HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fantastisk nyhet... eller Kejsarens nya kläder!?!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/19 :  15:37:08  Show Profile Send SebastianG a Private Message
-Ja, vad säger ni om reklamen för det nya fantastiska Bose soundsystem?

En enhet, två högtalare och tre kablar... säger speakern! (Persbrandt?)

Låter ju nästan som riktig stereo eller hur? Har även sett att andra hemmabiosystem lanserar denna fantastiska nyhet!!!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/12/19 16:36:17

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/19 :  15:48:58  Show Profile Send ryst a Private Message
Det jag har lyssnat på i butik låter iaf skit

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/12/19 :  15:57:25  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Själv var jag inne i en dator butik där en av säljarna berättade medans hans ögon gnistrade att det kommit ett suround system med bara en front högtalare som lokalisera lyssnaren och "vallar" ljud vågorna i väggarna så att det skulle låta som ett suround system där ljudet kom från alla håll.
Yeah Right!
Undra hur det skulle vara att sitta fler än en persson i ett sådant rum om det nu hade funkat.



"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/12/19 :  17:07:56  Show Profile Send Tomas a Private Message
magic:ett surround-system med bara en högtalare fungerar alldeles utmärkt(utmärkt med definition). Jag lyssnade på Linn´s uni-surround och måste säga att jag vart mäkta imponerad. Jag har för mig att man leker med fasfel för att lura öronen/hjärnan. Dock så blir det inte som ett 5.1, men det blir inte heller priset.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/19 :  17:37:01  Show Profile Send n0p a Private Message
Finns en butik i Umeå som kör med housemusik på rätt hög volym via Bose högtalare och faktiskt så är de riktigt trevlig ljud i den butiken. Kanske inte hifi, men dock en jämn volym över hela butiken och högt ljud utan att låta illa.

Eftersom jag inte lyssnat på boses hemmabiosystem kan jag inte yttra mig om just det.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/12/19 :  17:50:30  Show Profile Send marens a Private Message
Kejsarens gamla kläder tyvärr. Hoppas inte alltförmånga går på skiten för reflekterat ljud kan verkligen inte ersätta direktljud.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/19 :  18:06:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Jag lyssnade på Linn´s uni-surround


Vad är det? Länk?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/19 :  18:11:02  Show Profile
Har man inte plats för ett stort system är det ett gott alternativ, fungerar mycket bättre än man kan tro, Yamaha och Pioneer är två andra som använder liknande teknik. Ge er iväg och lyssna!

http://www.yamaha-hifi.com/cat2.php?archivset=&country=SE&newsset=&idcat1=1&idcat2=50&lang=w


http://pioneer.se/se/product_overview.jsp?category_id=6247&taxonomy_id=42-425


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:30:38  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Martin M: har du lyssnat på dessa system? Om så, funkar det att lyssna på musik med tex Yamahan också, eller funkar det enbart med hembio?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/19 :  22:41:20  Show Profile
Lyssnat på Yamman, sen ett annat märke.. Altavoz Singular (stavning?) Inte lyssnat på musik bara bio. Ser inte riktigt någon anledning till en sån här till musik, 2 högtalare är ju inte så svårt att få in, värre med 7 st
Inget jag skulle vilja ha i ett dedikerat system heller, men som andra bio i sovrummet eller vardagsrummet, helt suveränt!

Vore kul att få höra på Pioneers modell, kostar bara en bit över 300.000:-


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/19 :  22:44:44  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Sorry.... men är de 300.000 el. en 0 för mycket? Oj.

Stereo Audio
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/19 :  23:34:02  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Min "point" var väl närmast att det är lite komiskt när man marknadsför "bara" två högtalare som en fantastisk "nyhet"...
Har folket som köper hemmabio på On-Off tröttnat på att ungarna snubblar på kablar och högtalare som låter konstigt?
Vi som håller på klassisk stereo har ju lyckats åstadkomma fantastiskt 3D-ljud med hjälp av en "HiFi-enhet" och två högtalare, plus en möjlig sub! (Kablar har vi dock ofta mer av... )


Sebastian

Ps: "Fakesuround" har man väl också kunnat koppla in med två extra högtalare sen 70-talet. Numera har väl också varje TV med självaktning en gizmoknapp, som draaarrr uuut ljudbilden och som sägs föreställa suround!


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/12/19 23:35:54
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/20 :  02:03:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Även om man med fog kan betvivla kvaliteten på slutresultatet med detta trixande så finns det en marknad för färre högtalare, alla vill eller kan inte ha 5,7 eller flera högtalare och då kan nog någon form av simulering komma till nytta.

Bravo
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/12/20 :  07:11:58  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Måste ju bli skit svårt att fixa akustiken i sådant rum. hur gör man ex med jobbiga reflexer som man vill dämpa/diffusera. Förstör man hela ljudbilden isåfall istället för att förbättra den???

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/20 :  10:42:35  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Magic: Ja, det funkar bäst i regelbundna, reflektiva rum.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/20 :  12:06:45  Show Profile
Stereo Audio: 25.000£ typ 340.000:- avrundade lite Yamman kostar runt 10.000:- ungefär.

Magic: Funkar tvärtemot hur hifi funkar, ju mer det reflekterar dessto bättre!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/12/20 :  15:40:53  Show Profile Send dude a Private Message
Altavoz är en licenstillverad med Embracing audios teknik med den lilla näsan mellan två tätt sittande diskanter + en liten låda som trixar med fasen för att luras. Lyssnade på LLB i ett dämpat bås, både film (hero) och div. musik.
Funkar väl bra för dem som bara vill ha en liten låda under TVn då den går ner till ca 40 Hz.
Yamahan och pioneeren kan man ju bygga själv och läsa lite om lobstyrning mha delay och fas mellan diskanterna.

Slutsats från egen lyssning:
Altavoz/Embracing Sound (och ev. även Linn) ger väl något lite bättre surround än ett bra tvåkanals-system, värt pengarna?

Yamahan och dess likar passar väl dem som vill köpa nya prylar och som inte bryr sig om hur bra det låter igentligen.

Och nu: bowling...

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/20 :  15:47:26  Show Profile
dude: Du tycker Yamahan fungerar dåligt alltså?! Jag är förvånad över hur bra det fungerade.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/12/21 :  07:41:31  Show Profile Send dude a Private Message
OK, jag måste nog förtydliga mig, jag har inte lyssnat på Yamahan m.fl utan utalar mig där bara om det praktiska i att använda rummets väggar för att fördela de olika surroundkanalerna. Däremot har jag lyssnat på altavoz-typen.

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Altavoz
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/12/21 :  11:43:06  Show Profile  Visit Altavoz's Homepage Send Altavoz a Private Message
"Altavoz är en licenstillverad med Embracing audios teknik med den lilla näsan mellan två tätt sittande diskanter + en liten låda som trixar med fasen för att luras."

Sorry, men...vi försöker inte luras.

Det faktum att monopolen (summainformationen) alltid slirar 90 grader i alla frekvenser relativt dipolen (skillnadsignalen) gör att vi måste införa en fasvridning i skillnadssignalen för att alla pusselbitar skall falla på plats. Och de gör de.

Sedan kan man ju diskutera hurvida vi (& alla andra) håller på med illusioner.

Angående Linn så brukar vi dema tillsammans med en Linn Classik då den är ganska praktisk att ha med, fysiskt, samtidigt som den spelar helt ok. Man kan ju dock hänga på vilket tvåkanalssteg som helst mellan 20-100W, om man vill, så kan man själv "sätta karaktären" på lyssningen. Rör, Klass D...osv.

Bara en kommentar mitt i julglittret.

Jobbar för Singular AB (tidigare Altavoz Sales AB), svensk leverantör av högtalarmodellen SINGULAR som är baserad kring den svenska EmbracingSound-teknologin.

www.singular.se
Improve your number of loudspeaker boxes | YOU ONLY NEED ONE!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/12/21 :  12:23:54  Show Profile Send Tomas a Private Message
Ayn:Det vart faktiskt Altavoz som demade den!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:04:40  Show Profile Send dude a Private Message
Altavoz: menade det inte som att ni lurades, syftade snarare på att öronen upplever ljudet som de gör... god julen!

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

malkavian
Semesterfirare

22 Posts

Posted - 2005/12/21 :  15:00:19  Show Profile Send malkavian a Private Message
Lyssnade på något sånt här på Malmömässan, och det funkade rätt bra. Tror det var Singular jag lyssnade på. Blev imponerad, var väldigt skeptisk innan. Inget för puritaner, men mitt tips är att massor av de här systemen kommer att säljas inom några år, i alla fall om våra fruar/flickvänner får bestämma. WAF - faktorn är skyhög på ett sånt här system jämfört med ett äkta hemmabiosystem, något utställaren också bekräftade med ett stort leende...;)
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2005/12/21 :  16:45:44  Show Profile Send OlaH a Private Message
Lite om Altavoz

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40601&SearchTerms=singular

ola
Go to Top of Page

Altavoz
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/12/21 :  23:56:20  Show Profile  Visit Altavoz's Homepage Send Altavoz a Private Message
Förstahandsinfo & hyggliga demomöjligheter (inkl kaffe) kan fås hos oss här i Sthlm, för den som vill det!?

Bara att hojta till innan.
Kungsgatan 37.

mvh/JOHAN

Jobbar för Singular AB (tidigare Altavoz Sales AB), svensk leverantör av högtalarmodellen SINGULAR som är baserad kring den svenska EmbracingSound-teknologin.

www.singular.se
Improve your number of loudspeaker boxes | YOU ONLY NEED ONE!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:11:13  Show Profile Send kris69 a Private Message
Altavoz:
Du har fått ett pm från mig.

Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000