HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hörlur vid magnetröntgen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/30 :  19:18:40  Show Profile Send twotone a Private Message
Fick genomgå magnetröntgen idag. In i en trång tub och ligga blickstilla i 30-60 min medans det låter som ett gäng stirriga snickare springer runder och knabbar och bankar på röret. Roligare kan man ju ha. Tur då att man kunde ta med sig en favvo cd att lugna ner sig med.

Men nu är det ju så att alla metallföremål är no-no. Kanske inte så konstigt när det alstras ett magnetfält som är 10-30 000 ggr starkare än jordens magnetfält. Men jag fick ett par sunkiga hörlurar på mig, och jag hade ju lite tid att reflektera över -Hur i hela friden fungerar dessa då? Efter undersökningen var det inte tid att undersöka lurarna närmare. Och den äldre damen tittade på mig som jag vore en idiot när jag stillsamt undrade över principen bakom lurarnas ljud. Det såg dock ut som en pvc slang var ansluten till lurarna.... luftdrivna?? eller trampar jag vatten nu?

Kort recension av hifi upplevelsen då. Detta måste vara något av det j-aste jag någonsin hört på. En distorsion som nog inte upplevts sen Edisons första fonografrulle med Mary had a little....Dynamiken bör ha varit sämre än ovannämnda rulle... tja alla parametrar slåss nog med hästlängder av Edison's rulle. Och jag vart tvungen att ligga blickstilla och lyssna på skiten ända tills skivan tog slut....vilken fasansfull upplevelse!

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/11/30 :  19:41:25  Show Profile Send labrat a Private Message
Borde väl vara så enkelt som att själva "högtalar"-delen befinner sig utanför magnetområdet, och att ljudet transporteras genom plaströret till örat.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/11/30 19:42:04
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:01:18  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
-Hur i hela friden fungerar dessa då?

Precis som ett stetoskop Sätt trägårdsslangen framför högtalaren och lyssna på toa.....äkta HiFi eller blir det LooFi

Kommer Ni inte ihåg hörlurarna på flyget för en si sådär 20 år sedan ? Samma pincipip

Hoppas allt gick bra med undersökningen !!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:03:34  Show Profile Send mayro a Private Message



Det kanske är förpruduktion av det "nya" ljudstandarden du hört ju.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:32:53  Show Profile Send twotone a Private Message
Just det! Stetoskop så kan det ju vara, passar bra på sjukhus ju! Och de där lurarna på flygplan, de där fula bygglarna av plast, uhh de där hade man ju förträngt.

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:46:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är drag i magnet röntgengrejerna. När jag var på en sådan själv visade dom en bild, dom hade glömt att stänga dörren en palldragare kom infarande och smetade fast sig. Ett piersingfreak skulle kunna se lattjo ut.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:14:04  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det värsta tyckte jag var att de spelade extremt starkt. När jag bad dem sänka så sa det att det låter så mycket inuti röntgen att man "måste" spela så högt. Då sa jag att jag bestämmer om min hörsel så var snäll och sänk. Det gjorde de... Men när jag väl åkte in i tunneln så höjde de jävlarna igen! Slet av mig dem och skrek åt dem, då sänkte de igen. Gissa om jag var glad på dem när jag kom ut...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:23:02  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Pallyftaren...



http://electronics.howstuffworks.com/mri.htm

En jädrans högtalarmagnet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/01 :  11:30:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sahlgrenska fick nödstoppa sin MRI för ett tag sedan pga någon plockat med en metallstol (tror jag det var) in i rummet när den var på.
En händelse som låter rolig som som tyvärr också innebar att den inte kunde för att undersöka patienter användas på några dagar (tydligen kokade de av allt helium och då tar det tid att kyla ned magneten igen).

Go to Top of Page

Bertie
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/12/01 :  12:01:04  Show Profile Send Bertie a Private Message
twotone, hur är det med dig, varför blev du röntgad?
Go to Top of Page

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/12/01 :  17:51:44  Show Profile Send twotone a Private Message
Nu är vi långt från frågan om hur hörlurarna fungerade, men okey, jag har slitit av ett muskelfäste och/eller någon nervtråd i axeln. Inträffade när jag kastade Per Gessle's senaste missfoster till cd så långt ifrån mig som möjligt. Gör löjligt ont 24h/dygn men det var det värt

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2005/12/01 :  18:33:32  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Om orsaken verkligen är på riktigt, så är det bara att buga, förstår att det var värt det
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/12/01 :  20:32:50  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Towtone : Får du bestående men av det så stäm Gessle. Ingen jury i sverige kan fria han (om dom nu hört hans senaste skiva)

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/02 :  09:28:36  Show Profile Send denada a Private Message
Du är en man att beundra Twotone.
Det är inte många som tar kampen för väl tutande CD skivor till denna höga nivå.

Jag pratade med min svåger (han är läkare) och jo det är någon form av stetoskop modell på hörlurarna de använder sig av i sådana sammanhang. Han hade inte någon aning om hur det funkade men skulle se om han kunde ta reda på det...
Jag återkommer i så fall med mera info om det hela...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:31:48  Show Profile Send twotone a Private Message
Bäst att kväva det här skämtet innan man blir någon ofrivilig hjälte, det var naturligtvis inte på grund av att jag kastade PG's "mp3" cd. Men visst lät det kul?

Det skulle aldrig kunna inträffa i verkligheten. Eftersom jag inte vill smutsa ner mina händer med sådan dynga. Min skada fick jag på gymmet, push-ups i kombination med svettfläck på golvet, liten tuva....

quote:
Han hade inte någon aning om hur det funkade men skulle se om han kunde ta reda på det...
Jag återkommer i så fall med mera info om det hela...



Ok, då kan vi kanske snart få stetoskopteorin vidimerad, spännande. Använde inte redan de gamla romerska läkarna stetoskop eller någon form av hörlur? Så de fick redan då en försmak av komprimerat ljud typ mp3. Och så säger man att utvecklingen går framåt....

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/12/03 :  11:27:10  Show Profile Send oliver a Private Message
Jodå ljudet "transporteras" luftvägen genom "PVC" slangen, genomgår denna röntgen en gång per år och avstår musik i hörlurarna lyssnar hellre till maskinen.

Skeptiker
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2005/12/15 :  16:36:45  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hm...
Tänkte bara inflika att en "magnetkamera" inte har något som helst att göra med Röntgen eller röntgenstrålar att göra utan mer arbetar med radiovågor. R:et i MR står för "resonance". Ljudnivån i MR-maskinen är till viss del avhängigt av vilken undersökning som görs-vissa låter värre än andra. Det finns en hel del doktorer som inte har förståt det iofs heller...
Om man måste nödstoppa en MR kostar det motsvarande ett par justa krellmonoblock att starta upp igen...

Mvh Björn/radiolog
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/15 :  18:28:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
MRI ar egentligen bara den medicinska benamningen pa NMR som som star for Nuclear magnetic Resonance. Aneldningen till namnbytet var var forstas att ingen ville undersokas av en maskin vars namn inneholl "nuclear".

Vad galler kostnaden sa gar det val at ett par hundra liter flytande helium eller sa, helium kostar runt 75 kr/l i Sverige sa totalkostnaden blir nog inte riktigt i Krell-klass.

Jag bestallde just 250 liter helium for ett experiment efter jul, det gor jag av med pa en vecka sa i jamforelse ar inte en MRI jattedyr i drift.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:59:50  Show Profile Send Roq a Private Message
NMR ja, det var grejer det. Sitta och titta på hur många toppar man fick och därmed lista ut hur många väteatoms-grannar det fanns...(eller om det var tvärtom?)

200kkr kostar det att starta om en MR-kamera. Det är ju inte bara heliumet som kostar utan även arbetskostnad för specialpersonal, tester inför igångsättningen etc. Nu snackar vi MR på sjukvårdsinrättning och där brukar allt kosta mycket...

OJ, nu är tråden långt ifrån topic med ljudet i PVC-slangarna Kanske vi kan arbeta för att förbättra detta för en mer njutbar stund i MR-kamerans inre?

Edited by - Roq on 2005/12/15 22:00:40
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2005/12/22 :  15:26:06  Show Profile Send poppen a Private Message
Twotone mår du bättre nu ?
God Jul På dig.
Hoppas att det inte är något störe fel dig eftersom dom magnet röntgade dig.

Poppen
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:42:06  Show Profile Send Loopen a Private Message
quote:
Precis som ett stetoskop Sätt trägårdsslangen framför högtalaren och lyssna på toa.....äkta HiFi eller blir det LooFi

Nä då blir det ToaFi........

Fast egentligen bör ju detta var bra....man har ju hört om luftlagrade tonarmar, luftiga kablar, luft i cd, osv. Jag menar motståndet i dessa slangar måste ju vara noll. Eller? Jag testade att mäta motståndet i trädgårdsslangen hemma med multimetern och den visade noll. Fast den mäter iofs. inte luftmotstånd så....

Sorry jag flippade ut helt här

God Jul på er alla
twotone: Krya på dig
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:10:01  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hm..det går åt 1000 liter helium vid ett nödstopp (dvs hela tanken)dvs ca 75 papp. Sedan om oturen varit framme måste magneten lindas om (tänk: väldigt seriöst jättedyrt) eller andra delar gått sönder. Plus eventuell kalibrering.
Sorry OT
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/23 :  13:55:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
1000l !!
Förkyler de inte med kväve? Så stora är inte magneterna...
Fast å andra sidan är det inte mer än vad min gamla grupp förbrukade i veckan när alla tre utspädingskryostaterna var igång.

Jag besökte NMR centrum i Göteborg (Medicinarberget) precis när de höll på att starta upp sin nya (jättestora) magnet. Det stod en tankbil utanför för flytana helium


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000