:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/28 :  23:32:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har kört det där floppytricket här hemma på intet ont anande då och då. Det är ganska kul, de
flesta hör skillnad och undrar vad det var jag gjorde. En del gillar ljudet med floppyn, andra
utan. Mest kuriosa tycker jag - ett kul ormoljetrick helt enkelt.

Jag orkar inte heller hålla på med sådant hela tiden när jag ska
lyssna men det skulle vara kul att få en förklaring.

Josef Svalander är en rätt kul figur. Hans CD-moddningsartiklar i Molt var riktigt bra tycker jag.
Jag har för mig att han var ordförande i LTS förut, någon som vet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/12/29 :  00:40:22  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Till saken:
Dyrkablar av alla de slag får bli mitt bidrag. Men jag tänker
mest på dyrkablar som kostar över 300 000 kr. Det finns faktiskt
sådana troet eller ej.


Kablar som kostar mer än några hundralappar bör klassas som ormolja.
Vad ska kablar för tusentals kronor tillföra? Ska de förvränga ljudet på något väldigt speciellt sätt eller? På vilket sätt är de bättre än ett par bra kablar för några hundra?

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf



PeterL
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/29 :  01:56:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Här har du lite trevlig läsning PeterL.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46438
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46425
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44695
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41639
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34185
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43646
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43258
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26855
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41050
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40104
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33009

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/29 :  02:03:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har för mig att han var ordförande i LTS förut, någon som vet?
I så fall så var nog innan Öhman kom ditDessa två funkar nog inget vidare ihop om man läser vad Öhman skriver om honom i PeterLs länk.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000